• Äldre 31 Jul 16:28
    3417 visningar
    9 svar
    9
    3417

    Cerist, vattentåligt!?

    Att ha en ljuslykta vid varje plats skulle jag inte rekommendera. Ett enda värmeljus kan höja temperaturen nästan en grad i en mindre lokal och varje person som tillkommer höjer också temperaturen.
    Så om ni inte vill ha bastu så skulle jag hoppa över masso av tända ljus Flört 

    Testa att ha i en skvätt rött bläck efter att du ställt i rosen. Bläcket borde lägga sig på botten om du inte rör runt allt för kraftigt.
    Annars kanske det skulle funka med grenadin. Vet inte vad rosen tycker om det dock eftersom det är sött.
     

  • Äldre 31 Jul 16:41
    #2

    Ett annat alternativ förresten kan ju vara att stoppa ner hela blomman i burken. Alltså dränka den i vatten så den ligger mitt i burken eller på botten

  • Äldre 31 Jul 18:10
    #4

    Det är i alla fall jättesnyggt med tulpaner och även orkideer Glad
    Kan vara så att rosornas blad är lite skrovliga och därigenom bildar massor med småbubblor på blomman som gör att färgen inte ser så bra ut, men det är ju värt ett försök att testa Glad

  • Äldre 31 Jul 19:13
    #6
    Sara1991 skrev 2013-07-31 18:59:48 följande:

    Att ha blomman flytandes i burken går alldeles utmärkt :) men de kommer tyvärr inte att gå att få blomman att ni ligga under vattnet på botten utan någon form av tyngd . De man kan göra är att fylla i bara lite vatten så kan den fortfárande ligga på botten :)


    Att de ska bli bubblor eller liknande på rosor är ingenting du behöver oroa dig för . Har använt rosor till bordsdekorationer massor med gånger och har aldrig varit med om de tidigare :)


    Jag pratar om en effekt som är rätt vanlig, du kanske har sett dom där videosarna där dom stoppar ner en menthos i cola light och det blir som en fontän Flört
    Inte att blomman i sig ska bli knölig.
    En skrovlig yta behåller mer luft och då kan det bildas luftbubblor på bladen. Vilket kan göra att ljuset bryts på ett annat sätt än man tänkt.

    Om blomman är stor nog så att den tar emot på insidorna av burken (och en barnmatsburk är inte så vid) så brukar det gå utmärkt att ha blommor under vatten.
    Annars är det ju väldigt konstigt att vi har haft det i många arrangemang på jobbet - utan tygder...
    Och vill man så kan man ju binda fast en liten sten vid stjälkstumpen annars då... 
  • Äldre 31 Jul 20:09
    #8
    Sara1991 skrev 2013-07-31 20:03:31 följande: 
    Jamen då är vi på samma bana. Jag uppfattade det som att du trodde att jag menade att själva blomman skulle bli knölig om den hamnade i vatten Flört

    Jag har gjort liknande fast med små vaser som smalnade av lite upptill.
    Om man tog i blomman upptill och varsamt samlade ihop bladen så att blomman blir mer som en knopp och så ploppar man ner den med "rumpan före" så att säga - så kan man få ner dom rätt lätt. Men jag har då gjort det med orkidéer eller tulpaner och dom är inte lika kompakta.

    Bäst är det nog för TS att testa sig fram med den typ och storlek av blommor som hon vill ha Glad 
Svar på tråden Cerist, vattentåligt!?