• ekp
    Äldre 31 Jul 10:30
    2774 visningar
    8 svar
    8
    2774

    BRÅDSKANDE!!!! Söker konstigt nog vigselförrättare utan licens :-)

    Söker nu för ett brudpar en vigselförrättare som håller kan hålla en meningfull och fin vigsel men inte har licens för att göra det då parets papper  från Skattemyndigheten inte hunnit bli klara. Det kan därför vara svårt att övertyga en borgerlig officiant att utföra vigseln.

  • Svar på tråden BRÅDSKANDE!!!! Söker konstigt nog vigselförrättare utan licens :-)
  • Äldre 31 Jul 10:37
    #1
    ekp skrev 2013-07-31 10:30:34 följande:
    Söker nu för ett brudpar en vigselförrättare som håller kan hålla en meningfull och fin vigsel men inte har licens för att göra det då parets papper  från Skattemyndigheten inte hunnit bli klara. Det kan därför vara svårt att övertyga en borgerlig officiant att utföra vigseln.
    Hej! Kontakta Humanisterna. Men tänk på att inofficiella vigselförrättare kan ta betalt för ceremonin (vilket officiella sådana inte får).
  • ekp
    Äldre 31 Jul 10:59
    #2

    Absolut tackar! Har redan pratat med flera där.
    Betalning: Det tycker jag man får räkna med eftersom jag isåfall ber dem lägga ner en massa arbete  
    Fler tips? 

  • Äldre 31 Jul 13:42
    #3

    Är det ingen som kan på Humanisterna eller varför efterlyser du fler tips? Bara nyfiken.

  • Alylly­ra
    Äldre 31 Jul 13:45
    #4

    Var i Sverige gäller detta?

  • MTB
    Äldre 31 Jul 13:45
    #5

    Vem som helst kan väl viga er om det inte ska vara någon med licens. =)

  • Äldre 31 Jul 13:48
    #6

    Varför inte bara be en kompis som är duktig på att prata inför folk? 

    Menar ni att ni ska lura gästerna att det är ett riktigt bröllop eller vad är tanken bakom det hela?
    Ring skattemyndigheten annars och be att dom skyndar på papperna. Ibland kan dom komma med bara vändande post - alltså dagen efter man ringt. 

  • Äldre 31 Jul 13:48
    #7
    MTB skrev 2013-07-31 13:45:41 följande:
    Vem som helst kan väl viga er om det inte ska vara någon med licens. =)
    Min tanke också. Om det ändå inte behöver vara någon med licens, så kan man ju ta brorsan, grannen eller mormors kusin. Brudparet kan ju själva knåpa ihop vad dom vill ha med under "vigseln", så det gäller ju bara att få någon som läser upp det.
  • Aniara­4
    Äldre 31 Jul 13:48
    #8

    Jag förstår inte riktigt. Ska det alltså vara en låtsasvigsel och så gifter sig paret juridiskt senare?

Svar på tråden BRÅDSKANDE!!!! Söker konstigt nog vigselförrättare utan licens :-)