• bjorkangsbrud

100% polyester?

Jag har hittat min perfekta brudklänning på nätet. Fick hem den idag och den sitter perfekt! Men den är i 100% polyester, vilket jag borde förstått med tanke på priset. Frågan är om det är ett problem? Det syns ju tyvärr i fallet och i lystern att det är polyester. Nu kan jag dessutom knappt ha klänningen på mig i 5 minuter utan att bli för varm, men jag ska gifta mig i slutet av september och då är det ju inte lika varmt (även om det förhoppningsvis är fint väder)... Blivande maken tycker att jag hänger upp mig på petitesser, att klänningen är fin och framförallt prisvärd   Tycker ni att 100% polyester  är ok? Kan en underklänning i något annat material hjälpa?

• Svar på tråden 100% polyester?
  • bjorkangsbrud

Jag sökte på "polyester" här på BT igår och insåg att de flesta klänningar faktiskt är i polyester, så jag känner mig lugnad. Det är inte säkert att jag kan hitta en lika bra klänning i något annat än syntetmaterial, helt enkelt. Då behöver jag inte skämmas och känna mig toksnål om någon frågar mig om materialet på bröllopet heller Dumt att man tänker så mycket på vad andra ska tycka....

• daniiel

Precis :) Du ska upp i en ganska hög prisklass innan du får något annat än polyester och det är väl inget fel med det? Huvudsaken är ju hur klänningen ser ut, att man tycker om den och känner sig fin i den. Varför skulle folk börja fråga vilket material klänningen är i? Och om någon frågar det, så är det nog mer om den är i satin, taft, chiffong, tyll eller liknande dom menar. Inte om den är i silke eller polyester.

Om du tycker att lystern är dålig, att den är för varm och att det syns i fallet.. ptja, då är nog mer modellen på klänningen som inte är helt rätt kanske? Då kanske du skulle ha en klänning med annat fall, som är tunnare och i ett annat (polyester) material? Alternativt gå upp en hel del i prisklass och köpa en klänning som inte är i polyester.

Men du ska absolut inte lägga så stor vikt vid vad andra eventuellt skulle tycka, utan fokusera på vad du tycker och känner inför klänningen. Det är huvudsaken.

• bjorkangsbrud

Ja, den har ärmar och det är nog framförallt det som gör att den är varm. Men jag vill ju ha ärmar och fick leta extra för att hitta just det. Idag är det svalare och genast känns det bättre, i september blir det nog perfekt. Lystern och fallet handlar nog framförallt om att jag inte vill att folk ska se att det är polyester. Men det är ju bara dumt att tänka för mycket på! Tack daniiel :)

Svar på tråden 100% polyester?