• Emsie

Helgaktivitet

Vad brukar ni göra på helgerna? Jag känner att jag har lite dålig fantasi. Vi har ett par obokade helger nu den närmaste tiden och det vore kul att hitta på nått som vi inte brukar göra. Alltså inte något stort som att åka bort eller nått som kräver en massa planering. Mer nått i stil med att ta en dagstur med kajaker, klättra i hall, gå på en show, åka till badhuset... Någon som har förslag som passar såhär års?

• Svar på tråden Helgaktivitet
  • Emsie

Är det ingen som brukar göra roliga saker på helgerna? ;)

• tisa

träna, shoppa, gå på café, besöka familj, åka till sommarstugan, ha myskväll.. ibland någon utflykt till typ ikea eller någon ort i närheten.. nä inget jättespännande kanske :)

• Emsie

Ja, det är ju trevliga saker du radar upp alltihop och det behöver ju inte vara jättespännande..

• Clariza

Vi brukar bowla, eller spela biljard. Någon gång har vi varit på äventyrsbadet i vår stad, även fast vi inte har några barn (jag tror inte det är så vanligt att två vuxna går själva på äventyrsbadet för när vi skulle betala inträde så sa vi "två vuxna tack", och receptionisten frågade "och hur många barn?", vi: "inga barn", hon: "men hur många barn är med?", vi: "nej, inga barn, bara två vuxna", hon: "jaha, så det är inga barn?", vi: "nej dom fick vara hemma". hehe ^^) 

• Clariza

Ni kan ju också spela paintball eller åka gokart. Har inte provat dessa aktiviteter men alltid velat göra det :)

• stormhelen

Vi är lite tråkiga gemfört med de som ovan svarat som verkar göra mssor av roliga saker. =)  ;)

Vi brukar se på någon film, äta gott (göra en tre rätters), spela tv-spel, eller bara ta det lungt, umgås med vänner. Det händer att vi går på bio eller bowlar  eller liknande aktiviteter men det tillhör inte några vanliga helgaktiviter.

En vanligare aktivitet de senaste halvåret och som bli allt intensivare ju närmare bröllopet vi kommer (11 dagar kvar) är bröllopspyssel.

• Allis

Våra aktiviteter är rätt årstidsbundna, just nu cyklar vi ut och plockar plommon och björnbär så att frysen nästan svämmar över, sen kommer svampsäsongen. Jag älskar att vara ute i skogen, ungefär på samma sätt som jag tror att det kryper i kroppen på den som gillar att träna och av någon anledning inte kommer ut en dag.

Sen bor vi i Skåne och är det något skåningar verkligen är mästare på så är det mat! Vart man än åker kan man vara säker på att hitta något sagolikt gästis eller ett jätteudda fik. I bröllopspresent fick min man tolv knäppa utflyktsmål med efterföljande frosseri på något närliggande ställe. Letar man på saker utanför det som turistbyråerna rekommenderar så finns det en uppsjö kul att göra och/eller titta på. Förra helgen var vi och kollade på helmysko Hallsbergs stenar och körde tokfika på Sjöbo kaffestuga där de har kakfrossa och sanslöst fula trädgårdstomtar överallt haha.

Om du får hjärnsläpp kan du söka på var amatörfotograferna rör sig i ditt län, de har en förmåga att hitta allt möjligt kul och udda.

• MerlonaZ
    Allis skrev 2013-09-03 11:21:13 följande:
    Sen bor vi i Skåne och är det något skåningar verkligen är mästare på så är det mat! Vart man än åker kan man vara säker på att hitta något sagolikt gästis eller ett jätteudda fik. I bröllopspresent fick min man tolv knäppa utflyktsmål med efterföljande frosseri på något närliggande ställe. Letar man på saker utanför det som turistbyråerna rekommenderar så finns det en uppsjö kul att göra och/eller titta på. Förra helgen var vi och kollade på helmysko Hallsbergs stenar och körde tokfika på Sjöbo kaffestuga där de har kakfrossa och sanslöst fula trädgårdstomtar överallt haha.
    Men gud så mysigt det där lät! Luktar presenttips lång väg... :)

Jag och sambon är väldigt aktiva i perioder. Då kan vi åka iväg på museum och stadsvandringar, spela biljard, gå på bio, käka frukost på café eller dricka finöl på något trevligt ställe. Men vi kan också uppskatta att bara burra in oss hemma, möjligtvis ta en promenad eller så... Annars kan det vara en riktig lyx att bara streckkolla på någon TV-serie och laga god mat tillsammans. 

Annars kan typiska turistgrejer ge en lite idéer, om man har någon portal på nätet för sådant i sitt närområde. Jag tycker att man turistar alldeles för lite i sina egna hemtrakter och då går miste om vissa guldkorn... :) 
  • Allis

Ta gärna efter :)

Han fick tolv lappar med vitt skilda ställen (ödekyrkogårdar, dösar, väldigt udda kyrkor eller någon myomspunnen plats) för då tänkte jag att då masar vi oss ut under den astrista skånska vintern också.

Förra året körde vi en drive som vi kallade "se Skåne via julmarknaderna" och hamnade på alla möjliga platser vi sannolikt aldrig skulle ha kommit på att åka till annars. Byar, slott, och hundparaden (!) i Svedala.

• Emsie

Var visst ett tag sen jag var inne här sist.. Tack för alla tips! När jag surfade runt på turistgrejer att göra så hittade jag att man kunde gå på takvandring i sthlm, sightseeing från takåsarna, lät väldigt kul tycker jag, har inte kommit iväg på det än men.. Det fanns i någon annan stad också men kommer inte ihåg vart just nu. Vad mysigt det lät med julmarknaderna, får kanske bli nått liknande för oss i vinter :) 

• filibustern

nja.. det kan vara att fara upp till stugan över helgen, eller fara ut och äta, fika med kompisar.. kanske se bio.. det vanliga :P 

• daniiel

Haha vi har hundpromenader i skogen, utflykter till lekparker med matsäck, hälsa på familj och vänner, myskvällar med film och sådana saker på helgerna. Inget spännande eller "utöver det vanliga" alls :P

• Emsie

Nej, oftast så räcker detdär vanliga väldigt långt men ibland känner jag att jag/vi behöver hitta på nått annat hur mysiga och trevliga de vanliga sysselsättningarna än är :)

Svar på tråden Helgaktivitet