Inlägg från: pnufs |Visa alla inlägg
  • pnufs

    2 augusti 2014

    Beatricemp: Vår fotograf kostar 7000 inkl moms och då är han med från frisör på morgonen till bröllopsdans på kvällen. Det är naturligtvis väldigt billigt och vi är så glada att vi lyckades boka honom :) Fotografen utgör ca 12% av vår budget, detta då vi tycker att foton från den dagen är väldigt viktigt! :)

  • pnufs

    feedbi: Ja, tips och råd är välkommet här också :) Vi vill gärna hålla kostnaderna nere så vi letar tips på dukning, dekorationer och annat som vi kan fixa själva långt i förväg :) Vi tycker dessutom att det är roligt att pyssla :)

  • pnufs

    Fysan: Vad roligt :) Var kommer ni gifta er? Det där med att testa klänningar kanske jag borde komma igång med :)

  • pnufs

    loppis: Spännande att gifta sig så långt hemifrån, var kommer ni gifta er? :) Här är de syora bitarna också planerade, men detaljplaneringen känns som att man kan hålla på med i evighet :P

  • pnufs

    kärleken: Vad kul, jag kommer från Eksjö :) Vi har bokat kyrka, lokal, catering, fotograf och solister till vigseln (vänner). Vi har även bestämt värdpar, tärna och bestman. Temafärg har vi bestämt och lite hur vi vill ha lokalen :) Men vi vet ju att det är mycket kvar :)

  • pnufs
    loppis skrev 2013-08-29 18:53:10 följande:
    Vi kommer gifta oss i Norsjö, ett samhälle i västerbottens inland, vi bor på lidingö. Men min släkt är från norsjö, så det är lite som att "komma hem" Ja smådetaljerna kan driva en till vansinne ;) men vi ska föröka skala av och njuta.
    Det låter mysigt att gifta sig "hemma" :) Ja precis, det är så man måste göra :)
  • pnufs
    kärleken skrev 2013-08-29 21:48:06 följande:
    Oj va mycket ni har fixat redan! Har ni vetat att ni ska gifta er länge? Vi bestämde nu i augusti att vi gör det nästa sommar. Vi har bestämt lokal.. det är typ det ;) Vad är det mer bråttom med?   
    Vi bestämde oss i maj, så några månader är det nu :) Här är det bråttom med kyrka och lokal. Fotografen var väldigt uppbokad han också, så då tyckte vi att det var bäst att vi bokade på en gång. Maten tycker vi känns skönt att vi har bokat, för då vet vi ju. Vi är nog lite sånna, skönt att ha bokat sånna saker som vi inte själv kan ordna :)
  • pnufs

    Vi ska ha med en fotograf hela dagen och för det tar han 7000 kr inkl moms. Han är ganska ny i branchen men har fotat en hel del bröllop och de bilderna är jättefina! Vi vågar inte riktigt chansa på att anlita en amatör, då vi tycker att foton från vår bröllopsdag är väldigt viktiga :)

  • pnufs

    Slilja: Välkommen! Vi är alltså två brudar i Jönköping samma datum, kul! :) Vi har bokat samma saker som ni, men vi har också bokat maten. Vet inte om det är nödvändigt att boka det såhär tidigt, men cateringfirman sa att de redan nu har bokningar inför nästa sommar.. :)

  • pnufs

    Feedbi: Jag tycker likadant, tid = makt över kostnaderna (eller i alla fall alternativen) :) Tack för tipset, ska söka på DIY :) Vårt färgtema är rött och vitt (möjligt att vi lägger till en färg). Den röda färgen är "blodrött", alltså lite mörkare rött fast inte vinrött :) Vad ska ni ha för färgtema? /Emelie

  • pnufs

    kärleken: Vi har inte vänner som kan hjälpa till med att fota och laga mat etc. Vi har dock vänner som är väldigt musikaliska, så musiken i kyrkan får vi hjälp med :) Vi kommer alltså köpa in det mesta. Det är möjligt att jag har gamla bekanta som kan tänka sig att agera serveringspersonal (mot ersättning förstås).

  • pnufs

    Slilja: Hobbyfotografer kan absolut vara lika duktiga, det jag menade i mitt inlägg är att vi känner ingen amatör som är tillräckligt duktig eller fotar tillräckligt mycket :)

  • pnufs

    I helgen var vi på loppisrunda och fyndade lite dekorationer m.m. till bröllopet, vårt färgtema är rött och det är så kul att fynda fina saker i rött som vi kan använda :) Vi har också bestämt vad vi ska ha för placerings"kort". Det ska vara små värmeljushållare (utan ljus) i glas som vi skriver namnen på med glasfärg. Där man brukar ha ljuset ska vi lägga i en organzapåse med lite egendesignade karameller :)

  • pnufs
    kärleken skrev 2013-09-13 12:51:30 följande:

    Håller just nu på att fundera på om jag ska ha nån tärna. Jag tror inte det men vill ändå ha en kompis med hos frisören och innan liksom. Vi ska ha våra bästa vänner som toastmasters, och först funderade jag på om tjejen i det paret skulle vara min "bästa tjej", men det kanske blir för mycket för henne? Eller det kanske inte är så mycket innan att fixa?


    Sen efter vigseln är hon ju som vilken gäst som helst och kan då fixa lite med det som hör toastmaster till....


    ?


    Jag funderade på att inte ha någon tärna först också, men min man ville ha sin bror som marshalk och då frågade jag min syster om hon ville vara min tärna. Jag tycker som du att man vill ha med någon hos frisören m.m., ett extra stöd liksom :) För mig blir det bra att hon då också ingår i brudföljet i kyrkan. Men man måste ju inte ha ett brudfölje. Du kan ju ha med någon som extra stöd som inte är med i själva vigseln.
    kärleken skrev 2013-09-13 12:51:30 följande:
    Hur har ni gjort med musik förresten? Jag vill verkligen ha mycket dans, både mer upstyrt och senare på kvällen lite mer "fuldans". Är band bäst då? Vi fudnerar på DJ.. men tänk om det blir dåligt? Spotify med en låst lista och någon som sköter det? Hur tänker ni?
    För oss kommer det nog bli spotify. Min kusin och hennes man hade en lång spotifylista som de hade gjort och sedan satte någon igång den och så fick den rulla, och det gjorde inget om någon sökte upp en låt eller två :)
  • pnufs
    kärleken skrev 2013-09-09 08:09:35 följande:

    En fråga till er!


     


    VI satt igår och funderade på datumet. Och eftersom ni alla valt detta datum så kan jag fråga er! Min pappa sa att vi kanske skulle ha bröllopet senare, eller iaf 9 augusti. Det skulle passa bättre med folk som har semester osv. Han menade att 2 augusti kan bli mitt i eller på annat sätt sämre. Vi förstod hans synpunkt och vill så så klart att så många som möjligt ska kunna komma och inte känna att det är besvärligt. Hur har ni tänkt?


     


    Jag har inte vart på något bröllop på sommaren och har inte tänkt på det. Ni som har det: Hur har det funkat i tid? Passade något bättre eller sämre? Vi har inget annat att anpassa oss efter, som att lokal eller kyrka eller nått bara är ledigt den 2 augusti, utan kan ändra om vi vill...


    Vad tror ni?


    Vi tänkte såhär: Vi vill gifta oss på sommaren så då var det nere i tre månader: juni, juli och augusti.
    I juni fyller jag år, det är alltid en massa skolavslutningar och sånt och i juli har de flesta semester.
    Sedan ville vi inte ta det för sent in i augusti, utan tänker att det är mysigt om vi själva kan ha semester på vår bröllopsdag i framtiden :)

    Visst är det de som har semester i början på augusti, men vi har börjat dela ut save-the-dates och tänker skicka inbjudan tidigt. Om det är någon som sedan tycker att det krockar med semestern, så är det ju deras bekymmer. De får ju prioritera som de vill.
  • pnufs
    norrflicka skrev 2013-09-09 07:21:20 följande:
    Hej! Vi planerar också att gifta oss den 2/8! Just nu är tanken att vi ska göra en långhelg av det hela så att det blir 1, 2, 3/8 som vi firar med våra nära och kära. Vi bor strax utanför Umeå, men funderar på att söka oss några mil söderut för att hitta lokaler som kan passa oss. Vi är mest på planeringsstadiet ännu, men vi har iaf hunnit preliminärboka 2(!) festlokaler. Om 2 veckor ska vi åka och titta lite närmare på dem så bestämmer vi oss sen. Fotograf har vi nog ordnat. Min bror jobbar som fotograf så han kan nog ta en del bilder, men under själva festen tänkte jag be några duktiga kompisar fota (vill inte att brorsan ska 'jobba' hela kvällen) Utomhusbröllop vill vi ha och hoppas på att få servera egen dryck iaf. Vi har ett eget micro-bryggeri ;)
    Välkommen hit :) Kul att kolla på lokaler, jag och min sambo har ritat upp planlösningar och testat med "pappersbord" :)

    Microbryggeri låter spännande :)
  • pnufs

    God morgon! Hur går det för er i planeringen? :) Vi befinner oss i Plakias på Kreta och idag firar vi tre år :) När vi kommer hem tänker vi börja fila på inbjudningskorten. Vi har gjort lite olika mallar i vanligt papper, men vi vet inte riktigt hur vi vill ha dem än. Ska bli kul :)

  • pnufs

    Vi ska snart börja med våra inbjudningskort. Vi kommer ha ca 60 st att göra så det tar nog sin lilla tid :) Vi funderar på hur man ska formulera allt och OSA och sånt.. Man vill ju ha så mycket tidsmarginal som möjligt, men samtidigt vill man ju att gästerna ska ha tid att fundera och få scheman osv.. Svårt det där.. :) 

  • pnufs

    Vi har gjort klart alla inbjudningskort men saknar några adresser, sen ska vi skicka dem :) De flesta vet om det, men känns ändå lite pirrigt :)
    Butiken där jag köpte min klänning håller på att ändra lite på den så att den blir som jag vill ha den, har varit och provat en gång emellan. I måndags hade jag ett missat samtal från dem men jag hann inte ringa tillbaka. Sen ringde jag i tisdags, men då var sömmerskan ledig. Igår skulle hon jobba, men fick inget samtal.. Börjar bli lite nervös att det är något som gått snett :/ Förmodligen bara min hjärna som spökar, men det känns lite oroligt...

  • pnufs

    Vi kommer att skicka ut dem i början på februari och osa är satt till den 8 juni. Hur gör ni?

Svar på tråden 2 augusti 2014