• cutefjant

Vill Överås i Örgryte

Hejsan alla bröllopsfantaster!

Behöver lite  tips och trix inför valet av ställe där vi ska ha festen!

Vi har siktat in oss på Villa överås, vi ska gifta oss i Örgryte gamla kyrka nästa sommar och detta känns som det perfekta valet för alla långväga gäster, ingen behöver tänka på att åka bussar runt halva stan för att ta sig till festen och de som kommer långväga kan checka in på hotell nära i stan osv..

Nuuu är det någon som haft sin fest på Villa Överås och kan ge + och - något man ska tänka på osv..
    Ska dit imorgon på titt av lokalerna, vad har ni fått för pris på offerten?

<3

• Svar på tråden Vill Överås i Örgryte
  • ThereseV

Hej!

Vi hade festen på Villa Överås, så förhoppningsvis så kan jag hjälpa till:)

Rummen är relativt små, så det kan bli rätt trångt om man är alltför många. Vi hade tänkt ha middag, men är glada över att vi körde på "mingel-bröllop" i stället. Vi skulle ha haft ca 60 till middagen och det hade nog blivit på gränsen, istället blev vi ca 80-90, men eftersom vi kunde sprida ut oss i flera rum så fungerade det jättebra.

Det finns ett par farligt branta trappor så om man ska ha barn med så kan det vara bra att  fixa något att skärma av det med. 

Det är även ett läskigt lågt räcke till balkongen..jag var lite orolig att det skulle bli lite farligt efter att folk druckit endel men det gick bra.

Ska man ha servering så kan det bli ganska långt att springa från köket i källaren upp till andra våningen.

Det är väl det jag kan komma på såhär spontant som kan vara lite struligt.

Vi älskade att den var lite finare (vi slapp i princip pynta helt) men samtidigt lite charmigt nött så det blev liksom inte "för" fint. Förutom att den låg otroligt bra till då.

Man betalar för dom rummen man vill använda, så vad det kostar beror på hur många rum man vill ha och hur länge. Jag skulle kunna skicka listan, men det är mycket möjligt att dom ändrat den och ni får nog en som är aktuell i morogn.
    Vi tog biblioteket och stora salongen, jag minns inte vad det gick på men det blev inte alls dyrt.
    Vi hade musik och dansgolv i stora salongen, baren nere i "hallen" (rakt fram, in mot vigselkapellet)  och så utrymme så man kunde sitta och prata inne i biblioteket. Det blev hur bra som helst och vi har bara fått positiv respons av gästerna.  

Säg till om det är något mer du undrar över:) 

• cutefjant

Tack för ditt svar :))

Mycket behjälpligt!

Jag fick en lista med priser så jag har suttit och kikat lite på den..

Så det blir trångt i stora salongen.. vi har 60-65 gäster och det står att den tar 75... så det är som packade sillar den tar så många då kanske..

Vi tänkte ha catering med buffé så gästerna får själva ta det dom vill ha, och vinkaraffer på borden som fylls på under kvällen.

Vi kommer nog försöka att inte sprida ut oss för mycket utan ha en lugn yta och en party yta ska bli så spännande idag :)

Ska ta massor av kort.. kan hända jag frågar några saker till.. när jag har varit där !

Tack igen :)

• ThereseV

Kul att kunna hjälpa:)
    Vi provmöblerade så det går absolut, men rummet är rätt smalt så man har inte överdrivet mycket plats att gå på. Vi testade med honnörsbordet mot spegeln, men det kanske blir annorlunda om man kör ett lånt bord utefter fönstren och fler korta tungor.
    Om inte alla gäster är modell större så är det nog inga problem:) Ett tips är att ha maten inne i lilla salongen om ni ska ha buffé, så slipper ni ha något som "stjäl" plats från dukningen.
    I värsta fall finns ju rummet där nere, på samma plan som köket, men det är ju inte alls lika fint..

Det är bara att fråga på, alltid kul att kunna hjälpa till:)  

• cutefjant

Ja ett extra rum känns ju bekvämast för buffén, ska åka snart och träffa tjejen på stället, så då har jag mer kött på benen..

Har du några bilder från hur ni gjorde som du kan tänka dig att dela med dig av ? Förstår om det är privat och du vill hålla det för dig själv :)

nu drar jag snart :))

• cutefjant

Nu har jag varit där och jag är lite fundersam faktiskt.

Jag blev självklart lite tveksam till storleken på stora salongen.. kändes litet men nu var inga bord eller stolar uppsatta utan stod bara i en hög intill ena väggen..

Sen måste jag nog säga att det luktade vääldigt unket ... luktade fruktansvärt illa ju längre ner man kom i huset.. inte lika illa på entreplan och en våning upp..

Var det något ni reagerade på när ni hade festen??

Kan ju vara att det var dåligt vädrat också.. men längst ner luktade det mögel...

• ThereseV

Det kan ju göra lite skillnad när man faktiskt dukar upp det. Borden är ju dessutom rätt smala, men rätt trångt blir det ju hur som helst.. Om jag var ni skulle jag testduka innan jag bestämde mig, och gärna ta med ett par personer som kan agera testperoner..då ser man ju rätt snabbt om man kan leva med det eller om det blir för trångt

Oj, nej det luktade inget alls när vi var där, men det var fint väder både på bröllopet och dom gånger vi var där och kollade innan så det kan ju absolut ha spelat in. Men oj vad nojjig jag hade varit för dåligt väder om jag visste att det kunde lukta så...tur att vi inte visste det innan=/ 

När ska ni gifta er?  

• cutefjant

Ja jag får fundera på det där med testdukning..

Vi gifter oss 23 Augusti 2014

så förhoppningsvis är det gott väder :)

Jag hoppas att vädring kan göra tricket och kanske något doftljus ett par timmar innan. Kan ju absolut vara att det var instängt nu och har regnat lite.

• 20140222

Jag var där och tittade.Tyckte det såg lite "slitigt" ut, men lukten kände jag inte av.Men jag är dålig på att känna lukter.  Jag valde bort det, tyckte det var dyrt :(.

• cutefjant
    20140222 skrev 2013-09-18 12:38:14 följande:
    Jag var där och tittade.Tyckte det såg lite "slitigt" ut, men lukten kände jag inte av.Men jag är dålig på att känna lukter.  Jag valde bort det, tyckte det var dyrt :(.
    jag får nog hålla med där..

har du hittat något annat som du valt ?? eller något att rekommendera? :)
Svar på tråden Vill Överås i Örgryte