• MissM2013

    Personlig tipsrunda, bra eller tråkigt?

    Vi planerar en tipsrunda för våra gäster, mest för att dom skall ha något att göra av tiden medan vi fotograferas och samtidigt för att det öppnar upp "mingelsamtalen" lite.

    Jag har utformat en tipsrunda som handlar om rockmusik och i varje fråga vävs "vi" in på något sätt, men fokus är på musiken så att säga. Till exempel:

    "You shook me all night long heter en låt som sammanbinder xxx & xxx på olika sätt. xxx framförde tondövt högt och ljudligt låten framför spegeln inför varje utekväll som singel och det var det första gitarrsolot xxx lärde sig. Nu saknar dom bara en trummis. Vem har gjort låten?

    eller

    Elvis Presleys stora hit Can’t help falling in love, som egentligen var tilltänkt under dagens vigselceremoni, bygger på melodin av den franska kärlekslåten Plaisir d’Amour som är skriven under vilket århundrande?

    1600-talet
    1700-talet
    1800-talet"

    Men så läste jag någonstans att folk tycker att det är jävligt tröttsamt med tipspromenader, särskilt där brudparet är inblandat, speciellt eftersom hela dagen redan handlar om dessa individer. Så nu undrar jag, vad tycker ni?

  • Svar på tråden Personlig tipsrunda, bra eller tråkigt?
  • bubblan88

    Jag har varit på ett bröllop där det var tipspromenad om paret, och det var bara trevligt tycker jag.
    Jag har fundrat på om inte vi ska ha det under tiden vi fotograferas på vår dag, men vi har lite delade åsikter. Jag tycker att det är en bra aktivitet under tiden, men min blivande tycker att det är skit tråkigt och just att allt annat kommer ju att handla om oss.
    Så det ska bli kul att få fler synvinklar Glad

  • MissM2013
    bubblan88 skrev 2013-08-15 15:25:25 följande:
    Jag har varit på ett bröllop där det var tipspromenad om paret, och det var bara trevligt tycker jag.
    Jag har fundrat på om inte vi ska ha det under tiden vi fotograferas på vår dag, men vi har lite delade åsikter. Jag tycker att det är en bra aktivitet under tiden, men min blivande tycker att det är skit tråkigt och just att allt annat kommer ju att handla om oss.
    Så det ska bli kul att få fler synvinklar Glad
    Hoppas att fler svarar så att vi kan få höra vad folk tycker Cool
  • Chicita

    Det beror på...

    Om man ska avbryta något för att gå en obligatorisk tipspromenad (ofta på gräsmattor eller grusgångar i högklackade skor som inte direkt är avsedda för sånt) så kan det vara riktigt irriterande och störande.
    Men om det är frivilligt och som lite tidsfördriv när man väntar - och genomtänkt i både frågor och placering av rundan så kan det vara kul.

    Men största frågan är vad era gäster är för typer.
    Brukar dom gilla sånt? I så fall gör dom det säkert nu också. Men om dom inte gillar lekar, tipspromenader och såna grejor annars så lär dom väl knappast göra det bara för att det är ett bröllop heller Flört 
    Så försök tänk dig in i hur era gäster normalt sett skulle reagera och tänka så har du nog ditt svar Solig 

  • niriel

    Hm. Vi hade en inte allför seriös tipspromenad som ledde gästerna från den plats där vi hade fördrink/mingel/brudskål och upp till själva festlokalen. Men det var frågor i stil med: 


    Vilken fot är oftast störst hos en människa?


    1. Höger


    X. Nej... vänster


    2. Nej! Vänta... det är nog höger i alla fall.

    Vilket är precis vår humor (jättejättejättedålig). Men det var väldigt uppskattat, kanske framför allt att det ledde någonstans och inte "bara" var en rundslinga att gå.. 

  • CJ5

    Tycker era frågor var bra, att man blandar in paret litegrann och inte helt och hållet. Det värsta som finns är ju typ "Vad hette brudens bästa kompis i femårsålder" Eller "Vad hade brudgummen för dröm yrke när han var tre och ett halv" Sånna frågor är bara tråkiga!

  • Chicita
    niriel skrev 2013-08-15 15:53:24 följande:
    Hm. Vi hade en inte allför seriös tipspromenad som ledde gästerna från den plats där vi hade fördrink/mingel/brudskål och upp till själva festlokalen. Men det var frågor i stil med: 

    Vilken fot är oftast störst hos en människa?


    1. Höger


    X. Nej... vänster


    2. Nej! Vänta... det är nog höger i alla fall.

    Vilket är precis vår humor (jättejättejättedålig). Men det var väldigt uppskattat, kanske framför allt att det ledde någonstans och inte "bara" var en rundslinga att gå.. 


    Precis den hade vi också... Vår var bara förberedd men inte uppsatt för vi var inte säkra på att vi ville ha någon.
    Men efter middagen (i pausen innan tårtan) så skickade toastmastern ut en kille att sätta upp alla frågor för han hade märkt både på andra och sig själv att en bensträckare skulle sitta fint just då Flört 
    Så det blev lite halvimproviserat. Men den är ju jätterolig Glad 
  • TheD

    Det beror nog på vilket humör jag är på ;) Börjar jag gå och ser att frågorna är tråkiga eller inte lärorika då hoppar jag av. Sen kan jag tycka att tipspromenad hör hemma på t.ex. camping och inte bröllop ;)

  • MissM2013
    TheD skrev 2013-08-15 17:56:51 följande:
    Det beror nog på vilket humör jag är på ;) Börjar jag gå och ser att frågorna är tråkiga eller inte lärorika då hoppar jag av. Sen kan jag tycka att tipspromenad hör hemma på t.ex. camping och inte bröllop ;)
    Vad skulle te.x du anse var roliga/lärorika frågor? Alltså jag förstår att du kanske inte kan ge något exakt, men som gäst, vad skulle fånga din uppmärksamhet och göra att du vill fullfölja tipspromenaden?
  • Marione

    Vi kommer nog ha ngt liknande, men när gästerna rör sig från middagslokalen till festlokalen ( ca 300 meter). Men vi hade tänkt att ha frågor som även inbegriper våra gäster också och inte bara oss som brudpar. 

  • Lindijoo

    Tycker det låter jättetrevligt, men ha lite blandade frågor, alltså inte bara om er? Ingen dum id'e alls!

  • Allis

    Vi hade sprängt in tio påståenden som stämde in på olika gäster. Varje bord skulle med gemensamma krafter kunna lista ut vem det handlade om

    "Äger en udda samling videofilmer där en av höjdpunkterna är Ronald Reagans begravning"

    " Har en gång i tiden tovat en dockteater"

    " Deras kök motsvarar storleksmässigt en normalstor tvåa i Stockholms innerstad"

    Om oss pratade gästerna ändå, vi tänkte det kunde vara kul om de pratade lite med och om varandra också.


    1.

  • Fjärilen

    Jag gillar tipspromenader och jag gillar ditt första förslag och tycker inte alla att det är för mycklet snack om er. Jag hade även gillat att gå en tipspromenad med frågor om brudparet med. Man kanske kan lära sig nytt om sina vänner/släkt och det är ju alltid roligt.

    Det är det som jag gillar med tipspromenad, man lär sig något nytt.

    Ett tips är ju att faktiskt göra en tisppromenad om era gäster. Då kommer de verkligen att vilja gå den.

  • paisley

    Vi kommer att ha en tipspromenad med frågor om oss. Det är ju ändå oss det handlar om den dagen Det får gästerna stå ut med... Nä men skämt åsido, jag hoppas att det kommer att uppskattas. Tipspromenden kommer att vara i samband med bubbel och tilltugg efter vigseln, då vi också kommer att fotas.

  • Red Lion

    Nja, tråkigt med tipspromenader skulle jag tycka, skulle nog inte gå. Men om era gäster skulle gilla det och det är frivilligt så kan ni ju ha det. Frågorna var ju iallafall lite roligare än de brukar vara...

  • afturelding

    Vi hade tipspromenad, dock en historisk om bröllop. Både jag och min man älskar historia. Några var dock knytna till oss, t.ex;
    "I vårat fall fick familjen veta sist om bröllopet, men hur var det ofta förr?
    1. Prästen fick veta sist.
    x. Brudens far fick veta sist.
    2. Brudparet var de sista som fick veta" 

    Den var givetvis frivillig, och de flesta hade lågklackade skor. Den gick inte heller mitt i skogen så att säga Tungan ute
    Jag tycker att det kan vara roligt, men det får inte vara obligatoriskt. Vi gjorde den mest i förbigående faktiskt, och hade inte alls trott att nästan alla skulle gå den. 

  • Tillys

    Tycker det låter som en jättebra idé! Vilka kreativa frågor.

    Jag vill också att vi ska ha någon form av tipspromenad eller bingo. Bingon skulle i så fall få handla om gästerna tex "har en mormor som bott i Afrika i 10 år", så att man får igång ett samtal. Hade jag haft en tipspromenad hade jag velat ställa fullkomligt oväsentliga frågor om oss, som tex "hur många strumpor har xx i sin strumplåda?" "vilket registreringsnummer hade xxs första bil?", för att sedan dela ut ett pris till den som känner oss bäst... Kanske både och, vem vet?

Svar på tråden Personlig tipsrunda, bra eller tråkigt?