• Tulpanvinter

    Hippan men inte bröllopet?

    Jag hade nog varit tveksam till att gå på en möhippa där jag inte var bjuden på bröllopet, särskilt om det var över 50 gäster (vilket i mina ögon är ganska mycket). Hade varit annrolunda om det varit en vigsel med två vittnen och i princip inga hade närvarat. Jag hade känt att det blev lite konstigt. För mig är möhippan som en förfest till bröllopet (även om inte samma dag eller i direkt anslutning förstås).

  • Tulpanvinter

    För mig handlar det inte om gentjänster eller att någon ska göra något förJs Fästmö skrev 2013-08-25 13:39:11 följande:Men snälla, så om en kompis har ett litet bröllop för närmaste familjen så går man inte på kompisarnas anordnade möhippa?! Tycker det är så tråkigt i samhället att folk börjar få en attityd där man endast gör saker om man får något tillbaka. Tycker inte man är riktiga vänner då och gör rätt i att stanna hemma,Nu känner jag att du tillskriver bl.a. en egoistisk attityd och det är förhastade slutsatser. För mig handlar det inte om gentjänster, eller att jag ska ha något tillbaka för att ge.  Sen man ha olika syn på vad ett litet bröllop är, 64 gäster är inte ett litet bröllop i mina ögon. Jag skulle helt enkelt känna att jag inte hade något att göra på en möhippa där jag inte var bjuden på bröllopet, på samma sätt som jag inte skulle vilja delta i en middag där jag bara får vara med under förrätten men inte huvudrätten.

Svar på tråden Hippan men inte bröllopet?