• amerika

Hur väljer ni/valde ni datum?

Bara av ren nyfikenhet och för att det är rolligt att höra hur ni tänkte:

Vad var det som gjorde att ni valde just det datum ni valt? Har ni utgått från årstid, sifferkombinationer, förlovningsdatum eller annat?

Berätta!!! 

• Svar på tråden Hur väljer ni/valde ni datum?
  • amerika
    Sskbrud skrev 2013-08-09 15:18:55 följande:
    vi ska gifta oss nästa år pch pendlar lite mellan vår förlovningsdag 9 mars, alltså 130309, alternativt vår tio årsdag (som vi blev tillsammans på ) , 17 aug; 130817 . 
    Mina föräldrar gifte sig i mars och har varit gifta i 43 ½ år, så det är tydligen en bra månad att gifta sig i!! Flört De fick proppa in bröllopet mellan morfars kalvningar.... Det kan ju dock vara lite kallt fortf i mars och t o m snö men om det inte gör nåt så är ju ett vårbröllop härligt tycker jag!

Själv gifte jag mig i augusti första gången och det var verkligen en fantastisk månad att gifta sig i! Varmt, naturen mogen, det är slutet på hela den härliga sommaren och folk är pigga, solbrända, utvilade.... 

Ni kan välja vilket som men jag tror ni blir mer ensamma om bröllop i mars än i augusti! 
  • karamell

Vi ville gifta oss på sommaren, så det fanns bara några olika datum att välja, jag gillar jämna siffror så det blev 20e, iofs i 7e men vi tänkte att det blir bra väder i Juli. Sen förlovade vi oss också 20e

• joe2012

VI gifte oss i norra sverige och ville ha en lördag hyfsat nära midsommar så att det fortfarande var rätt ljust på natten (exotiskt för alla tillresta gäster från södra sverige). Vi hade även andra planer gemensamt med mågna tillresta gäster för sommaren i trakterna för bröllopet och med redan spikade datum. Så vi ville inte ha bröllopet allt för långt innan dess, blir så många resor upp och ned då både för oss och en de av gästerna
    Valet föll på 130713 som är ett lätt datum att komma ihåg och hyfsat nära de andra sommarplanerna för att folk skulle kunna stanna mellan.

• CoG
    Sskbrud skrev 2013-08-09 15:18:55 följande:
    vi ska gifta oss nästa år pch pendlar lite mellan vår förlovningsdag 9 mars, alltså 130309, alternativt vår tio årsdag (som vi blev tillsammans på ) , 17 aug; 130817 . Vilken tycker ni är bäst? eller spelar de ngn roll egentligen?? KÄnns så jobbigt att vänta ända till augusti och så många som gifte sig då ändå. Mars är mer udda :) slottet va ledigt båda datumen. Lite speciellt eftersom vi vill ha söndagsbröllop utan fest! jätte tacksam för era tips!!
    blir det inte 140309 nästa år, eller tänker jag fel?
  • filibustern

vi kommer nog inte ha något speciellt med Datumet... vår förlovningsdag och vår årsdag är inga bra dagar 2015... nu spontant letade karln min fram et datum - 1 maj. funkar. det är en fredag.. men då är det typ vår.. och vill undvika vår... lite grann... :P men vi har inget bestämt än. har själv föreslagit 5 september, för att det var ett enkelt datum, och höst, och lördag. :)

• johannisen

Jag är matematiklärare och en fullfjädrad siffernörd, så datum är viktiga för mig. Vi förlovade oss 31.1.13, vilket alltså är ett sifferpalindrom Vi ville gifta oss på sommaren och bestämde oss för att det blir denna sommar (efter att jag kollat upp de närmaste åren och inte hittat ett enda godtagbart datum 2014 och 2015). Det blev alltså 31.8.13, vilket också är ett sifferpalindrom och exakt sju månader efter att vi förlovade oss (7 är ett allmänt lyckotal). Det lilla extra med vigseldatumen är att åttan i mitten blir till oändlighetstecknet då man svänger den vågrät, och vigseldatumet är graverat i våra ringar med en liggande åtta, för att symbolisera evigheten.

• Zaarah84

Jag ville ha liljekonvaljer, som är älsklingsblomman, i brudbuketten och som dekoration vilket innebär att vi behöver gifta oss när det är säsong (maj/juni). Just nu är jag gravid och därför känns maj 2014 lite tidigt, vill hinna komma i form och planera i lugn och ro. Därför blev det 30 maj 2015. Dessutom hinner barnen bli lite större tills dess

• viXan
    johannisen skrev 2013-08-09 19:41:24 följande:
    Jag är matematiklärare och en fullfjädrad siffernörd, så datum är viktiga för mig. Vi förlovade oss 31.1.13, vilket alltså är ett sifferpalindrom Vi ville gifta oss på sommaren och bestämde oss för att det blir denna sommar (efter att jag kollat upp de närmaste åren och inte hittat ett enda godtagbart datum 2014 och 2015). Det blev alltså 31.8.13, vilket också är ett sifferpalindrom och exakt sju månader efter att vi förlovade oss (7 är ett allmänt lyckotal). Det lilla extra med vigseldatumen är att åttan i mitten blir till oändlighetstecknet då man svänger den vågrät, och vigseldatumet är graverat i våra ringar med en liggande åtta, för att symbolisera evigheten.

Vi gifter ju oss samma datum o har oxå oändlighetstecknet i våra ringar hahaha

Känns som om vi tänkte likadant :)

Vi hade även infinitymärket på inbjudan och ska ha det på fest- och vigselprogram :)

• johannisen
    viXan skrev 2013-08-09 19:53:20 följande:

Vi gifter ju oss samma datum o har oxå oändlighetstecknet i våra ringar hahaha

Känns som om vi tänkte likadant :)

Vi hade även infinitymärket på inbjudan och ska ha det på fest- och vigselprogram :)

Haha, vad skoj, det trodde jag att jag som nörd var ensam om att ha tänkt på :D Vi tänkte ha det på inbjudningarna och liknande, men jag fick inte till någon snygg "logo" till inbjudningarna så att folk ändå skulle ha förstått vad vi menade (i princip inga andra matematiker eller liknande är bjudna och jag vet inte om det är något som folk skulle koppla, att oändlighetstecknet är en vågrät åtta), så vi lämnade bort det och har det bara som vår egen grej i ringarna :)
  • 2015

Vi har velat hur mycket som helst med vårt datum. Dels är det ekonomi som bestämmer. Då vi är lågavlönade.
    Men vi har tänkt på februari 2015 och november och december 2015.
    Men inte hittat det för oss "perfekta" datumet än.Rynkar på näsan 

Svar på tråden Hur väljer ni/valde ni datum?