• Carnor
    Äldre 16 Aug 13:32
    8466 visningar
    7 svar
    7
    8466

    När syns mellannamnet?

    Hej

    Jag gifter mig snart och ska, efter många funderingar, ta hans efternamn. Var först helt inne på att behålla mitt efternamn som mellannamn, men nu börjar jag tveka kring det.

    Kan någon svara på var och när även mellannamnet kommer att finnas med?

    Idag har jag ju ett vanligt namn, typ Stina, som andranamn, är det bara då detta skrivs ut tex brev från banken och i passet som även mellannamnet kommer att synas eller är det på allt?

    Är det någon som har erfarenhet kring detta med mellannamn som kan reda ut detta åt mig?

    Med vänlig hälsning! 

  • Svar på tråden När syns mellannamnet?
  • Äldre 16 Aug 14:20
    #1

    svårt det där för jag har inte heller fått riktig klarhet i det hela. Men än så länge så har det kommit med på alla fakturor jag fått där namnbytet är informerat.

  • Jessa
    Äldre 16 Aug 14:42
    #2

    Hej!

    Jag gifte mig i somras och valde att ta min mans efternamn och behålla mitt efternamn som mellannamn. Så här har jag fått det beskrivit:

    - på mitt pass, körkort, visa så står båda namnen som efternamn, detta för att de inte har någon egen kolumn för mellannamn. Om ni även kollar upp era namn på ratsit.se så kommer ni enligt dem ha två efternamn

    Jag ringde folkbokföringen för att höra och enligt dem har jag: två förnamn, ett mellannamn och ett efternamn.

    Kändes lite luddigt, blev du klokare??? 

  • Äldre 16 Aug 17:30
    #3

    Det syns alltid. Maken tog sitt efternamn som mellannamn och mitt efternamn som sitt efternamn så på räkningar t.ex. står det förnamn och två efternamn. De andra förnamnen står som hans första namn i pass och körkort. Jag har ett för- och ett efternamn. Dvs inga krångligheter.

  • Carnor
    Äldre 17 Aug 14:11
    #4

    Tack för era svar! Då känns det som att jag kommer att köra utan mellannamn, tycker mitt efternamn idag är långt som det är med 11 bokstäver så att då köra med två namn blir ju jättelångt ;)

  • Aniara­4
    Äldre 17 Aug 16:04
    #5

    Jag tycker det är lite olika vilka som tar med mellannamnet och inte. I passet står ju alla namn (jag har två förnamn, ett mellannamn och ett efternamn). Men eftersom bara ett räknas som formellt efternamn händer det att jag får brev där uppgifterna är hämtade från folkbokföringen och där det står "Förnamn Förnamn Efternamn" utan mellannamnet.

    Jag har också märkt att i de allra flesta sammanhang får jag bestämma själv vad jag heter. På jobbet har jag t.ex. valt att heta dubbelnamn (utan bindestreck), och då står det så på alla namnlistor, mail etc. Däremot finns det några funktioner där bara ena namnet är med, och från början blev det lite missförstånd då jag registrerades med bara mellannamnet. Där har jag bytt till det formella efternamnet.

    Men väldigt, väldigt ofta när man registrerar sig på olika ställen, skickar mail etc, så får man helt enkelt bestämma själv vilket eller vilka namn man använder. Faktum är att jag började använda hans efternamn redan innan vi gifte oss t.ex. när jag skulle boka bord på restauranger, eftersom ingen nånsin begriper mitt namn i telefon.

  • Äldre 25 Aug 18:00
    #6

    På alla ställen där de hämtar info från folkbokföringen. Men på andra ställen kan du nog välja, i din signatur kan du välja (den är ju ofta knappt läslig ändå) sålänge du alltid skriver lika - jag har flera kollegor som behållit sitt flicknamn som mellannamn och bara heter det på jobbet tex. Dottern som har 3 förnamn, mellannamn och efternamn brukar få post till förnamn mellannamn efternamn, t ex.

  • Äldre 25 Aug 22:00
    #7

    På räkningar och pass, körkort, id-kort samt resor som du ska åka på så är det alltid båda namnen. (resor bokas ju alltid i samma namn som passet) 

    Och i övrigt så kan du välja själv.  Jag valde att ha kvar mitt gamla efternamn som mellannamn för barnens skull, så att vi ändå heter lika. (min man är inte deras pappa). Så allt skolrelaterat presenterar jag mig alltid med båda namnen. På jobbet presenterar jag mig med båda namnen helt enkelt för att jag inte tagit tag i det här med att ändra mejl mm så att det blir rätt. Fast har tänkt att jag ska säga till att jag endast vill ha mitt efternamn i fortsättningen, tycker är så långt att uttala. 

    Och i alla andra sammanhang så säger jag endast mitt efternamn. Att det är lite olika är ju förstås också för att jag inte helt vant mig ännu, vi gifte oss i april. :)  

Svar på tråden När syns mellannamnet?