• Benji
    Äldre 11 Aug 19:09
    3767 visningar
    4 svar
    4
    3767

    Mamma med barn byta till mannens efternamn

    Om vi skulle få barn innan vi gifter oss och vi väljer att barnet ska ha mitt (mammans) efternamn, men när vi gift oss så vill jag byta till hans efternamn. Är det omständigt att inte ha satt mannens efternamn på barnet från början då?

    Det kan ju bli så att vi kanske inte gifter oss förrens barnet är exempelvis 2 år gammalt.

  • Svar på tråden Mamma med barn byta till mannens efternamn
  • Äldre 11 Aug 19:20
    #1

    Nej, det är egentligen inte mer omständigt än att byta enbart en vuxens namn. Fylla i lite papper ;) Den andra föräldern kommer ju inte sätta sig emot bytet av efternamnet, så det är inget som kan krångla på så sätt :)


  • Äldre 12 Aug 10:08
    #2

    Vi har två barn (2,5 och ca 6 månader gammla) och de har mitt efternamn just nu. Jag byter till mannens efternamn i samband med vigseln om drygt en månad och efter vigseln kommer vi även att skicka in namnändring för barnen. Det var någon annan blankett man skulle använda för dem, men vi upplever det inte som krångligt.


  • Äldre 12 Aug 10:09
    #3
  • Alylly­ra
    Äldre 12 Aug 13:58
    #4

    Om ni vet redan nu att du vill byta till hans efternman efter vigseln så kan ni väl ge barnen hans efternamn från början? Och minimera krånglet menar jag...

Svar på tråden Mamma med barn byta till mannens efternamn