• Anonym (ledsen)

    Har Ni bra eller dålig relation till Era svärföräldrar?

    Jag är lite nyfiken på hur Eran relation till Era svärföräldrar är?

    Jag tycker inte om mina blivande svärföräldrar. Men vi är inte ovänner heller. 
    Utan vi har trevligt då vi ses.
    De tycker det är tråkigt nu när jag är sjuk. Vilket känns omtänksamt.
    Sen har de inte direkt ställt upp för mig nu. Men det gör deras son istället/min blivande.

    Men jag är så BESVIKEN på att de ALDRIG bjuder hem mina föräldrar till sig.
    De ringer ALDRIG och frågar hur jag mår och har det?
    Svärmor erbjuder sig ALDRIG att vi skall gå ut på stan tillsammans och ta en fika/äta ihop.
    Visst hon jobbar heltid, men det är INGEN ursäkt för att INTE kunna umgås med mig. På tu man hand.

    Jag tycker faktiskt att det är "lite" deras "skyldighet" att måna om mig, då jag blir deras svärdotter.

    Eller är jag helt fel ute och förväntar mig för mycket?
    Berätta hur Ni har det och vad Ni tycker.
    Några få som jag har talat med kring detta, tycker kanske att jag "förväntar/begär" för mycket.
    Men för mig är detta helt NORMALT att blivainde svärföräldrar "skulle/skall" göra så mot sin blivande svärdotter.

     

  • Svar på tråden Har Ni bra eller dålig relation till Era svärföräldrar?
  • Vichy

    Det beror på vem man pratar om! Men svärmor har jag en jättebra relation! Vi skulle nog kunna umgås själva, och hon har jättebra relation med min mamma! Men nu ska min m2b plugga utomlands den här terminen, och jag tror ändå inte jag kommer umgås med henne lika mycket som vi gör nu, för det är ju ändå min m2b som är länken mellan oss! Vi kanske kommer ses nångång, men det kommer nog bli mest fb och telefon kontakt den här terminen... Med svärfar har jag inte alls samma relation. Mina svärföräldrar har varit skilda i över 20 år och min m2b och hans syster har aldrig haft en riktig relation till honom heller... Han har sen skilsmässan knappt varit närvarande i deras vardag... Och det märks ju nu.. Sen är han VÄLDIGT speciell med och lite läskig tycker jag så det räcker för mig att vi ses 2 gånger om året..

  • Aniara4

    Jag har två uppsättningar svärföräldrar, eftersom de är skilda och omgifta båda två. Tycker jag har en bra relation till båda paren, men inte umgås vi på det sätt som TS verkar efterlysa. Vi åker tillsammans och hälsar på dem då och då, och de kommer till oss ibland. Iofs har jag sovit hos svärmor ensam någon gång, men det har varit av praktiska skäl när jag jobbade i närheten och lite långt hemifrån.

    Svärföräldrarnas direktkontakt med mig inskränker sig till kommentarer på Facebook. Och så har jag spelat Wordfeud med svärmor!

    Inte bjuder de hem mina föräldrar heller, utan de ses vid typ födelsedagar (kanske) och bröllopet förstås. Eller nu ljög jag, det ena paret har blivit vänner med mina föräldrar så de har åkt och hälsar på varann helt utan vår inblandning, men det andra paret träffar de vid de tillfällen vi bjuder in båda samtidigt och inte på egen hand.

    Jag ser inget konstigt i det. Jag har ju min relation till mina föräldrar, och han har sin relation till sina. Partnern hänger med på ett hörn och det är ju bra om man tycker det är trevligt att träffas, men mer än så har i alla fall jag inget behov av.

  • Red Lion

    Jag håller med de andra som skrivit. Avsaknaden av det du vill ha är inget ovanligt eller onormalt. Jag har en bra relation med mina svärföräldrar, de är trevliga, snälla och vettiga människor. Men jag tror inte vi skulle ringa varandra för att fika själva. Däremot blir det inte konstigt om vi skulle hamna ensamma med varann när vi umgås allihop.

  • Tessa

    Jag säger samma sak som de andra i denna tråd: En sådan relation med svärföräldrarna är inte speciellt vanlig. Jag känner ingen som har det så. Möjligen sett någon romantisk komedi med ett liknande scenario.

    Om du vill "bonda" mer med svärföräldrarna får du nog ta initiativet själv till att hälsa på, kanske bjuda hem dina föräldrar och svärföräldrarna på middag samtidigt så de lär känna varann, fråga mer om deras dag/liv/jobb/intressen. Visa att du är intresserad av en närmare relation.

    Dock tycker jag att det du beskriver påminner mer om hur en mamma är med sitt eget barn. Men jag kan inte påstå att jag och min mamma hänger på stan och fikar. Ändå har vi en toppenrelation.

    Min relation med svärföräldrarna är över förväntan. De är vänliga och trevliga och intresserar sig för hur det går för mig. De berättar gärna om egna upplevelser. Men jag träffar sällan dem på egen hand och pratar inte med dem i telefon bara för att "kolla läget".

    När jag och fästmannen var särbos bodde jag i Stockholm och kunde jag träffa svärmor på en fika/lunch/middag på stan när hon var i huvudstaden för en kurs. Och under denna period brukade mina föräldrar bjuda över min fästman på middag då och då eftersom de bodde i samma stad. Förutom det så träffar vi oftast respektive föräldrar när vi åker dit tillsammans och hälsar på eller bjuder in dem till oss.

    Som sagt. Du ska inte ha för höga förväntningar. Att de inte intresserar sig aktivt beror knappast på att de inte gillar dig. Du är inte deras dotter helt enkelt.  


    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • Anonym

    Jag hoppas jag inte låter dryg, det är inte min mening.  :) Bilden jag fick av TS beskrivning var att hon förväntar sig att hennes svärföräldrar ska ta initiativ till att träffas och att hela ansvaret ligger på dem och inte på henne att de tträffas. Om hon nu gärna vill träffa dem eller sin svärmor på tu man hand så kan väl TS själv ta initiativet, nån eller några gånger och sen hoppas att hennes svärföräldrar börjar ta initiiativ efter det? Eller om hon vill att hennes föräldrar pch m2b's föräldrar ska träffas så kan hennes föräldrar bjuda hem svärföräldrarna nån gång och sen se om intresset dyker upp efter det? Relationen borde ju ändå vara ömsesidig? De kanske bara väntar på att TS ska initiativet samtidigt som hon väntar på ett de ska ta initiativ?

    För övrigt instämmer jag med de flesta andra i tråden. Jag träffar mina svärföräldrar mest tillsammans med min m2b och det brukar vara väldigt trevligt och vi har lite kontakt över sms och fb, men träffas oftast inte på tu man hand .

  • Plättis

    Det du skriver TS, om relationen till svärmor, är något jag aldrig ens hört talas om. Jag har en bra relation till mina svärföräldrar. Faktiskt har jag varit inneboende hos dem två gånger, men egentligen varit sambo med min karl och bara bott hemma hos dem. 
    Jag kan träffa mina svärföräldrar själv, jag brukar ringa eller smsa med min svärmor och någon gång har jag åkt dit för att låna symaskin eller liknande. Min sambo har kontakt med mina föräldrar (och syskon) utan min inblandning, men när vi ses är det oftast tillsammans. Mina föräldrar bor 15 mil härifrån, medan svärföräldrarna bor i samma stad, 15 minuter bort. 

    Min familj älskar min sambo, och jag känner mig älskad av min sambos familj. Jag kan prata med min svärmor om ganska precis allt, men då hon svarar får jag råd utifrån att hon är mamma till min sambo. Typ när jag pratade om bröllop och eventuella barn i våras. Hon har min sambos bästa för ögonen, precis som att min mamma har mitt bästa för ögonen.

    Mina föräldrar och mina svärföräldrar träffas bara genom oss, men på födelsedagar kan de gratta varandra, som när svärfar fyllde jämnt förra året. De ringer inte för att höra hur det är med mig, men när vi träffas kan de fråga och vara intresserade av vad jag svarar. 

    Jag tror du ska sänka dina förväntningar. Du bli deras svärdotter, inte deras dotter, och det är en väldigt stor skillnad. 

  • Anonym (men hallå)

    Jag har en jättebra relation till mina svärföräldrar. hon kommer ofta och hälsar på och sover över ett par nätter ibland. Hon är jättegullig! Och min blivande har jättefin kontakt med mina föräldrar, han är där och fikar utan mig och allt detta sker helt naturligt. Men alltså om du nu vill att ni ska fika och ringa varandra får väl du ta det steget själv? Vad är problemet? Du verkar ha alldeles för höga förväntningar. Se till att ni får den relationen du önskar själv som sagt.Tycker du är lite barnslig nu

  • Chicita

    Det låter som att du har för höga förväntningar ja.

    Visst kan min svärmor ringa om hon vet att jag är sjuk och höra hur jag mår. Men det är inget hon prioriterar att komma ihåg och hålla reda på liksom.
    Om vi är uppe hos dom och hälsar på så kan det hända att vi gör något tillsammans medans maken är i verkstan med svärfar (alltså hans pappa Tungan ute) och fixar bilen exempelvis, och svärföräldrarna kan ringa och fråga om jag är hemma när dom är i stan av någon anledning även om dom vet att maken jobbar. Men det är inte så att vi har en aktiv relation där vi träffas regelbundet bara vi.

    Svärmor bjuder in min bror och brorsdotter varannat år (de år som brorsan har sin dotter på jul) så dom firar med oss. Första året det skedde var mamma fortfarande relativt pigg så hon var med upp också och svärföräldrarna hälsade på mamma en gång när dom var i stan också. Men det är inte heller något som dom liksom gjort ett aktivt beslut att göra, det var liksom bara lämpligt.
    Min bror är ensamstående förälder och nu när vår gemensamma mamma är död så finns det ingen anledning att han ska sitta själv varannan jul med dottern. De andra jularna när dottern är hos sin mormor på familjefirande (hon får inte vara hos sin mamma ensam) så brukar brorsan antingen passa på att ta en härlig lång barnledig helg och bara ladda batterierna lite hemma, eller så åker han till någon kompis. Men när dottern är med honom på jul så är det ju bättre att dom firar med oss och makens brorsbarn Glad Så det är alltså bara praktiskt. Inte för att svärmor så gärna vill ha något familjeband med honom och mig Tungan ute

    Vi bor 16 mil från makens föräldrar och 19 mil från min pappa och hans sambo. Min bror bor i samma stad som oss och givetvis har brorsan och maken en egen relation då vi tre (+ brorsdottern) är den enda släkt vi har här i stan.
    Svägerskan som bor i samma stad som svärföräldrarna har en annan relation där. Dom har åkt på shoppingresor tillsammans och lite sånt. Men jag har inget sånt intresse heller så jag skulle inte ha följt med även om jag hade bott "rätt" till... Glad 

    Vill du ha en närmare relation med dina svärföräldrar och vill att dom och dina föräldrar ska ha en nära relation också så måste du nog bjuda till själv... Det är ditt ansvar, inte deras  

  • Anonym (kajsakavat)
    Anonym (ledsen) skrev 2013-08-17 01:05:49 följande:
    Jag är lite nyfiken på hur Eran relation till Era svärföräldrar är?

    Jag tycker inte om mina blivande svärföräldrar. Men vi är inte ovänner heller. 
    Utan vi har trevligt då vi ses.
    De tycker det är tråkigt nu när jag är sjuk. Vilket känns omtänksamt.
    Sen har de inte direkt ställt upp för mig nu. Men det gör deras son istället/min blivande.

    Men jag är så BESVIKEN på att de ALDRIG bjuder hem mina föräldrar till sig.

    Varför ska de bjuda hem dina föräldrar hem till sig??!!!

    De ringer ALDRIG och frågar hur jag mår och har det?

    Ringer du själv dem?

    Svärmor erbjuder sig ALDRIG att vi skall gå ut på stan tillsammans och ta en fika/äta ihop.
    Visst hon jobbar heltid, men det är INGEN ursäkt för att INTE kunna umgås med mig. På tu man hand.

    Tror du inte hon vill umgås med sin familj och sina vänner när hon är ledig?!

    Jag tycker faktiskt att det är "lite" deras "skyldighet" att måna om mig, då jag blir deras svärdotter.

    Eller är jag helt fel ute och förväntar mig för mycket?
    Berätta hur Ni har det och vad Ni tycker.
    Några få som jag har talat med kring detta, tycker kanske att jag "förväntar/begär" för mycket.
    Men för mig är detta helt NORMALT att blivainde svärföräldrar "skulle/skall" göra så mot sin blivande svärdotter.

    Varför skulle det vara deras skyldighet att umgås med dig? De har inte valt att ha dig i deras liv. Du lever ihop med deras son och thats it! De får inga skyldigheter gentemot dig pga det.

    Är du likadan mot dem som du är mot dina egna föräldrar?? 
    Så ja du förväntar dig alldeles för mycket. Lite nyfiken varför du vill ha så mycket uppmärksamhet av dem?? När du ändå skriver att du inte tycker om dem, varför umgås extra med någon man inte gillar??
    Hur ser din relation ut till dina egna föräldrar?
    Ringer dina föräldrar till din sambo och kollar hur han mår, om de kan ta en egen fika med honom på stan och de andra exemplena du tog att dina svärföräldrar borde vara mot dig.

    Jag har ingen bra relation till mina svärföräldrar och kommer aldrig få, det skeppet har seglat. Vi står ut med varandra och träffas vid kalas, jul etc utöver det inget och skulle inte komma på tanken att göra det utan att min sambo är med. Min sambo däremot kommer bra eller bättre överens med mina föräldrar men det beror mycket på att han har samma intresse som min bror och far. Han kan stanna hos dem på en kopp kaffe om han har ärende till dem utan att jag är med men han ringer inte för att prata med dem eller höra hur de mår.
Svar på tråden Har Ni bra eller dålig relation till Era svärföräldrar?