• Chicita

Let me Google that for you

Jag menar inte att hänga ut någon nu. Defenitivt inte, ingen behöver ta åt sig.
    Men ibland blir jag rätt paff över vilka frågor som kan dyka upp.
    Är vi bara ett fåtal medlemmar här som vet hur man Googlar?

Om du inte vet hur google funkar så klicka --> HÄR för att lära dig grunderna
    (och om du vet hur man Googlar så kanske du inte har sett den här i alla fall Tungan ute)

Om du söker efter en bild på en klänning så använd bildsökningsfunktionen på Google.
    1: Kopiera först adressen från bilden (högerklicka, välj "kopiera bildadress" - eller liknande formulering, det är adressen, inte bilden i sig du är ute efter)
    2: Öppna ett fönster med Google.se och välj "Bilder" bland valmöjligheterna i övre menyn
    3: Klicka på kameran som nu finns i sökfältet
    4: i det nya sökfältet kopierar du in adressen
    (antingen Ctrl + V eller högerklicka och välj"klistra in / infoga")
    Nu kan du klicka på sök.
    Översta rutan som kommer upp med bild är den bild du länkade från, sen kommer förslag på liknande bilder och efter det kommer eventuella förslag på vart du kan hitta bilden på en hemsida.
    Läs adresserna, står det blog, så kan du med största sannolikhet inte köpa klänningen där. Men är det en webshop så kanske du kan hitta din drömklänning där, bilden (eller någon väldigt liknande) finns ju där på den sidan liksom...

Om du söker efter något väldigt specifikt så kan du använda "-tecknet.
    Exempelvis, istället för att söka efter knälång brudklänning med vinröda detaljer där varje ord blir en separat sökning, men ju fler ord som hittas i en och samma mening - destå högre upp kommer sökresultatet i listan.
    Så kan du söka efter  "knälång brudklänning med vinröda detaljer "
    Nu kommer bara sidor med exakt den formuleringen att komma upp... Eller tja det kan komma andra med, men dom prioriteras inte.

Ju mer du googlar - destå bättre blir du på att söka och vet hur du ska formulera dig.
    Det är exempelvis bättre att söka på brudklänning, än brudklänningar (singularis är alltså bäst)
    Lycka till med Googlandet.
    Solig 

• Svar på tråden Let me Google that for you
  • Aniara4

Jag har gjort samma reflektion. Alltså, det går ju i 99 fall av 100 betydligt fortare att söka själv än att skriva på ett forum och sen sitta och vänta på att någon ska svara. Och sen på att det ska komma ett svar som faktiskt är relevant och hjälper en, för det är ju inte alls säkert att det första svaret gör.

Och; vi som skriver här är visserligen riktiga människor, men man har faktiskt ingen aning om vilka människor och vad de vet eller ens om de på riktigt vill hjälpa till eller om de bara kastar in en massa dumheter för att jävlas. Jag har sett Flashback-trådar (iofs inte lika snällt forum som det här) där väldigt naiva personer skrivit om sina datorproblem och blivit lurade att deleta viktiga programfiler osv av sadistiska små spolingar. Så personligen skulle jag aldrig förlita mig så blint på okända nick på ett forum, inte utan att dubbelkolla all information och göra en egen rimlighetsbedömning om den här personen verkar veta vad den pratar om öht.

Bildsökning kanske är lite överkurs och det tog ett tag innan jag själv lärde mig det också (och jag är ändå inte helt tappad bakom ett tangentbord), och jag brukar med jämna mellanrum tipsa folk om hur man använder Google för att söka på en specifik sajt, exempelvis Bröllopstorget eftersom sökfunktionen här är så värdelös. Så jag kan ha en viss förståelse för att någon kan behöva lite söktips. Men jag ser också frågor som borde gå att hitta svar på otroligt snabbt och lätt genom en helt vanlig googling.

Varför man frågar andra istället för att ta reda på det själv är en för mig svårbegriplig men ganska intressant psykologisk mekanism.

• Aniara4

Iofs kan det ju vara intressant att be någon annan Googla ibland eftersom sökresultaten kan bli helt olika beronde på vem som söker och från vilken dator...

• Chicita

Ja ibland tycker man ju att man har testat alla kombinationer av ord man kan komma på och ändå kan man inte hitta det man söker. Då kan det vara bra att få hjälp av färska ögon så att säga Glad

Men just som du säger, det måste ju gå fortare att göra dom här enklare sökningarna själv än att sitta och vänta på någon annans hjälp Glad

• Alyllyra
    Chicita skrev 2013-08-18 23:28:08 följande:
    Jag tror inte att frågorna kommer att sluta heller. Om du tror att jag menade det så har du missförstått tråden Tungan ute
    Nej, det trodde jag inte heller

Alltså, egentligen håller jag med er till 100%. Men så tänker jag på den halvan av min familj som är fullständigt oteknisk och teknikrädd. Och då förstår jag vilken typ av människor det är som frågar...

Men när man tänker att man ska svara på något som någon undrar och en snabb Google-sökning på det mest uppenbara sökordet genererar 1000-tals bra träffar, ja, då har jag svårt att hålla tillbaka min irritation.
  • Chicita
    Alyllyra skrev 2013-08-19 15:11:21 följande:
    Men när man tänker att man ska svara på något som någon undrar och en snabb Google-sökning på det mest uppenbara sökordet genererar 1000-tals bra träffar, ja, då har jag svårt att hålla tillbaka min irritation.
    Jepp... det är väl mest det. 
    Det är lite småirriterande när det rör sig om enkla / uppenbara saker.
    Jag har faktiskt använt mig av länken i trådstarten i några fall som "svar" när det varit så där uppenbart enkelt att googla (eller tja inte just den, jag har gjort en som passar till just den sökningen Flört )

• Alyllyra
    Chicita skrev 2013-08-19 15:24:24 följande:
    Jag har faktiskt använt mig av länken i trådstarten i några fall som "svar" när det varit så där uppenbart enkelt att googla (eller tja inte just den, jag har gjort en som passar till just den sökningen Flört )
    Ja, jag har kört www.justfuckinggoogleit.com några gånger... Fast det är ju så in i h*lvete drygt beteende egentligen. Men ibland kan man inte hjälpa sig själv Tyst
  • Chicita
    Alyllyra skrev 2013-08-19 16:10:28 följande:
    Ja, jag har kört www.justfuckinggoogleit.com några gånger... Fast det är ju så in i h*lvete drygt beteende egentligen. Men ibland kan man inte hjälpa sig själv Tyst
    hehe nej precis Oskyldig
  • Aniara4
    Alyllyra skrev 2013-08-19 16:10:28 följande:
    Jag är ofta frestad men sitter på händerna, för som du säger, det är rätt drygt... Tyst
  • Chicita
    Aniara4 skrev 2013-08-19 22:51:39 följande:
    Jag är ofta frestad men sitter på händerna, för som du säger, det är rätt drygt... Tyst
    Tja har man hjälpt samma person ett flertal gånger både med att googla och att förklara hur dom ska googla så kan det nog vara på plats med en liten "puff" Oskyldig
  • Aniara4
    Aniara4 skrev 2013-08-19 12:49:53 följande:
    Iofs kan det ju vara intressant att be någon annan Googla ibland eftersom sökresultaten kan bli helt olika beroende på vem som söker och från vilken dator...
    Alltså, jag menar det faktum att Google anpassar sökningarna utifrån vad man tittat på förut, vilket är ganska creepy. Så om jag söker på knälång brudklänning med vinröda detaljer kanske jag får upp olika webbutiker, Chicita får upp en sajt med mönster för hur man syr fast de vinröda detaljerna, och någon annan kanske får... nåt riktigt jäkla kinky. Så ibland kan det vara riktigt fascinerande att låta flera personer googla samma sak. Fast det är knappast såna funderingar som ligger bakom de flesta frågorna om "öh, var hittar jag ...?"
  • Lenblo

Just bildsökning tyckte i alla fall inte jag var självklart hur man ska få till. Även om jag ändå brukat lyckas i slutändan så uppskattar jag den kortare versionen du presenterade. Jag kunde säkert hittat något liknande (via google) men har väl inte trasslat med det tillräckligt ofta för att kolla upp det.

• amerika
    Lenblo skrev 2013-08-20 11:58:18 följande:
    Jag kunde säkert hittat något liknande (via google)
    Hihihi, förstod du själv hur roligt det där blev??! Flört
  • Aniara4

Google är lösningen på allt! All makt åt Google, vår befriare! {#emotions_dlg.djavulsk}

• Chicita
    Lenblo skrev 2013-08-20 20:26:02 följande:
    Google är lösningen på all info-brist! Skrattande
    Aniara4 skrev 2013-08-20 20:27:41 följande:
    Google är lösningen på allt! All makt åt Google, vår befriare! {#emotions_dlg.djavulsk}
    Ni har sååååå rätt tjejer Skrattande
Svar på tråden Let me Google that for you