• 201402­22
    Äldre 5 Sep 20:13
    4478 visningar
    11 svar
    11
    4478

    Missnöjd med ditt bröllop?

    Jag undrar om det är någon av er som har gift sig.
    Som verkligen! är missnöjd med sitt bröllop? Obestämd

    Andledningen till att jag frågar är för att jag är sjuk och tror att mitt bröllop kommer att bli misslyckat.
    Om jag ens orkar att komma till mitt bröllop. Skäms
     
    Jag tycker det är härligt att läsa om alla lcykade bröllop Glad .
    Men det kan vara intressant med det motsatta med. 

  • Svar på tråden Missnöjd med ditt bröllop?
  • Äldre 5 Sep 20:20
    #1

    När ska du gifta dig? Vad är det för sjukdom du har? Kan du göra något åt det? Är det "bara" att du inte ska orka komma till bröllopet du oroar dig över eller är det annat också? Vad isåfall?

    Det låter jättetråkigt att du ska tro att ditt bröllop kommer bli misslyckat :( Överlag tror jag dom flesta bröllop är mer eller mindre bra och roliga :)


  • 201402­22
    Äldre 5 Sep 20:23
    #2

    Jag har svår epilepsi, värk i hela kroppen, äter medicin som gör mig illamående, yr och gör mig kraftlös/trött.
    Jag skall gifta mig 2014-02-02, fast det först var tänkt 2014-02-22.
    Jag är trött och orkar inte vara vaken en hel dag, utan att sova 2 gånger på dagen. 

  • Äldre 5 Sep 20:32
    #3
    20140222 skrev 2013-09-05 20:23:33 följande:
    Jag har svår epilepsi, värk i hela kroppen, äter medicin som gör mig illamående, yr och gör mig kraftlös/trött.
    Jag skall gifta mig 2014-02-02, fast det först var tänkt 2014-02-22.
    Jag är trött och orkar inte vara vaken en hel dag, utan att sova 2 gånger på dagen. 
    Usch, vad tråkigt att höra, och jag förstår om du oroar dig för dagen då. Jag antar dock att du har läkare som du kan be om hjälp och råd? Det kanske finns något dom kan göra för att hjälpa dig att orka med din dag bättre? Annars kanske ni kan planera dagen så att du orkar med den? Tex ha vigsel på förmiddagen, så du kan vila under eftermiddagen för att orka med en eventuell middag. Alternativt strunta i att ha middag. Göra något annat :)
  • Äldre 5 Sep 20:36
    #4

    Jag tänkte precis skriva det daniiel skrev. Väldigt tråkigt att höra att du är sjuk och att det orsakar oro inför eran stora dag! Men rådfråga din läkare och försök planera er bröllopsdag efter vad ni tror att du orkar med och planera in tid för vila. Jag tror ni kommer lösa detta {#emotions_dlg.flower}

  • 201402­22
    Äldre 5 Sep 20:56
    #5

    Jag tror att vi gör såhär:
    Att vi har vigsel och sen tårta och kaffe.
    Och har den stora "riktiga" bröllopsfesten 2015 istället, men en del tycker det är "knäppt" att göra så.
    Kanske är det, det. Men det  är en lösning som kan! fungera för oss.

    Men sen är det ju: 
    Orkar jag stå vid altaret så länge? Utan att bli knäsvag, yr och trött.
    Hur skall jag klara alla fotobilixtrar utan avv få epilepsianfall? Får lätt anfall av blinkande/blixtrande saker.
    Undrar om de har handikappstoalett? Så min assistent kan hjälpa mig på toaletten. Inann vigsel och efter.

    Nä, mitt bröllop kommer attt bli misslyckat tror jag Gråter

  • Äldre 5 Sep 21:08
    #6

    Det är väl klart man kan dela upp det så! 
    Vad härligt att få fira er dag ihop med gästerna igen! :)

    Jag har sett bilder på bröllop där brudparet har suttit framme vid altaret! Ni kanske kan ha stolar att sitta på och spara på ståendet till ingång, utgång och bröllopslöftena?

    Be era gäster att fota utan blixt!

    Ring kyrka och festlokal och kolla i förväg att de har en handikapptoalett, så vet ni det och behöver inte fundera!

    Det är lätt att bli stressad över allt som ska planeras, och det är ibland svårt att fatta hur man ska orka med allt och få det att funka! Ta en sak i taget och kom ihåg att det finne eg inga regler över hur man ska göra med bröllop och fest! Det är några få saker men inget som har med firandet att göra som har några riktiga rätt och fel! Utan det är helt upp till bröllopsparet att få bestämma! 

  • Äldre 5 Sep 22:02
    #7

    Jag vågar lova att församlingen gör sitt bästa för att även brudpar med funktionshinder ska kunna gifta sig i kyrkan.

    Jag har varit på bröllop där man informerat gästerna om att inte ta några foton, och ingen har tyckt att det har vrit konstigt. Om du får epileptiska anfall av blixtar så FÖRSTÅR era gäster att det inte är lämpligt med blixtar just den dagen. Skriv/säg som det är, så accepterar de flesta säkert det hela.

    Det är hyfsat vanligt att man har vigsel+kaffe och tårta när man gifter sig. Mina föräldrar hade det upplägget, och de har varit gifta i närmare 40 år

    Välj en lokal/festplats som du vet är handikappvänlig, och som har toaletter där din assistent kan hjälpa till. Du kan ringa runt till några ställen och säga som det är: du behöver en handikappvänlig lokal.

    Tänk inte så mycket negativa tankar. Ju mer man tänker "det här går inte", "det kommer att bli jättehemskt" osv så desto mer lär sig hjärnan det. Du kan förändra ditt tänkande genom att helt enkelt "omprogrammera" tankarna till mer positiva varianter. Du kan tänka "jag kommer att klara det", "vårt bröllop firas på VÅRT sätt, och det kommer att bli jättebra."

    Jag tycker också du ska prata med din läkare om medicinering och möjlighet till eventuella stödsamtal hos kurator eller psykolog för att få rätsida på alla tankar.

  • Äldre 5 Sep 22:49
    #8

    Hej, vill bara säga att även jag har varit på flera bröllop där brudparet sitter på varsin stol framme vid altaret och det har inte sett eller känts konstigt ut på något sätt. Faktiskt helt naturligt. Även vi tärnor fick en stol att sitta på. Något som uppskattades av alla inblandade. 

    När det kommer till fotografering, så skulle ett alternativ kunna vara att be gästerna att inte ta kort alls under bröllop (vid risk att någon av misstag har på blixt trots att man förvanat). På så sätt kan ni medela eran fotograf att hon/han inte under några omständigheter inte får använda blixt (vilket inte är några problem för en duktig fotograf). På så sätt har ni bara en blixt att oroa er för :)

    Att dela upp vigsel och fest tycker jag låter som en jätte bra idé! Allt som underlättar för er och gör dagen så bra den kan bli för er kommer att vara det rätta beslutet :)

  • Äldre 6 Sep 08:35
    #9

    Prata med församlingen där ni tänkt gifta er. De kan säkert hjälpa er med att hitta en kyrka med handikappstoalett och om ni förklarar hur du mår så hjälper de er säkert, exempelvis med att ni får sitta ner under vigseln.

    Vi hade först tänkt ha "bara" kaffe och tårta efter vår vigsel, så det tycker jag absolut att i kan ha! Glad

    Precis som de här ovanför skriver så be era gäster att inte ta bilder med blixt. Med tanke på din epelepsi så måste det ju respekteras! Kanske kan prästen påminna precis innan vigseln? Ha en professionell fotograf. De kan ta fina bilder utan blixt.

    Jag tror inte att ert bröllop blir misslyckat! Se till att ordna det så att det fungerar efter era behov bara.
    Stor Kram!


  • 201402­22
    Äldre 6 Sep 14:49
    #10

    STORT! Tack alla snälla rara gulliga brudar för alla tip s och uppmuntran som jag får av er ALLA! {#emotions_dlg.flower}
    Det VÄRMER så MYCKET! Hjärta

  • Äldre 6 Sep 19:29
    #11

    jag tror du kommer fixa det 20140222! 
    Känn inga krav på att ett bröllop ska vara som "alla andra" gör det! Ert bröllop kommer bli underbart för ni gör det efter ERA önskemål och behov! Det kommer inte vara nån som kommer hacka ner på er! 
    Styrke kramar! 

Svar på tråden Missnöjd med ditt bröllop?