• Anonym

    Skaffa barn

    Det här med barn,måste man skaffa barn för att livet ska bli komplett?


    jag och min blivande är inte alls sugna,jag är 28 och han 29.


    Nästan alla våra vänner och syskon har barn men vi känner inte det där suget efter att skaffa egna.


    Jag tycker att man kan leva ett fantastiskt liv utan barn iaf.


    Hur känner ni som inte har barn?kommer ni att skaffa eller är det någon mer än mig som känner likadant?


    Hoppas ingen därute tar illa upp av mitt inlägg.

  • Svar på tråden Skaffa barn
  • Anonym

    Tack stormhelen för ditt svar:)


    jo jag vet att det inte är ett tvång,men säger man högt att vi ska nog inte ha barn,kollar folk på en som om man vore dum i huvet typ, tyvärr tycker alla i min umgängeskrets att man måste ju skaffa barn,annars är livet meningslöst..


    vi kör vårt eget race och så får vi se om vi blir sugna nångång i framtiden.


    Lycka till när du slutat med dina p-piller:)

  • Anonym
    Sofie R skrev 2013-09-11 08:31:31 följande:
    Jag är helt anti barn! Och framförallt folk som säger att barn är meningen med livet och att inget spelar någon roll om man inte har barn.

    Förstår inte varför/hur man kan tycka så..alla tycker inte om barn och det måste folk respektera.


    tråkigt bara att folk inte kan hålla sina åsikter för sig själva.


    har du mkt vänner med barn?`pressar/tjatar de på dig??

  • Anonym

    oops fick inte me hela texten..mina vänner med barn frågar i stort sett varje gång vi ses:när ska ni ha barn??och jag tycker det är jävligt tjatigt om jag ska vara ärlig

  • Anonym
    stormhelen skrev 2013-09-11 08:46:41 följande:
    Jag tror att folk reagerar så starkt på detta eftersom det liger ju i de flestas natur (både hos djur och växter) att man ska reprodusera sig och sprida sin arvsmassa vidare.

    Det finns de som har svårt att förstå eller tom. tänka sig ett liv utan barn. De tror att man inte kan få ett komplett liv utan barn och att man senare kommer att ångra sig.


    Men ingen annan än en själv kan ju veta vad som är rätt för just än själv.


    Tråkigt att er bekantskapskrets inte förstår och har svårt att respektera era önskningar och ert val. Även om de tycker att ni är lite konstiga så skulle man ju önska att de respekterar era val som ni gör utan att hela tiden ifrågasätta.


    Dock så tror jag att det är en vanlig reaktion när man bryter mot normer - Tyvärr! =(


    jo det förstår jag,alla ´ska´ reproducera sig,men känner verkligen inget sug efter det nu..vem vet vad vi känner om några år.det visar sig då,men just nu är vi nöjda med att bara vara vi 2..vi åker utomlands 1-2 ggr/år,äter middag ute hyfsat ofta,tränar när vi vill.m.m..såna saker du kanske inte kan göra hursomhelst med barn i bilden.nu tycker du kanske jag är egoistisk men det är bekvämt helt enkelt:)
  • Anonym
    Kakbakaren skrev 2013-09-11 08:51:02 följande:
    Jag tycker inte att man behöver skaffa barn och har själv övervägt att låta bli. Nu har jag inte barn ännu men bara jag kommer att kunna få barn blir det nog antagligen några inom några år, överlag tycker jag om barn och misstänker att om jag inte skaffar barn nu så kommer jag att vilja ha det senare i livet när det kanske är för sent.

    Fast hur vi lever nu och sliter på jorden gör mig inte mer intresserad av barn, som t.ex. det fakto att vi människor har använt upp alla jordens resurser för i år redan och lever från och med nu på lån av jorden resten av detta år är ju ganska deprimerande. Ibland får jag känslan att löns det ens att skaffa barn och vad ger man vidare till dem egentligen? En förstörd jord?

    Oj då, nu blev det en del mer filosofiskt tänkade men ett bra svar jag har hört/läst när släktingar, vänner osv. börjar fråga om det inte är dags för barn snart är "vissa kan inte, andra vill inte"!

    kanske man ska börja svara så när någon frågar nästa gång.;).


    jo risken finns ju,att om man väntar för länge blir det försent,jag är bara 28 än så länge,men kommer ju kanske inte att kunna skaffa barn i mer än max 10 år till..


    Tiden får utvisa

  • Anonym

    Åh nu var jag på väg att skriva en lång radda, men insåg att det räcker med några rader.
    Gör det som funkar för er, man kan absolut ha ett fantastiskt och innehållsrikt liv utan barn.

  • Anonym
    stormhelen skrev 2013-09-11 09:15:11 följande:

    Nej, jag tycker inte att du är egoistiskt. Har inte uttryckt någott sådant i mina tidigare inlägg. Flört


    Jag förklarade bara att många inte har förståelse för folk som inte vill skaffa barn och att den typen av reaktion antagligen är tämligen vanlig.


     


    Barn är inte för alla helt enkelt.


    Jag tycker att man ska göra det som är rätt för än själv och gå sin egen väg oavsett vad det gäller i sitt liv. Är det att inte skaffa barn så ska man inte skaffa barn.


    Men tyvärr kommer man nog alltid att stöta på folk (oavsett hur gammla ni är) som undrar om ni har några barn och sedan reagera starkt när ni svarar "nej, och vi vill inte ha några"


    Förhoppningsvis så blir det mer accepterat i fr


    Ursäkta om jag uttryckte mig fel,menade inte att du har uttryckt dig på något sånt sätt:)


    ja man kan ju hoppas på det,det är ändå 2010-talet.:)


     


  • Anonym
    Anonym (vill inte heller) skrev 2013-09-11 09:40:21 följande:
    Jag känner ganska likt TS att jag inte har något sug efter att skaffa barn, tycker inte om barn överlag och vet inte vad barn skulle kunna tillföra mitt liv... Min fästman däremot tycker om barn och vill att vi skaffar barn inom några år. Hade han inte velat ha barn hade det varit ett lätt beslut för mig att säga att vi inte kommer att skaffa barn alls, det känns mycket svårare att bestämma sig för att skaffa barn än att inte skaffa barn för mig.

    Då sitter du i en lite annan sits än mig,din fästman vill ha och inte du..hur gör man då??.


    Du ska ju inte bli ´tvungen´ att skaffa för hans skull tycker jag..usch va svårt.

  • Anonym
    Anonym skrev 2013-09-11 09:32:09 följande:
    Åh nu var jag på väg att skriva en lång radda, men insåg att det räcker med några rader.
    Gör det som funkar för er, man kan absolut ha ett fantastiskt och innehållsrikt liv utan barn.
    tror det jag me..vi har det hur bra som helst nu:)
  • Anonym
    Anonym (Just Us 2) skrev 2013-09-11 11:29:41 följande:
    Jag är inne på samma. Jag har inget barnsug alls, trots att det senaste året ploppat upp och ska ploppa upp massa bebisar i min släkt och bland vänner. Jag gillar barn, det är inte frågan om det, men jag känner bara mig inte sugen/beredd/villig att ha egna. Ser jag folk gå med barnvagn eller mage är väl den vanligaste reaktionen för barnlösa kvinnor i fertil ålder "åhhh..jag vill också ha (en till liten en)" medan jag bara känner "Grattis grattis, men jag skulle inte vilja byta med dig"

    precis sådär känner jag när jag ser en mamma(blivande) eller med barnvagn,jag gillar också barn men vill inte ha ett eget nu(eller kanske aldrig)

  • Anonym
    Sofie R skrev 2013-09-11 11:50:04 följande:
    Att man måste skaffa barn för att bilda familj ställer jag mig också lite frågande till. Jag och min blivande har katter och hundar och känner att det är min familj och förstår inte hur jag någonsin kan behöva något annat. Men då svarar ju bara föräldrar att djur och människor inte alls är samma sak. Men det kan jag helt ärligt säga att jag tycker bättre om mina djur än många i familjen. De är mitt allt och jag älskar dem över allt. Är det inte det som är familj? Eller ska det nödvändigtvis bestå av mamma, pappa o barn? Nä fuck T

    Det har du helt rätt i Sofie:)djur blir som familjemedlemmar:)och dom är lika mkt värda som människor..nu har vi inget djur idag,men om vi hade så skulle jag me all sannolikhet tycka mer om det än flera i min familj(tyvärr)har tyvärr rätt knepig familj.


    Säger som dig,fuck that!


     

  • Anonym
    Tessa skrev 2013-09-11 12:57:23 följande:
    Jag vet precis hur du känner dig! Hade kunnat vara jag som skrev inlägget!

    Jag och min fästman är 26 år gamla och i vår bekantskapskrets har allt fler börjat bilda familj och vi får ständigt frågan "När ska ni skaffa barn?". Varken jag eller min fästman är speciellt barnkära, jag har aldrig haft suget att skaffa några och samma är det med min fästman.

    När jag svarar att jag inte vill ha barn så tittar de flesta på en som om man skulle sagt att man är barnhatare. De kan för allt i världen inte förstå att man inte vill ha barn. Det är ju det "naturliga" steget.

    Vi berättade i somras att vi bestämt datum för att gifta oss om två år och fick frågan "Varför då? Ni ska ju inte skaffa barn. Då är det helt onödigt.". Vissa trodde att vi ändrat oss och ville ha barn bara för att vi ska gifta oss.

    Jag är uppriktigt trött på att ständigt behöva förklara mig. Jag förstår att det går emot normen att vara frivilligt barnlös och att det skapar reaktioner. Men när samma personer fäller samma kommentarer, om och om igen - eller när de försöker ÖVERTYGA en att skaffa barn, då blir jag bara så less.

    Min bästa kompis har precis fått barn. Hon ville verkligen ha barn och har längtat. Jag blev givetvis jätteglad för hennes skull och har stöttat henne och lyssnat intresserat på alla graviditetshistorier och förlossningsredogörelser. Hon har aldrig tjatat på mig tidigare utan respekterat mitt ställningstagande. Men efter hennes bebis kom ut pratar hon bara i termer som "Nu vet du vad du har att vänta dig" och accepterar inte att jag säger "Jag förstår att ditt barn är det bästa som hänt, men jag har fortfarande inte ändrat mig".

    Jag är i alla fall tacksam att både mina föräldrar och min svärmor (svärfar har inte så mycket åsikter) accepterar att vi inte vill ha barn. Mina föräldrar har alltid uppmuntrat mig att studera, resa och uppleva saker. De har aldrig tjatat om barnbarn. Jag berättade för min svärmor att jag inte har något barnsug, och då sa hon att hon var likadan när hon var ung, men hon ändrade sig. Dock förstod hon att alla inte ändrar sig, och hon har redan tre barnbarn, så det behöver hon inte gå miste om.

    Barn kommer inte tillföra något i mitt liv. Jag känner att jag kan fylla mina dagar, månader och år med andra upplevelser tillsammans med min blivande man.
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.

    Men herregud vad arg jag skulle bli om nån ifrågasatte mig med varför,,man gifter sig väl inte för att man ska skaffa barn..HALLÅ det är inte 50-talet..man gifter sig för att man älskar varandra och för att man vill..


    Man ska inte behöva förklara sig,det är inte så att man frågar alla som skaffar/vill ha barn om varför de gör så.


    Min bästa bästa vän försöker bli gravid just nu,de har försökt i mer än 1 år,och jag hoppas för hennes skull att hon blir gravid snart för att hon verkligen vill det,men hoppas däremot inte att hon förändras så fort hon fått ungen..


    Mina föräldrar och svärföräldrar har också redan flera barnbarn så vi ´tar´ iaf inte det ifrån dem..haha


    Det är som du säger,det finns så mycket annat att fylla livet med,vi älskar att resa,äta ute,träna,göra vad vi vill,när vi vill.:).Och vi skäms INTE för det.;)

  • Anonym
    Anonym (25-åringen) skrev 2013-09-11 15:29:35 följande:
    I perioder har jag inte velat ha barn och känt att jag kan leva ett fullkomligt liv ändå. Sedan jag blev tillsammans med min blivande har jag blivit säkrare på mig själv och funderat över vad jag vill. Min blivande är väldigt inställd på att få barn i framtiden, men först vill vi ha ett stadigt hem för ett barn att växa upp i. Fast jobb, större lägenhet och stabilare liv.

    I vår umgängeskrets finns både de som har barn redan nu, och även de som säger att de inte vill ha barn. Jag tycker det är starkt av folk (särskilt tjejer) att stå upp och säga "Nej, jag vill inte ha barn", för ofta är det något som vi måste vilja, på något vis.

    Jag hade inte kunnat hantera om någon tjatat på mig att skaffa barn. Då hade jag fått ett utbrott, sagt åt dem att skita i vad jag gör med mitt liv och sedan tagit en sista minuten till solen.

    jag hade en period där jag kände att jag kanske ville ha barn,men helt ärligt var det för att alla skaffade barn just då..tur att vi inte försökte då,för då hade jag ångrat mig idag är jag rätt säker på..


    det här med att folk frågar/tjatar tycker jag är skitjobbigt,men man försöker vifta bort det och prata om nåt annat..gillar inte att prata om barn särskilt mycket..efter man varit på barnkalas har jag huvudvärk o är trött.det räcker med att träffa andras ungar då och då tycker jag.de klänger,hopprs,skriker,snorar..fy va hemsk jag låter hör jag men det är så jag tycker.

  • Anonym

    Jag är precis likadan! Jag kan faktiskt säga att jag inte tycker om barn! Jag riktigt ogillar dem ibland också. Me det är väl mest en uppfostringsfråga, och där kära föräldrar idag, har ni misslyckats totalt! Det går utför med ungdomen brukar man säga, men det är faktiskt sant. 3 åringar som själva får bestämma vilka byxor de ska ha på sig, 10åringar som kallar sin lärare för hora. Respekt gott folk, respekt! Så hade det kanske vart värt att fundera på att skaffa en unge om man visste att stackaren skulle slippa att umgås med dessa små monster. Om folk hade uppfostrat sina barn hade jag kanske haft bättre erfarenheter av dem. Dagens känga!

  • Anonym
    FruForsmark skrev 2013-09-11 17:26:48 följande:

    Hej, slänger in mina egna funderingar i denna diskussion :) ska ska själv föda vårt första barn om tre månader (<3).


    Jag är 29 år och fick min barnlängtan för exakt 3 år sedan. Har aldrig haft det innan och hade låg tolerans mot barnskrik och barnvagnar som blokerade gator, bussar och affärer. Jag var helt enkelt inte intresserad och såg inte charmen i de små liven (som jag tyckte såg likadana ut). Men denna känsla upphörde som sagt tvärt och sedan ett år tillbaka så kan jag inte se någon vits med livet alls om man inte skaffar barn. Allt annat som var viktigt förr; prestera max på jobbet, fester, resor och unna sig saker har helt tappat sin charm hos mig. Kanske är det en mognadsfråga när man haft ett aktivt liv och alla dessa saker inte längre är så speciella eller så är det modersinstinkter som slår till skoningslöst.


    Jag har full respekt för att du inte vill ha barn och tycker inte det är något du ska behöva försvara för omgivningen. Det är ditt och ingen annans val. Däremot så hoppas jag innerligt inte att din barnlängtan dyker upp och slår till med buller och bång år framöver då det kan vara för sent eller medföra stora svårigheter att bli gravid överhuvudtaget. De personer jag mött som är ofrivilligt barnlösa bär på en otroligt livssorg, och det är verkligen ingen situation som man önskar någon.


    Ja vem vet det kanske tvärvänder i framtiden,men just nu nej.


    Ja absolut är det mitt val,men folk verkar inte förstå mig när jag säger att jag inte vill ha.då bara skrattar dom nästan och säger:det kommer ska du se,vänta bara..


    det värsta skulle ju vara om jag kommer på det när är för sent,men då får jag ´skylla´ mig själv

  • Anonym

    Varför en 3åring inte ska välja sina byxor själv? Det är där mycket felar! Folk behandlar sina barn som vuxna och det klarar inte en 3åring av. Kvar blir en utåtagerande skitunge som är van och få precis som den vill. Disciplin, uppfostran och kärlek. Om föräldrar hade insett att de är barn och inte en kompis kanske det skulle gå bättre för barnen. Nu dukar de under vid minsta motgång i livet.

Svar på tråden Skaffa barn