• megadamen

Sy ut vintage-klänning.

När vintage fortfarande gick att fynda, för ca 10-15 år sedan, hittade min mor en helt underbart vacker 40/50-tals brudklänning på Myrorna i råsiden för 75 kronor (!). Jag var väl i  10-årsåldern och använde, mot bättre vetande, denna klänning för att leka prinsessa i...

Nu när bröllop börjar skymta i horisonten har jag börjat tänka på klänningen igen, och visst, den fanns fortfarande i föräldrahemmet. Så jag testade den vid mitt senaste försök, och den är fortfarande makalös vacker. Ett problem dock: den är kanske i storlek 32-34, och skulle behöva sys ut till att passa mig som är en ganska så bystig 38. Är givetvis villig att gå till skräddare, särskilt med tanke på att klänningen i grunden var näst intill gratis.

Men jag undrar om det ens är möjligt? Tyget är ju 50 år gammalt, och att hitta ett som passar utan att sticka ut för mycket färgmässigt känns som en svår uppgift. Eller är det något som en skicklig skräddare kan ordna lätt? Har aldrig gått till en skräddare förut, så är helt ny på den fronten. 

Vad tror ni? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-29 15:10
    *mitt senaste besök, inte försök! :)

• Svar på tråden Sy ut vintage-klänning.
  • amerika

Tror att det bara är skräddaren/sömmerskan som kan svara på det!! Jag har en kompis som använde en släktings klänning, den fick sys om på flera sätt, bl a la de till flera våder i kjolen så den blev vidare och ej så snäv. Dock fick detta tillföljd att sömmarna syntes väldigt tydligt. Sömmerskans förslag var då att lägga vacker spets ovanpå sömmarna vilket blev mycket lyckat och vackert! 

Sömmerskorna/skräddarna är yrkesstolta människor med mycket kreativitet - så fråga dem hur man kan lösa det och de kommer att vara ärliga och säga om det går eller ej.

Lycka till!! 

• Marione

Vid mitt förra bröllop använde jag mig av min mammas klänning  från -67. Nu var jag visserligen i samma storlek som min mamma men valde ändå att sy om den till viss del. Jag valde att bak lägga in ett kontrastfärgat tyg som gjorde klänningen lite vidare. <br> Mitt förslag är att du tar den till en sömmerska som kan hjälpa dig, och att ni kollar om ni kan byta den troliga dragkedjan mot en snörning i ryggen. Den kommer troligtvis hjälpa mkt.  

Svar på tråden Sy ut vintage-klänning.