• Anonym (fru)
    Äldre 21 Aug 20:08
    3896 visningar
    12 svar
    12
    3896

    "My big fat american gypsy wedding" någon annan som tittar?

    Hej!


    Sitter och tittar på "My big fat american gypsy wedding" och undrar om någon annan tittar på programmet och vad ni i så fall tycker!


     

  • Svar på tråden "My big fat american gypsy wedding" någon annan som tittar?
  • Anonym (fru)
    Äldre 21 Aug 20:10
    #1

    Nu är det en brud som har en klänning med 450 cm - 4,5 meter släp!! :-O

  • Äldre 21 Aug 20:15
    #2

    Galet....

  • Anonym (fru)
    Äldre 21 Aug 20:23
    #3
    MajKlas2014 skrev 2013-08-21 20:15:38 följande:
    Galet....
    Ja verkligen! Speciellt hemgift och att föräldrarna ska välja fru/man åt sina barn! Arrangerade äktenskap där brudparet ses första gången på bröllopsdagen och hemgift - jag hoppas att jag inte trampar någon på tårna nu....men va fasen det är ju som rena medeltiden eller nåt som förekommit bland kungligheter.....( Spanska drottningen och kungen ska tydligen vara ett sånt äktenskap...)
  • afture­lding
    Äldre 21 Aug 20:54
    #4

    Jag har sett hela serien, faktiskt. Även den brittiska versionen. 

    Det är både fascinerande och skrämmande. Romerna är ett väldigt traditionsbundet folk, något de varit tvugna att vara eftersom att de aldrig varit välkomna någonstans. Det är deras säkerhet i livet liksom.

  • Anonym (fru)
    Äldre 21 Aug 20:55
    #5

    Men allvarligt, bor dom i ett mobile home men lägger pengarna på skönhetstävlingar och limousiner till dottern? De tycker att det är normalt och bra att en 5-åring är en diva????


     

  • Anonym (fru)
    Äldre 21 Aug 21:09
    #6

    Jag kan förstå att de håller sig för sig själva eftersom de varit (är?) utsatta och förföljda. Men jag undrar om det är det rätt väg att gå, att sluta sig helt och hålla stenhårt i sin kultur, att aldrig ändra nåt och utgå från att den egna kulturen är felfri och aldrig borde ändras? På ett sätt är det väl just det som gör att de finns kvar men på ett annat sätt gör det att kulturen inte utvecklas och det kan också på ett vis bli väldigt konservativ och nästan rasistiskt mot utomstående. Det ena behöver väl inte utesluta det andra - man kan ha sin kultur och sina seder men ändå vara öppen för andra? Det ÄR möjligt att ha sin egen kultur OCH umgås med människor från andra kulturer utan att ens kultur "försvinner". ALLA kulturer har sånt som är bra och sånt som är mindre bra, ingen kultur är "felfri".


    När de pratar om att barn som har föräldrar från olika grupper av romer som halvblod....näe då låter det i mina ögon som att man håller alltför hårt på att "just vår kultur är överlägsen och bäst och utomstående är mindre värda".....Om någon som är ljushyad och av europeisk etnicitet resonerar så gällande muslimer eller judar eller mörkhyade.....då tycker vi att det är rasistiskt men när dessa grupper eller i detta fallet romer resonerar så mot "de andra" dvs andra romska grupper eller icke-romer , då är det ok? Jag förstår att tänket i vissa fall är ok just eftersom dessa grupper varit/är utsatta och förföljda och deras traditioner har varit/är tryggheten och ibland nödvändig för deras överlevnad men hur långt tillbaka i tiden måste utsattheten vara för att tänket inte längre ska vara ok? Och måste utsattheten/förföljelsen vara över innan tänket försvinner? Eller kan en förföljd folkgrupp sluta vara "negativa till utomstående", förändra sina traditioner och ändå överleva som grupp?


     

  • afture­lding
    Äldre 21 Aug 21:13
    #7

    Ja, för att det är en del av den romska kulturen att leva mobilt. Alla gör det inte längre, men de är fortfarande många. Och tänk vad spännande det måste vara att åka runt i Europa och vid vår världsdels gränser. 

    Om man trivs med att leva mobilt, varför ska man då tvingas prioritera annorlunda? 

    Att de har en bakåtsträvande kvinnosyn är det dock ingen tvekan om. Men det beror också mycket på att många av barnen som växer upp i mobilt hem inte får någon ordentlig utbildning, och pojkarna lär sig därför familjens yrke, medans flickorna hjälper till hemma med småsyskon och städning. 

  • afture­lding
    Äldre 21 Aug 21:17
    #8

    Givetvis behöver man vara öppen för nya traditioner, det är det som utvecklar vårat samhälle. Och jag säger inte att det är rätt att vara så hatisk mot utomstående, eller ta barnen ur skolan, jag förklarar bara varför det blivit som det blivit.

    Många romer lever dock inte såhär, såklart. I Sverige har vi väldigt få resande romer idag, och de allra flesta är öppna människor som har sina barn i skola, och många av kvinnorna har också jobb. Men som i alla andra folkgrupper så finns det en "sämre" minoritet som hörs och syns mest. 

  • Aniara­4
    Äldre 21 Aug 21:35
    #9

    Måste först säga att jag inte riktigt förstår varför den här tråden behövde vara anonym (ännu anonymare än redan anonyma nick alltså). Den handlar om ett tv-program? Hur privat kan det vara?

    Med det sagt kan jag svara att nej, jag har inte sett programmet. Jag är generellt inte så förtjust i tv-program som går ut på att man ska förfasa sig över andra människors liv.

  • Äldre 21 Aug 22:13
    #10
    Anonym (fru) skrev 2013-08-21 21:09:12 följande:

    Jag kan förstå att de håller sig för sig själva eftersom de varit (är?) utsatta och förföljda. Men jag undrar om det är det rätt väg att gå, att sluta sig helt och hålla stenhårt i sin kultur, att aldrig ändra nåt och utgå från att den egna kulturen är felfri och aldrig borde ändras?


    Nej, det är klart att det inte är rätt alls, men som någon skrev blir tyvärr konsekvenserna av deras situation det. Kan man inte lita på samhället blir det desto viktigare att kunna luta sig mot släkten. Utsätts man som grupp för hård press utifrån sluter man sig inåt. En del av den "kulturen" eller vad man nu ska kalla det fanns bland svenskar också i förmodern tid. 

    Sedan misstänker jag att MBFAGW väljer ut den knasigaste hundradelen av alla romer Flört
  • 201402­22
    Äldre 23 Aug 00:00
    #11

    Nej, vill se, när går den? Kanal?

  • Äldre 24 Aug 11:52
    #12

    Nej, jag har inte sett den men misstänker av den här tråden att det handlar om klassisk förnedringstv - plocka lite halvtossiga människor och ta ut de allra värsta klippen och voila, så tror man plötligt att det är ett program som är representativt för en tämligen heterogen folkgrupp.......

Svar på tråden "My big fat american gypsy wedding" någon annan som tittar?