• Äldre 10 Aug 13:21
    3131 visningar
    6 svar
    6
    3131

    Recept med hjortron

    Efter en fin skörd på de jämtlänska myrarna har jag och sambon fyllt frysen med 6 liter hjortronsylt, som vi tänkte använda på vårat bröllop i maj. Nu skulle vi bli fantastiskt glada för era bästa förslag på drinktilltugg, huvudrätter, efterrätter eller godsaker med hjortron!

  • Svar på tråden Recept med hjortron
  • Äldre 10 Aug 13:46
    #1

    Men här har du väl en ypperlig tårtfyllning? Skrattande
    Köp den neutrala tårtmoussen och blanda den med hjortronsylt. Som andra fyllning skulle jag valt vit chokladmousse Glad

    Annars är ju hjortonchutney gott att dippa lite fint tunnt knäcke i

  • Äldre 10 Aug 14:12
    #2

    Du har så rätt Chicita, jag skulle gärna ha hjortron i tårtan Tyvärr är min käre fästman (och några av gästerna) inte är någon större beundrare av läckerheterna och vill på inga villkor ha dem i tårtan. Han kan tänka sig att ha dem till det mesta annars, men inte i just tårtan

    Funderingar just nu är att kanske göra hjortronpannacotta till efterrätt, och hjortrontryffel till kaffet, men det skulle vara kul att få till en röd (orange) tråd med någon form av hjortron även till snittarna/tilltuggen till brudskålen.

  • Äldre 10 Aug 15:49
    #3

    Attans då... men hallon är ju ändå en rätt lämplig "ersättning" till hjortron i alla fall tycker jag Glad
    Dom är ju ändå släkt på långt håll Flört

    Hjortronpannacotta och hjortrontryffel låter jättebra.
    Och jag kan varmt rekommendera en hjortronchutney (även om jag inte har recept på det) - gärna med vitmögelost och riktigt tunna remsor av hårdbröd till.
    Antingen kan man ju ställa både vitmögelost, brödremsor och hjortonchutney på ett bord och låta folk gå och hämta lite som dom vill.
    Eller så gör man iordning småtallrikar till varje gäst med en liten skål chutney, några brödbitar och en bit vitmögelost. Det är toppengott Skrattande 

  • Äldre 10 Aug 16:16
    #4

    Chutney låter toppen, speciellt serverat som du beskriver det. Jag googlade lite och det verkar finnas gott om spännande recept att prova Tack för hjälpen!

  • Jessi
    Äldre 25 Nov 20:06
    #5

    Ost med hjortronmylta, hjortronsås (hjortron, chramfraich, salt, peppar ev lite chili), hjortron parfait , hjortronlikör, Hjortronsoppa med rullen till efterrätt är en höjdare!

  • Jessi
    Äldre 25 Nov 20:07
    #6

    Rullen=rullrån

Svar på tråden Recept med hjortron