• Sheltiegirl

    Tjejkompis som best man? Hur gör man?

    Min blivande man har nästan enbart tjejkompisar och hans absolut bästa vän är en tjej. Än så länge har han 2 marshalkar (männ)till vårt bröllop och han vill även fråga sin tjejkompis, Elin,  om hon vill vara hans Bestman. Är det något annat par som har haft en tjej som bestman? För mig är det inga problem alls, jag tycker att han ska ha dem han värkligen vill ha med, oavsett om de är män eller kvinnor.

    Det jag funderar på är mest hur ser det ut att jag har 3 tjejer på min sida om min man har 2 män och 1 tjej på sin sida? Hur gör man med kläder? Jag har funderat på att alla mina tärnor ska ha samma klänning men olika färger, (färgtema rött, orange, gult med inslag av vitt och ljusgrönt) ska då även Elin ha en färgglad klänning ex ljusgrön eller svart om övriga marshalkar är svartklädda?  En svart klänning borde passa in bäst på hennes "position" men vet inte om det känns rätt med helsvart på ett färgglatt bröllop..

    Och blommor, ska hon ha en croasage (stavning) eller en handbukett som mina tärnor?

    uscha jag vet inte vad jag själv tycker, allra hellst hade jag velat se bilder på andra som haft det likadant. Hur hade ni gjort med kläder och blommor?

  • Svar på tråden Tjejkompis som best man? Hur gör man?
  • daniiel

    För det första så var vi inte begreppet "bestman" i Sverige, utan här har vi bara marskalker ;) Nu vet jag ju inte var ni kommer ifrån, var ni kommer gifta er osv, så kanske bestman är rätt uttryck så att säga hehe

    För det andra så gör ni precis som ni vill med det andra :) Hur vill hon vara klädd? Vad tycker ni blir finast? Vill hon hålla i en bukett?

    Om det hade varit upp till mig, så hade jag nog klätt henne i stil med tärnorna och gett henne en bukett, men det är jag det :P


  • Sheltiegirl

    Ok jag visste inte vilken benämning jag skulle använda, heter det förste marshalk för den som står närmast och håller ringen ex?


    daniiel skrev 2013-09-17 17:22:32 följande:
    För det andra så gör ni precis som ni vill med det andra :) Hur vill hon vara klädd? Vad tycker ni blir finast? Vill hon hålla i en bukett?

    Om det hade varit upp till mig, så hade jag nog klätt henne i stil med tärnorna och gett henne en bukett, men det är jag det :P
    Hon är sån att skulle vi be henne komma i kostym skulle hon göra det, och min blivande är väldigt tafatt på detta området så gissar att det kommer bli jag som får välja (i samråd med tärnorna och Elin såklart) därför ville jag veta hur ni skulle valt om valet var helt o hållet upp till er.
  • stormhelen

    Jag tycker som du TS att det är viktigt att din m2b har personer vid sin sida som han vill ha oavsett vilket kön de har.


    På filmer där mannes bestman är kvinna brukar de ha kostym på sig. Så det skulle ju kunna funka.


    Det finns ju riktigt snygga kostymer för tjejer. Hon skulle ju kunna ha en kjol på sig istället för byxor, då står hon ju ut lite, men går i samma linje som e andra marskalkarna. =)


    Det låter bra att ni pratar med henne och de andra tärnorna. Jag lät mina tärnor välja klänningar själv, men jag hade en önskan om att de skule ha rosa klänningar - en önskan som de faktiskt följde. =)


     


    Vad gäller blommorna så skulle jag nog låta henne ha på sig en corsage runt ena handleden. Du vet en sådan som tjejer i Usa får när de ska på skolbalen. Eller så får hon en lika dan knappnålsblomma som de andra marskalkarna.


    Men jag hade nog inte klätt henne som de andra tärnorna (i klänning) om hon inte själv absolut vill ha klänning på sig. Jag tycker att viktigast är att tärnor/ marskalkar känner sig fina och bekväma. De har ju en viktig roll den dagen och står även de i stråkastarljuset.


    Då vill man ju känna sig fin.


     


    Så det bästa är nog att fråga henne.


     


    Lycka till!


     


     

  • ThereseV

    Det bästa är som sagt nog att prata med henne, så hon känner sig bekväm vad det än blir. 
    Jag tror att det hade blivit väldigt snyggt med kostym, fast med kjol till. Då syns det att hon "hör" till mannns sida (om man vill att det ska framgå) men hon ser inte ut att vara "utklädd till kille", vilket jag tror risken kan vara om hon har kostym (men inte är bekväm i det).
    Hur ni än gör så finns det ju inga rätt och fel, så jag tror det blir hur bra som helst oavsett om hon har kostym, kostym med kjol, likadan klänning som tärnorna eller en helt egen klänning:)   

  • Chicita
    Sheltiegirl skrev 2013-09-17 17:29:13 följande:
    Ok jag visste inte vilken benämning jag skulle använda, heter det förste marshalk för den som står närmast och håller ringen ex?

    Hon är sån att skulle vi be henne komma i kostym skulle hon göra det, och min blivande är väldigt tafatt på detta området så gissar att det kommer bli jag som får välja (i samråd med tärnorna och Elin såklart) därför ville jag veta hur ni skulle valt om valet var helt o hållet upp till er.
    I Sverige har vi ingen "förste" eller "andre" tärna eller marskalk heller, dom är liksom jämnbördiga. 
    Det spelar ingen större roll att någon håller ringarna eller att någon tar buketten. 
    Dom ingår alla i brudföljet (eller bröllopsföljet). Glad
    Men jag förstår vad du menar.

    Jag skulle nog ha frågat henne vad hon vill ha.
    Men jag skulle kanske lutat åt en klänning i svart + färg på något sätt och antingen en liten bukett (som tärnorna) eller kanske en handledsbukett som mer liknar marskalkernas corsage om man nu vill vara mer tydlig med att hon hör till "grabbarna". Glad

    Nu vet jag inte om ni ska ha långa eller korta klänningar men kanske i den här stilen (lite mer som en "dräkt" - alltså kvinnlig motsvarighet till kostym)
    http://www.jenjenhouse.com/A-Line-Princess-Strapless-Knee-Length-Taffeta-Bridesmaid-Dress-With-Sash-007004106-g4106

    http://www.jenjenhouse.com/A-Line-Princess-Sweetheart-Knee-Length-Satin-Bridesmaid-Dress-With-Sash-007001793-g1793

    Kanske så här, men med en färgglad tyllkant och samma färg på ett bälte i midjan?
    http://www.jenjenhouse.com/A-Line-Princess-Strapless-Knee-Length-Taffeta-Tulle-Bridesmaid-Dress-With-Sash-007001736-g1736
  • daniiel

    Jag tänker lite så att det spelar ingen roll vilken sida man står på, utan tärna som tärna och marskalk som marskalk. Alla hör till samma brudfölje. Alltså, om jag hade velat ha en kille på min sida så att säga, så hade jag inte försökt matcha honom med tärnorna, utan han hade förmodligen haft svart kostym och rosa slips precis som marskalkerna samt en corsage. Hade maken velat ha en tjej på sin sida, så hade vi förmodligen valt att klä henne som en av tärnorna med en likadan bukett som tärnorna.

    Där är man ju olika och inget är ju mer rätt eller fel än något annat. Jag tycker därför att ni ska suga på karamellen och prata med tjejen i fråga om vad hon skulle kunna tänkas känna sig bekväm i :) Hon kan faktiskt vara klädd i stort sett hur som helst och det är helt okej.


  • Jennan

    Min sambo har valt sin bror som bestman och jag har valt min bror som tärna  Ett val som kändes givet för mig. Våra bröder kommer att se lika ut med svart kostym och silvriga slipsar samt lika corsage (eller hur det stavas). deras slipsar matchar även min blivandes väst samt kravatt 

  • Sheltiegirl

    Tack för alla svar!

    Jag tycker inte personligen om kvinnokavaj stilen, känns så hiskeligt stelt och strikt. Jag tror att en svart klänning, likadan som tärnornas plus handbukett eller handleds corsage känns bäst, får se om Elin håller med mig ifall hon vill vara vår tärna/marshalk.

    Tycker om din syn på saken Daniiel, hur ska hon annars presentera sig för andra gäster, blir knäppt om hon säger att hon är marshalk. Är nog bäst om hon är en tärna hon med fast inte min tärna

    Vad tror ni om min tanke om färger? jag älskar färgglatt så jag hade tänkt att mina tärnor ska ha samma modell på klänningen (troligen golvlång efter önskemål från min syster som är en av tärnorna) men varsin färg, röd, orange och gul, vad tror ni? Min blivandes tärna skulle isf ha en likadan svart eller ljusgrön, svart för att matcha marshalkerna eller ljusgrönt för att det ingår i vårt färgtema, främst i blommorna.

    Vet inte om länken fungerar men detta är färgerna jag har att välja på.
    www.jenjenhouse.com/about/help.php&type=color&cat_id=7&is_accessory=0#chiffon1

  • sommar2014
    Sheltiegirl skrev 2013-09-18 09:51:51 följande:
    Tack för alla svar!

    Jag tycker inte personligen om kvinnokavaj stilen, känns så hiskeligt stelt och strikt. Jag tror att en svart klänning, likadan som tärnornas plus handbukett eller handleds corsage känns bäst, får se om Elin håller med mig ifall hon vill vara vår tärna/marshalk.

    Tycker om din syn på saken Daniiel, hur ska hon annars presentera sig för andra gäster, blir knäppt om hon säger att hon är marshalk. Är nog bäst om hon är en tärna hon med fast inte min tärna

    Vad tror ni om min tanke om färger? jag älskar färgglatt så jag hade tänkt att mina tärnor ska ha samma modell på klänningen (troligen golvlång efter önskemål från min syster som är en av tärnorna) men varsin färg, röd, orange och gul, vad tror ni? Min blivandes tärna skulle isf ha en likadan svart eller ljusgrön, svart för att matcha marshalkerna eller ljusgrönt för att det ingår i vårt färgtema, främst i blommorna.

    Vet inte om länken fungerar men detta är färgerna jag har att välja på.
    www.jenjenhouse.com/about/help.php?act=pop&ty...#chiffon1
    Helt rätt, tänker jag, att hon ska klä sig ungefär som de andra tärnorna (om hon nu absolut inte är klänningstypen utan hellre klär sig i kostym/kavaj). Varför ska hon klä ut sig till kille liksom? En manlig vän till bruden som var med i brudföljet skulle ju knappast kläs i klänning.

    Svart är i Sverige en ovanlig färg för kvinnor på bröllop, kanske grönt passar bättre då? Tycker det låter fint att markera att hon är brudgummens tärna genom att hon har en handledsbukett, eller så kör hon samma sorts bukett som de övriga tärnorna.
Svar på tråden Tjejkompis som best man? Hur gör man?