• Luci

Vänner som inte får komma

Allt planerande kring bröllopet känns roligt och underbart förutom en sak, att välja bort vänner som inte får komma. Jag har betydligt fler vänner än min m2b och han är inte lika intresserad av att ha "massa vänner" där. Han har absolut ingenting emot att jag vill ha fler vänner där än han men för honom är det lättare eller vad man säger. Jag får nästan lite ångest över att välja bort vänner. Mina vänner betyder mycket för mig på olika sätt. Hur fan ska man tänka?

• Svar på tråden Vänner som inte får komma
  • Koyal

Hittade den texten här på BT och snodde den rakt av:

Då vi önskar fylla vår dag med så mycket kärlek som möjligt är du
    mer än välkommen att ta med någon du håller kär. Dock
    tillkommer då en kuvertavgift på XXX kr som insättes på
    kontonummer XXXX (Banken) i samband med O.S.A.

• FruForsmark

Vi bjöd endast nära vänner och inte bekanta, dvs de vänner som vi nästan aldrig pratar med i telefon eller träffar på tuman hand utan alltid i grupp fick ingen inbjudan. Annars kan det lätt bli för många.

• Luci
    Koyal skrev 2013-07-28 23:46:53 följande:

Tck så hemskt mycket :)
  • Luci
    FruForsmark skrev 2013-07-29 10:09:02 följande:
    Vi bjöd endast nära vänner och inte bekanta, dvs de vänner som vi nästan aldrig pratar med i telefon eller träffar på tuman hand utan alltid i grupp fick ingen inbjudan. Annars kan det lätt bli för många.
    Ja jag har ju inga bekanta på listan i alla fall. då hade det blivit månnga ;)
  • lovisas

Vi hade samma problem. Men vi bestämde att vi skulle bjuda de vi umgicks mest med, valde bort både släkt och vänner. Så det blev närmsta familj/släkt och bästa vännerna. Om någon har frågat så har vi sagt att det är en ekonomiskt fråga och att vi var tvungna att sätta gränsen någonstans - även om vi gärna haft med alla vi känner.

Lycka till!

• Luci
    lovisas skrev 2013-07-29 10:58:40 följande:
    Vi hade samma problem. Men vi bestämde att vi skulle bjuda de vi umgicks mest med, valde bort både släkt och vänner. Så det blev närmsta familj/släkt och bästa vännerna. Om någon har frågat så har vi sagt att det är en ekonomiskt fråga och att vi var tvungna att sätta gränsen någonstans - även om vi gärna haft med alla vi känner.

Lycka till!
    Ja man kan ju inte bjuda ALLA. Okej om man tjänar miljoner men det är det få som gör :P
  • FrökenCitron
    Luci skrev 2013-07-28 17:27:05 följande:
    Jag har valt bort en del släktingar jag inte tycker om eller hur man ska säga. Blod är inte alltid tjockast. En annan sak är ju att en del vill ju ha med sin respektive. Hur gör man angående det? Vi kan INTE bjuda allas respektive. En idé är att bara bjuda dem som är gifta men jag vet att detta är känsligt.
    Självklart ska man bjuda par tycker jag. Tänk om du blev bjuden på ett bröllop eller fest men inte din kärlek. Vet inte om jag är gammeldags men är man ett par så ska man dela på allt. 

Sedan om vännen bara varit ihop i två veckor ska ingen avgöra om de är ett par om 20 år. 
  • Chicita
    Koyal skrev 2013-07-28 23:46:53 följande:

Oj Förvånad
    Lever den där än?
    Det där hjälpte jag någon att formulera för bra länge sen Tungan ute 
    Men det är helt rätt... det är det BT är till för - att hitta lösningar på problem man har. Glad 
  • Chicita
    Luci skrev 2013-08-17 15:41:12 följande:
    Vi kommer låna den texten på något sätt. Då bestämmer inte vi över vilka partner som får komma! :)
    Ja låna på bara Skrattande
    Det var ju inte ens till mig själv jag skrev den.
    Känns den inte helt bra så säg till så kanske vi kan spåna fram något annat tillsammans om du vill ha hjälp Glad 
  • Tillys

Otroligt svårt med vem som skall bjudas in och inte! Har också funderat på det där med respektive, men nej, det känns hemskt att dela på par! Tänk hur man känt om sambon blivit bjuden på bröllop, men själv får man inte följa med. Skittrist! Eftersom de man bjuder på sitt bröllop är människor man tycker om, antar jag, så är det väl ett perfekt tillfälle att lära känna deras respektive bättre?

På Gotland har vi något som kallas brudvisning, ungefär kl 21, direkt efter middagen tex, så bjuds det på dricka och tilltugg utanför festlokalen. Då får vem som helst komma dit och "se brud". Har själv varit på flera sådana bröllop där man inte är tillräckligt nära för att bli bjuden på festen, men ändå vill gratulera, titta på klänningen etc.

Kompisar till oss bjöd inte in någon överhuvudtaget, istället hade de "öppet hus" både i kyrkan och på det efterföljande fikat, för att sedan ha en finare måltid med de allra närmaste (ca 20 st) på kvällen.

• Luci

Vi kommer låta gästerna bestämma men att de får betala för sin respektive. 

Jag ska gifta mig på Gotland men aldrig hört om brudvisning innan. Jag försöker dock hålla min klänning lite hemlig. ;) 

• Chicita
    Luci skrev 2013-08-21 10:28:14 följande:
    Vi kommer låta gästerna bestämma men att de får betala för sin respektive. 

Jag ska gifta mig på Gotland men aldrig hört om brudvisning innan. Jag försöker dock hålla min klänning lite hemlig. ;) 
    Men behöver klänningen vara hemlig även fast vigseln är över?

Brudvisningen är ju efter både vigsel och middag. Alltså i pausen innan dansen drar igång. Och då är knappast din klänning hemlig längre Flört
  • Luci
    Chicita skrev 2013-08-21 10:49:07 följande:
    Men behöver klänningen vara hemlig även fast vigseln är över?

Brudvisningen är ju efter både vigsel och middag. Alltså i pausen innan dansen drar igång. Och då är knappast din klänning hemlig längre Flört
    Sorry jag var trött, missade det där med efter vigseln. Antog att det var en dag innan. Nu läste jag om :P
  • Chicita
    Luci skrev 2013-08-21 10:56:28 följande:
    Sorry jag var trött, missade det där med efter vigseln. Antog att det var en dag innan. Nu läste jag om :P
    Hehe det är väl ingen fara Flört
Svar på tråden Vänner som inte får komma