• Icalundahl

    20 kr /bit Vad betalar ni?

    Som blivande brud som gifter sig i aug 2014 på annan ort känner jag att det är viktigt att vara ute i god tid. Då vi är bosatta i Stockholm men ska gifta oss i Småland känns det som att mycket måste fixas mycket tidigare än vanligt...
    Vi har redan bokat lokal, kyrka, fixat catering men nu återstod tårtan. De som fixar maten ville ta 40 kr/ bit för att göra bröllopstårtan. Vi betalr hellre än att göra det själva och tyckte först att det lät som ett helt okej pris.
    Nu har min mamma dragit runt i lite trådar och hittat en tjej på ett kondis som gör bröllopstårtor för 20 kr/bit.
    Nu undrar jag, vad betlar ni för era bröllopstårtor?
    Som konditorn förklarade för mig gäller priset för de flesta tårtor, ska vi däremot ha något mer extra "lyxigt" eller mer dekoration än vanligt får vi lägga på det på priset.
    Detta är alltså några mil utanför Växjö, Småland.

    Tänkte att det kunde vara kul att höra runt lite vad som är "normalt" att betala. 

  • Svar på tråden 20 kr /bit Vad betalar ni?
  • Lenblo

    Vi betalade 14,50 kr/bit på ICA Maxi i Uppsala 2010. Det var mandelbottnar med choklad- och passionsfruktsmousse. Jättegoda! Någon typ av standardekorering med penslad choklad och färggranna bär ingick men vi bad att få tårtorna vita och släta för egen dekorering med rosenblad.

  • Icalundahl

    Hej!
    Ställning ingår i priset. Hon sa att en "vanlig, enkel" dekoration ingår.. men vill vi ha något extra får vi betala lite mer.. Låter då som sagt i det stora hela som att vi kommer väldigt billigt undan! För oss är det inte superviktigt att ha någon "fancy" tårta utan prinsesstårta funkar alldles utmärkt! 

  • baboo

    Vi betalade 35 kr/ bit och det var billigt! Det man kan göra är att inte tala om att det är bröllopstårta utan bara beställa vita marsipantårtor och sedan dekorera själv.

  • Chicita
    baboo skrev 2013-09-05 20:58:54 följande:
    Vi betalade 35 kr/ bit och det var billigt! Det man kan göra är att inte tala om att det är bröllopstårta utan bara beställa vita marsipantårtor och sedan dekorera själv.
    Visst kan man göra så. Men jag tror nog att de flesta konditorier förstår varför man beställer flera vita odekorerade tårtor Flört
    Hur många andra tillfällen skulle man behöva så många vita tårtor till liksom? 
    Man kan nog lika gärna säga "jag vill ha vita odekorerade prinsesstårtor till bröllopet". Dom bör ha prislistor på vad tårtor i olika storlek kostar, och priserna ska inte öka om man inte vill ha något speciellt som inte finns på prislistan även om man nämner ordet bröllop Glad

    Att dekorera själv behöver inte bli så mycket billigare heller beroende på vad det är man ska dekorera med.
    Många måste köpa extra material för att träna först, men det är sällan det räknas in i slutpriset.
    Vissa saker som "självdekorerare" dekorerar med kan till och med vara farligt att lägga på tårtor.
    Har sett skräckexempel med liljekonvaljer som ligger direkt på tårtan med oskyddade stjälkar och allt, visst det såg jättevackert ut. Men de få som åt av tårtan var noga med att skära bara någon kantbit som inte hade varit i kontakt med liljekonvaljerna... 
  • frkmaria

    Åh. Blev lite nyfiken om du ska gifta dig i växjö... vilken lokal har ni bokat? Vad har ni bokat för catering och vad har ni för kostnader? Ska gifta mig 1/8 2015 så vi har lång planering kvar! :) Men kul att hitta en annan växjöbrud! 

  • caroline2013

    apropå prinsesstårtor, alltid uppskattade! skulle vilja komma med tips, vi hade färska hallon i vår istället för sylt , inte så många lager tårtbottnar och vaniljgrädde (rätt hårt vispad) istället för vaniljkrämen. marsipanen var röd och tårtan dekorerad med gula å orangea gerbera och murgröna. helt gratis fick vi den, mannens moster jobbar med att göra bröllopstårtoroch vi gav henne fria händer=).

  • Chicita
    caroline2013 skrev 2013-09-06 17:01:52 följande:
    apropå prinsesstårtor, alltid uppskattade! skulle vilja komma med tips, vi hade färska hallon i vår istället för sylt , inte så många lager tårtbottnar och vaniljgrädde (rätt hårt vispad) istället för vaniljkrämen. marsipanen var röd och tårtan dekorerad med gula å orangea gerbera och murgröna. helt gratis fick vi den, mannens moster jobbar med att göra bröllopstårtoroch vi gav henne fria händer=).
    "alltid uppskattade" ?

    Tja jag skulle ju inte rynka på näsan och tjafsa liksom.
    Men nej jag "uppskattar" inte prinsesstårta. Jag tycker att den är trist, känns väldigt "snabbköpstårta" och mest en stor gräddklick med lite sylt och torra bottnar.
    Om man byter ut till färska hallon, tar bort något lager tårtbotten och tar bort vaniljkrämen... tja då är det inte prinsesstårta längre Flört 
  • Emma94
    Chicita skrev 2013-09-07 17:55:20 följande:
    "alltid uppskattade" ?

    Tja jag skulle ju inte rynka på näsan och tjafsa liksom.
    Men nej jag "uppskattar" inte prinsesstårta. Jag tycker att den är trist, känns väldigt "snabbköpstårta" och mest en stor gräddklick med lite sylt och torra bottnar.
    Om man byter ut till färska hallon, tar bort något lager tårtbotten och tar bort vaniljkrämen... tja då är det inte prinsesstårta längre Flört 
    låter gott
Svar på tråden 20 kr /bit Vad betalar ni?