• Anonym (TL)
    Äldre 9 Aug 18:40
    23499 visningar
    14 svar
    14
    23499

    Tjänstledighet för att resa?!

    Hej! Jag har lite frågor kring tjänsteledighet. Jag har tröttnat på mitt svensson liv! Behöver komma bort från vardagen och rutinerna. Ut och resa bara och se nytt! Tänkte höra om någon vet om det finns regler/lagar kring tjänstledighet? Har googlat men hittar inget. Arbetar inom Stockholmstad och har tillsvidare tjänst.

  • Svar på tråden Tjänstledighet för att resa?!
  • Äldre 9 Aug 18:56
    #1

    Villkoren för tjänstledighet kan vara reglerade i lag eller kollektivavtal. Mer än så kan jag inte komma med :) Men jag vet inte om en resa skulle godkännas. Om jag vore shef så är jag osäker på om jag skulle säga okej till det för du har dina semesterdagar till det.

  • Anonym (TL)
    Äldre 9 Aug 18:57
    #2

    Hej, när jag skriver resa menar jag alltså vara borta i minst 6 månader.

  • Äldre 9 Aug 19:00
    #3

    Det är väl bara att höra med chefen.  Finns de som inte fått den tjänsteledigheten för att vara borta en längre tid och har då sagt upp sig. Om det inte finns läkarintyg eller andra "bevis" på att du behöver det så kan det bli svårt.

  • Anonym
    Äldre 9 Aug 19:54
    #4

    I vårat jobb far dom som kommer från ett annat land hem tre månader +att dom tar semester i samma veva

  • Anonym
    Äldre 9 Aug 19:54
    #5

    Jobbar i hemtjänsten

  • Äldre 9 Aug 20:27
    #6

    Jag tror det är olika från jobb till jobb - hur snäll ens arbetsgivare är:) Min sambo fick tillåtelse att ta 6 månader tjänsteledigt för resa, men sedan vet jag andra där det krävs att man måste studera för att få tjänsteledigt.

  • MTB
    Äldre 9 Aug 20:29
    #7

    Det är väl lite upp till arbetsgivaren och hur personalsituationen ser ut. Tror inte du har ngn rättighet att ta tjänstledigt för att resa.

  • Anonym (reses­ugen)
    Äldre 9 Aug 22:38
    #8

    Man har ingen rättighet att få tjänstledigt för annat än militärtjänstgöring och studier. Kan finnas rättighet för att start eget företag.

    För att resa är det helt upp till arbetsgivaren om man får tjänstledigt eller inte. Jag fick tyvärr inte det när jag bad om två månader för en längre resa.
    Ska göra ett nytt försök nästa vecka inför bröllopsresan, kanske kan de se det som mer skäl. 
    Annars beror det nog på vilken branch du är i och hur stor personaltillgång det finns i branschen. Eller hur snäll chef du har.

    Lycka till! 

  • Anonym (TL)
    Äldre 10 Aug 00:37
    #9

    Hmm, ok hoppas min chef är snäll då! Vi får väl se vad som händer!

  • Anonym (ledig­)
    Äldre 10 Aug 22:38
    #10

    Jag jobbade rubbet av viktiga helger förra året på villkor att jag skulle kunna få vara ledig i 3 månader.
    Detta skrev det även papper med den chefen ifall man sedan skulle få en annan chef så kan jag visa upp detta vilket man inte kan med muntliga löften.

    Nu ska jag "bara" vara ledig 1,5 månader och inte 3.

    Men hade jag inte gjort upp om detta så kan jag nog säga till 100% att jag inte kunnat få ledigt!
    Och jag jobbar inom vården.

  • Äldre 11 Aug 04:50
    #11

    Min kompis reste iväg ett halvår... men hon läste också en (lätt) kurs på distans. Så hon var tjänstledig för studier men befann sig i Afrika under tiden :) Så det kan vara ett tips ;)

  • Anonym (TL)
    Äldre 11 Aug 17:16
    #12

    Hej! Det låter som ett bra tips men kan nog inte läsa en lätt kurs och inte håller på distans inom mitt yrke. Arbetar med mymdighetsutövning.

  • Äldre 11 Aug 19:32
    #13

    Hon också, inom socialtjänsten. Men hon läste typ någon internationella relationer eller ledarskap. Typ några inlämningar som hon gjorde lite halvdant. Betygen spelar ju ingen roll egentligen ;)

  • Äldre 11 Aug 19:33
    #14

    Hon också, inom socialtjänsten. Men hon läste typ någon internationella relationer eller ledarskap. Typ några inlämningar som hon gjorde lite halvdant. Betygen spelar ju ingen roll egentligen ;)

Svar på tråden Tjänstledighet för att resa?!