Allis skrev 2013-09-03 11:21:13 följande:
Sen bor vi i Skåne och är det något skåningar verkligen är mästare på så är det mat! Vart man än åker kan man vara säker på att hitta något sagolikt gästis eller ett jätteudda fik. I bröllopspresent fick min man tolv knäppa utflyktsmål med efterföljande frosseri på något närliggande ställe. Letar man på saker utanför det som turistbyråerna rekommenderar så finns det en uppsjö kul att göra och/eller titta på. Förra helgen var vi och kollade på helmysko Hallsbergs stenar och körde tokfika på Sjöbo kaffestuga där de har kakfrossa och sanslöst fula trädgårdstomtar överallt haha.Men gud så mysigt det där lät! Luktar presenttips lång väg... :)
Jag och sambon är väldigt aktiva i perioder. Då kan vi åka iväg på museum och stadsvandringar, spela biljard, gå på bio, käka frukost på café eller dricka finöl på något trevligt ställe. Men vi kan också uppskatta att bara burra in oss hemma, möjligtvis ta en promenad eller så... Annars kan det vara en riktig lyx att bara streckkolla på någon TV-serie och laga god mat tillsammans.
Annars kan typiska turistgrejer ge en lite idéer, om man har någon portal på nätet för sådant i sitt närområde. Jag tycker att man turistar alldeles för lite i sina egna hemtrakter och då går miste om vissa guldkorn... :)