• Linan

    Bröllopsgäster utomlands?

    Vi ska gifta oss i Paris i december, en spontanidé vi fick på semestern och fick bokningen bekräftad nu i veckan.Vi har varit förlovade i tre år och har en son så släkt/vänner har koll på att ett bröllop kommer komma inom de närmaste 1-2 åren men vi har aldrig pratat inför dem om att gifta oss utomlands. I helgen ska vi break the news till närmaste släkten som vi gärna skulle vilja ha på plats. Vi skulle gärna vilja ha med oss föräldrar och syskon och jag förstår så klart att det kan bli tight med tid, en del kommer nog tycka att det blir för dyrt och det förstår jag! Men det jag är lite orolig över att de ska tycka det är en dum idé/krångligt/omständigt osv. Vi förväntar oss inte att någon MÅSTE följa med men nu blev jag lite nojjig över att de ska tycka att vi krånglar till det och gör det svårt för dem att ta del av vårt bröllop. Vad har ni för erfarenheter?

  • Svar på tråden Bröllopsgäster utomlands?
  • amerika

    Spontant och utan att känna din familj/er släkt, så tänker jag att ja, flera/många av dem kommer säkert tycka att ni krånglar till det och gör det svårt för dem att ta del av ert bröllop. En del blir säkert besvikna för de hade velat vara med men kan inte av olika anledningar, ekonomin t ex el svårt att få semester.

    Å andra sidan så tänker ni ju att det absolut kan gå precis lika bra med att vara bara ni själva på bröllopsdagen i Paris, utan familj och övriga. Och då får de helt enkelt bara hacka i sig det. Ni berättar i alla fall före och inte efteråt och ger dem chansen att följa med, om de kan och vill.

  • Jenny1986

    Jag sitter i en liknande sits. Åker till Grekland om tre veckor och gifter oss och det är INGEN som vet om det. Nu ska ju visserligen mina och sambons föräldrar med och dom tror att det är vanlig semester :) Men kan ana att det blir många sura miner här hemma.
    Men som jag och min sambo säger. Det är vårat drömbröllop och det är på det här sättet vi vill ha det. Hoppas att alla kan bli glada för vår skull för det här är VÅR dag :)

    Så du har de ju lite "bättre" för dina nära och käras skull som iaf får ett val.
    Jag tycker du ska säga att " Det är på det här sättet vi vill ha det och jag har full förståelse för att ni inte kan följa med..." Fördelen med paris är ju att de går att åka bara någon dag, så de behöver ju inte bli ett stort projekt med massa dyra pengar. Det blir vad man gör det till :)

    Men kom ihåg att det är vad NI vill och det är ju inte för någon annans skull ni gifter er.
    men förstår absolut vad du menar! Lycka till 

  • Fjärilen

    Vi gifte oss i Italien. När vi berättade för släkt och vänner att vi tänkte gifta oss där tänkte vi att kanske några få ville och kunde följa med. Men vi blev ett jätte stort gäng. Dock så var det en del med små barn som inte kunde följa med pga av deras ekonomi.

    Lycka till

  • Kalaspinglan

    Paris ligger ju inte jättelångt borta, så förhoppningsvis kan era nära och kära följa med er dit. Dessutom borde det gå att hitta hyfsat billiga flyg dit, speciellt om man är ute i god tid. T.ex. Norwegian flyger till Paris, det kan vara värt att kika på. Sammanställ ett papper med lite olika resealternativ (med ungefärliga kostnader) så ser folk att det inte behöver bli så dyrt.

    Min mans kusin ska gifta sig i Thailand nästa vårvinter, och tyvärr är ingen speciellt glad över det. Hans bror med familj har redan sagt att de inte kommer att åka och resten av den närmaste familjen åker av pliktkänsla. Givetvis tycker alla det är kul att paret ska gifta sig, men att gästerna ska resa till andra sidan jordklotet känns lite overkill.

  • Asal

    Vi ska gifta oss i Italien om 1 månad :D och jag kan berätta att våra gäster fick inte alls länge på sig. Allt har hänt sen Maj. Så det rör sig om ca 4-5 månader. Och vi kommer att vara ca 34 personer. Vilket vi tycker är precis perfekt lagom för oss. Så era gäster har bra med tid på sig tycker jag!

    Det vi har lärt oss om det här är att de som VERKLIGEN vill komma, de kommer! Vi har gäster som kommer komma från Tyskland, Usa, länder i asien, Bosnien, Norge och från alla håll och kanter i Sverige. Det vi har märkt är att visst barnfamiljer kan ha det lite problematiskt men utöver de så är det helt och hållet vad gästerna prioriterar som kommer att avgöra om de kommer eller inte.

    Jag menar liksom vi betalar ju bara för bröllopsmiddagen och inget mer och att se att vi har så många underbara, fantastiska vänner och släkt som är villiga att spendera tid och pengar och ta ut semester från jobbet för vår skull är helt otroligt. För mig är det där det största beviset på att de verkligen älskar oss och är lyckliga för vår skull.

    Mitt råd är att gör det som NI vill! Det är er dag och ert bröllop och NI ska vara nöjda! Gift er där ni vill och ha det på ert sätt för det finns inga andra omtagningar på det här!

    Lycka till och det kommer blir perfekt! (Dock kommer ni möta farthinder länsg med vägen, det har vi, men det kommer det säkert att vara värt i slutändan)
     

  • Linan

    Tack för era svar, så skönt att läsa om hur andra gjort!Vi har berättat för alla föräldrar och syskon nu och de flesta är i alla fall spontant positiva, i slutändan kommer nog inte alla följa med med de flesta tror jag. De som faller bort är de med små barn, och där kan vi ju känna igen oss;) Jag var lite orolig i onödan i och med att de flesta tog det så bra, med ett undantag... sambons pappa och hans familj tyckte i och för sig att det var roligt att vi gifter oss MEN sambon fick hör att varför gifter ni er inte i Sverige osv... jaja, våra planer kan ju omöjligen passa alla.   Men som ni säger så ligger ju inte Paris SÅ långt bort, vi tänkte samordna bokningar och än så länge går det att hitta bra priser.    För mig är en bröllopsfest viktigt så nästa sommar, på dagen ett halvår efter vigseln har vi planerat en bröllopsfest för "alla", övrig släkt och våra vänner, så ingen kommer bli exkluderad från den delen.        Asal skrev 2013-08-15 12:56:36 följande:Lycka till och det kommer blir perfekt! (Dock kommer ni möta farthinder länsg med vägen, det har vi, men det kommer det säkert att vara värt i slutändan) Vad underbart med Italien! Men du måste förvarna mig om farthinderna ni sprungit på, känner mig rätt oplanerad än så länge

  • Linan

    Uppdatering från mig....

    I förgår kom vi hem från vår bröllopshelg i Paris. I slutändan följde min pappa, min sambos/mans mamma och hennes man och min syster med (ja, vår tvååring också då såklart) och det var ett rätt lagom gäng faktiskt. Men det blev en del "barnpassning" av både föräldrar och barn ändå...:) Vi var ute i bra tid och fick bra priser på både hotell och flyg så det blev inte jättedyrt och vi är så glada över de som faktiskt ville följa med!

Svar på tråden Bröllopsgäster utomlands?