• Äldre 13 Aug 13:09
    4360 visningar
    11 svar
    11
    4360

    Hederstärna

    Hej på er. Ni som har valt att ha en hederstärna, har ni då köpt hennes kläder eller har ni bara bestämt färg så har de fått köpa själva? Blombukett eller väska? eller inget alls?   

  • Svar på tråden Hederstärna
  • Äldre 13 Aug 13:19
    #1

    Vi hade ingen hederstärna (finns inget sådant i Sverige), men två tärnor hade vi. Vi betalade deras kläder och buketter. Buketter tycker jag alltid brudparet bör stå för, men kläder.. Ja, ju större krav man har som brudpar, desto mer bör man betala :)


  • Äldre 13 Aug 13:47
    #2

    Jag hade två tärnor och maken hade två marskalker.
    Den ena tärnan hade lite mer "ansvar" och därför fick hon ett par örhängen också och inte bara ett halsband som den andra tärnan och dom två marskalkerna.

    Vi erbjöd alla fyra 500:- i bidrag till kläderna men alla tackade nej, så vi pressade på dom massa andra saker istället (som snapsglas vi använde till avecen och driksglas för vattnet osv... :P
    Även om vi inte planerat att göra gåvor av detta så gick dom nog hem med saker för några tusenlappar som vi inte orkade sätta ut på blocket och försöka sälja... 

  • Carina­10
    Äldre 13 Aug 15:07
    #3

    Jag ska ha en tärna. Hon har köpt sin klänning själv (hade den på skolavslutning o har nytta av den sen med).
    Skor fixar hon också själv.

    Men jag har köpt en bolero i samma färg som hon får av mig.
    Sen betalar vi hennes bukett.

    Hon kommer inte att ha något ansvar mer än att stå i kyrkan, hålla min brudbukett, låta bli att svimma och självklart vara med på foto Glad

  • Helipa
    Äldre 13 Aug 19:32
    #4

    Vi har två tärnor. Vi har gett dem bidrag till deras kläder, trots att vi inte hade några specifika krav mer än "enligt klädkod och gärna i någon av de fyra färgerna som finns i temat, men inget tvång", de bad om ekonmiska bidrag (från början hela summan) och vi orkade inte tjafsa om det.
    Buketterna står vi för. Hade de inte bett om ekonomiska bidrag till sina klänningar hade jag gärna gett dem något litet som tack för hjälpen men nu blev det här en stor grej eftersom en av dem ansåg att det var standard att brudparet stod för klänningarna, oavsett ifall man hade mycket krav eller, som i vårt fall, inga egentliga krav alls.
    Mitt råd är att göra som ni själva vill, ställ krav därefter och framförallt var övertydliga med vad ni vill ge och vad ni vill att de står för och gör det i god tid. Det är ingen kul diskussion att ta när allt är bestämt och klart.
    Jag ångrar mest av allt att jag inte var övertydlig från start med mina tärnor, då hade vi undvikit en massa jobbiga diskussioner nära inpå bröllopet som har varit väldigt jobbiga och tärande.

  • stealm­ystyle
    Äldre 13 Aug 22:31
    #5
    Helipa skrev 2013-08-13 19:32:02 följande:
    Vi har två tärnor. Vi har gett dem bidrag till deras kläder, trots att vi inte hade några specifika krav mer än "enligt klädkod och gärna i någon av de fyra färgerna som finns i temat, men inget tvång", de bad om ekonmiska bidrag (från början hela summan) och vi orkade inte tjafsa om det.
    Buketterna står vi för. Hade de inte bett om ekonomiska bidrag till sina klänningar hade jag gärna gett dem något litet som tack för hjälpen men nu blev det här en stor grej eftersom en av dem ansåg att det var standard att brudparet stod för klänningarna, oavsett ifall man hade mycket krav eller, som i vårt fall, inga egentliga krav alls.
    Mitt råd är att göra som ni själva vill, ställ krav därefter och framförallt var övertydliga med vad ni vill ge och vad ni vill att de står för och gör det i god tid. Det är ingen kul diskussion att ta när allt är bestämt och klart.
    Jag ångrar mest av allt att jag inte var övertydlig från start med mina tärnor, då hade vi undvikit en massa jobbiga diskussioner nära inpå bröllopet som har varit väldigt jobbiga och tärande.
    Va konstigt att dom kräver pengar om dom får ha på sig vad dom vill. Det är ju lika dumt som att någon annan gäst kommer och ska ha betalt för att vara med på bröllopet. Har tärnorna mycket ansvar? Min tärna är även toastmadame så hon har ju mycket ansvar men hennes "uppgift" som tärna är enbart att gå före mig till vigselplatsen. Vi ville att hon skulle ha en svart klänning på sig men hon fick välja fritt hur den skulle se ut. De flesta människor har en svart klänning hemma och således behövde vi inte betala för en klänning. Sedan betalar vi andra saker för henne men det är för att hon är toastmadame. 
  • Helipa
    Äldre 13 Aug 23:55
    #6

    Ja, det är lite konstigt, det tyckte vi också, och ganska oförskämt. Som att man ser sin chans att spara lite pengar eller få en ny klänning. Men nu är det överstökat och även om det inte var en ultimat lösning så var det den bästa just då, för jag orkade verkligen inte bråka.
    Vi kan säga så pass mycket att om jag skulle göra om mitt val av tärnor så hade det nog sett annorlunda ut idag.

    Tärnornas uttalade ansvar har varit att vara med mig under bröllopsdagen och vigsel-relaterade uppgifter såsom hålla bukett. De har själva sett möhippan som en del av uppgiften (har inte haft den än, men har hört en av dem beklaga sig över hur mycket jobb det har varit). Sedan har jag bett dem att hjälpa till med exempelvis att hälsa gästerna välkomna i kyrkan, visa platser, etc. eftersom jag kände att jag kunde begära det när de bad om pengar av mig. Annars hade jag inte haft det som "krav".

    Men det är uppenbart att vi hade väldigt olika syn på tärnuppdraget och medan jag såg det som en ära, något jag hade varit stolt över att få vara, så såg de (eller främst den ena av dem) det som ett nödvändigt ont som ens vänner tvingar en att genomlida. Har flera gånger fått höra om hur jobbigt det är och jag kan nog tyvärr säga att vår vänskap aldrig kommer vara densamma efter detta äventyr. Kanske lika bra, nu är det bara 10 dagar kvar och jag bestämde för ett tag sen att min fokus ligger någon annanstans :)

  • Äldre 14 Aug 10:32
    #7

    Oj så olika det kan va. Vi har bara pratat lite grann om bröllop men inte mer än så. Så än så länge drömmer jag mest. Men hade jag fått va tärna på någons bröllop hade jag nog med glädje köpt mej en klänning. =) Jag hade gärna velat att min pappa ledde mej fram, men hur vanligt är det här i sverige?? Är jag helt ute å seglar när jag vill ha ett bröllop där mina två barn går först, systerdottern sen, min tärna och sist jag å min pappa? Jag har ju en sån klar bild över hur jag vill ha det men med erfarenhet vet jag att det aldrig blir som man tänkt sej. :(       

  • Helipa
    Äldre 14 Aug 11:10
    #8

    Odhelia: det är inte en svensk tradition att man går in med sin pappa så en del prsäter kan reagera på det, dock har jag förstått att det börjar bli allt vanligare och efter att kronprinsessan gjorde det så är det nog få som tycker att det är ovanligt eller konstigt.
    Gällande ordningen för hur alla går in så är min erfarenhet att det får man göra som man vill. Vi har en i Sverige, ovanlig ingångsordning med tärnor och marsalker som går först och vi sist (i Sverige går man traditionellt i ordningen: brudnäbb och sen brudpar följt av tärnor och marsalker) och vår präst var positiv och samarbetsvillig oavsett hur mycket vi ändrade oss :)
    Så jag tror inte att det ska vara några problem att gå in i den ordningen!

  • Eleya
    Äldre 14 Aug 11:25
    #9

    Det blev lite diskussioner om färgtemat på klänningarna med mina tärnor..så jag valde att betala klänningarna och blomorna, medan de själva får stå för hår, smink, skor och smycken. Klänningarna blev till slut fantastiskt fina och vi kommer vara The Dream Team nästa helg ;)


    *Sträva efter att vara tilfreds med livet, Lycka är bara en känsla, att vara tillfreds är ett tillstånd*
  • paisle­y
    Äldre 15 Aug 10:54
    #10

    Jag och min tärna delade på kostnaden för hennes klänning. Vi ville gärna att hon skulle ha något i ljus gammelrosa som matchar vårt färgtema och då kände vi att vi ville bidra eftresom hon fick köpa en ny klänning. Hon och jag hjälptes åt att hitta klänningen, för jag vill så klart att hon ska trivas i den och känna att den passar henne. Självklart betalar vi också hennes bukett. Marskalken ska ha en rosa fluga, den betalar vi också.

    Deras ansvar är att finnas där och stötta oss om det behövs, samt att gå med oss i kyrkan. Samt att de ordnat möhippa och svensexa! Har inte riktigt bestämt om vi ska köpa något mer till dem, men troligtvis blir det nog inte mer än bidrag till kläderna. 

  • Äldre 15 Aug 10:57
    #11

    Eleya skrev 2013-08-14 11:25:30 följande:Det blev lite diskussioner om färgtemat på klänningarna med mina tärnor..så jag valde att betala klänningarna och blomorna, medan de själva får stå för hår, smink, skor och smycken. Klänningarna blev till slut fantastiskt fina och vi kommer vara The Dream Team nästa helg ;)*Sträva efter att vara tilfreds med livet, Lycka är bara en känsla, att vara tillfreds är ett tillstånd*Du måste ju läga upp bild här sen =) All lycka till er nästa helg. Hur valde ni tärnor? Jag funderar på om man ska ha min vän som närmaste tärnan sen mina två barn givetvis men sen oxå min systerdotter. Kommer ni ha lika många tärnor som Marsalker?     

Svar på tråden Hederstärna