• Äldre 25 Aug 13:54
    16733 visningar
    14 svar
    14
    16733

    Har jag verkligen rosacea, eller akne??

    Jag skulle ge dig rådet att läsa på om Roaccutan innan du börjar behandla med den.
    Tycker också att det verkar som att läkaren vill gå ut rätt hårt i din behandling men du kanske har provat mycket innan som inte fungerat??

    Ja, oftast säger man att om man har "blemmor" där man inte har pormaskar så är det rosacea, MEN de finns ju även de som har väldigt små trånga porkanaler vilket gör att när de fylls med talg så blir det stopp i kanalen så att säga och acne uppstår.

    Man behöver inte bli jätteröd av rosacea utan man kan ha en lätt rodnad som ibland känns lite stram och kan hetta.

    Men man kan ju även ha överbehandlet sin hud med starka produkter som har torkat ut huden och gjort att de döda hudcellerna ligger kvar och pluggar igen utgången för porerna, även då brukar man kunna få en rodnad och en hettande stram känsla.

    Så det är svårt att säga vare sig de ena eller de andra av de du beskriver men din ålder talar ju lite grann emot för rosacea även om det såklart kan vara det.

    Vad har du för övrig hudvårdsrutin??

  • Äldre 25 Aug 17:12
    #10

    Låter ju mer som acne när du beskriver faktiskt, med tanke på din familj och allt, sen kan man ju ha både känslig hy och acne.

    Rosacea är ju väldigt olika för person till person - visst finns de vissa som reagerar på mycket men lika många kan visst använda vissa typer av produkter och smink.

    Lycka till!  

  • Äldre 25 Aug 17:46
    #12
    eliinon skrev 2013-08-25 14:12:05 följande:
    Och absolut, jag har läst på en del om roaccutan, vilka biverkningar och sånt som kan uppstå. Man måste ju läsa på och inte bara ta in allt läkaren säger Glad
    JättebraGlad

    Ska tillägga att jag inte är nån hudläkare heller utan har jobbat med annat där jag stöter på hudvård/hudproblem.

    Lycka till igen!
Svar på tråden Har jag verkligen rosacea, eller akne??