• Lindijoo

Nattugglan

Hallå där alla blivande! 

Antar att jag inte är den enda blivande bruden som har fullt upp med livet i allmänhet och passar på att bröllopssurfa när kvällen blir till natt?
    Jag är nyfiken på hur alla andra tänker så dela gärna med dig av allt som händer på vägen till erat bröllop. 
    Hur förlovade ni er?
    Hur länge har ni sparat? 
    Vart inhandlar ni saker?
    Hur resonerar ni kring storleken på bröllopet?
    När ska ni gifta er? 
    Vem friade? 

• Svar på tråden Nattugglan
  • Alvstina
    Vi förlovade oss då min sambo friade till mig på min födelsedag i december förra året. Han hade skrivit ett kort till mig som var fullt av anledningar till att han älskar mig, och när jag vände blad läste jag texten "Vill du gifta dig med mig?".

Vi hade en buffert redan från början, så vi satte en budget utifrån det vi redan hade.

Vi handlar från alla möjliga ställen. Mest på nätet, och nu på slutet har det blivit en hel del Ebay.

Vi ville inte utelämna någon, utan bjöd alla släktingar och några vänner. Det fick bli så många som vi ville ha där. I slutändan tackade tyvärr många av sambons släktingar nej och vi kommer nu ha 59 gäster. 

Vi gifter oss 24 augusti 2013. 

Han friade. 
  • Lindijoo
    Alvstina
    Tack för ditt inlägg, tycker det är intressant att läsa hur alla andra har kommit fram till denna fantastiska punkt i livet. Vilket fint sätt av honom att fria på! Hjärta Härligt!
  • johannisen
    Vi förlovade oss efter drygt sju och ett halvt år tillsammans, närmare bestämt den 31 januari i år. V förlovade oss hemma i köket och sambon hade gjort middag.

Vi har inte sparat alls egentligen, men vi har båda två hyfsade löner och har kunnat spara pengar tidigare bara sådär för att spara. Vi har ingen budget utan det blir vad det blir.

Vi handlar från alla möjliga ställen, men mest på nätet. Klänningen är köpt i fysisk butik och en del småsaker också, men största delen av shoppingen görs nog på diverse nätbutiker.

Storleken på bröllopet avgjordes av antalet gäster som rymdes i festlokalen. Vi trodde det var 130 stycken, men det visade sig sen vara t.o.m. 150 stycken om man klarar av att ha det lite trångt, så vi bjöd faktiskt in en del extra folk "i sista minuten" p.g.a. det. Nu har en del tackat nej också förstås så vi blir väl kring 125 personer, både släkt och vänner. 

Vi gifter oss 31 augusti 2013. 

Han friade. 
  • Lindijoo
    johannisen
    Jättekul att få en inblick i era funderingar och val. 
    Häftigt med så många gäster! Hoppas allt går vägen. Stort grattis!! 
  • stormhelen
    Hur förlovade ni er?

Vi förlovade oss på vår 5 års dag. Vi gick ut och åt midag på den restaurangen som vi träffades på 5 år tidigare. Dan (min m2b) tog fram ett paket under midagen (inget ovanligt då jag tidigare årsdagar har fått paket, liksom så klart han har fått). Jag trode att det skulle vara ett halsband eller ett armband i paket, men det visade sig vara en förlovningsring. När jag såg ringen frågade han mig om jag ville gifta mig med honom. Och det ville jag ju så klart göra. =D <3

Hur länge har ni sparat? 

Vi har alltid sparat bara för sparandets skull, så vi hade ett bra start kapital. Men vi har även sparat under förlovningen. 

Vart inhandlar ni saker?

Bröllopsklänningen och kostymen har vi handlat i faktiska butiker. Men nästan allt annat har vi handlat på nätet.

Vi ville bjuda så gott som alla släktingar till bröllopet (vissa undantag finns dock då det är vissa på bådas sidor som vi inte träffat sedan man var riktigt liten), sedan har vi även bjudit några vänner. Vi bjöd 73 stycken, men det kommer att vara 64 gäster totalt som kommer på bröllopet.

När ska ni gifta er?

Vi gifter oss 14 september (dagen innan vår 6 års dag). =) 

Vem friade?

Min blivande man friade.

• Tessa

En till nattuggla här... Flört

Vi förlovade oss
     efter två år tillsammans (men har varit bekanta sedan högstadiet och hade en liten fling i åttan...haha) och det var han som friade över Skype när jag jobbade två månader i London. 

Vi har börjat spara men har ingen speciell budget. Just nu sitter vi och estimerar kostnader och det kommer mest troligen ligga någonstans mellan 60-70 000 (då är min vigselring, klänning, kostym och brudtärnornas klänningar inräknade, men ej någon bröllopsresa)

Vi har inte börjat handla än men jag har sett många fina saker på Etsy och min vigselring kommer inhandlas från guldsmeden Michael 'Dwyer i Stockholm. Brudklänningen kommer mest troligt hittas i London på bröllopsbutiken Luellas Budoir. 

Storleken på bröllopet kommer ligga på ca 35 personer om alla kommer. Vi har valt att bara bjuda den närmsta familjen och de vänner vi umgås med. Ingen av våra sidor umgås speciellt mycket inom släkten med kusiner eller liknande så det var ett enkelt beslut.

Temat på bröllopet kommer vara Old Hollywood goes Countryside. Vi gifter oss på en vacker herrgård ute på landet och dekoren kommer andas vintageglamour i guld, ivory (benvit) och pudrig rosa.

Vi gifter oss 1 augusti 2015... så det är ett tag kvar... men kan inte låta bli att börja planera! Glad 

• Lindijoo

stormhelen, tack för att du delar med dig! Va fint att ni nästan prickat in bröllopet på årsdagen

• Lindijoo

Tessa,
    Friade han över skype? Gulligt!!! Men oj va jobbigt att inte kunna dela det "live"?
    Intressant tema, låter vackert.
    Vi gifter oss förmodligen också augusti 2015 men det är sjuuuukt svårt att hålla sig från att fantisera om bröllopet! 

• stormhelen
    Lindijoo skrev 2013-07-27 23:51:12 följande:
    stormhelen, tack för att du delar med dig! Va fint att ni nästan prickat in bröllopet på årsdagen
    ^_^ Vi ville först gifta oss på vår faktiska års dag, men det ligger på en söndag i år, så då tog vi den dagen som låg närmas helt enkelt. Men jag tycker nog att det blev bättre så här. Då får vi ju en faktiskt bröllopsdag och en årsdag att fira. Härligt att de är precis dagarna efter varandra, då kan man ju fira sin kärlek till varandra två dagar på raken. Glad Hjärta
  • Lindijoo

Väldigt romantiskt stormhelen! Solig Underbart med 2 kärleksdagar på raken!
    Grattis till stundande bröllop! 

• filibustern
    Hur förlovade ni er? 
    jag hade frågat tre ggr innan. men fått nej. sen när vi något år senare hade kollat på vår första gemensamma lägenhet tillsammans, så for vi och skulle äta på en kinarestaurang här i samhället. då titta han allvarligt på mig och sa "jag tänker inte ta lägenheten....". och jag var ju besviken, gillade den mycket!. men så fortsatte han: " förrän du förlovar dig med mig". åååå vad glad jag blev! :P då hade vi varit ihop i nästan fyra år. i år har vi vart förlovad i 4.. 

Hur länge har ni sparat? *räknar*.... 2 veckor? :P ne men vi har väl inte börjat riktigt än. känner jag. 

Vart inhandlar ni saker? klänningen kommer från blocket. tror vissa saker ska vi köpa från etsy. sen mycket kan vi nog göra själv (försöka) beroende på temat, men Temat skog verkar passa för oss båda :) och det passar oavsett årstid också, vinterskog, höstskog, sommarskog... men ett vårbröllop har jag sagt nej till. 

Hur resonerar ni kring storleken på bröllopet? vi är väl kanske lite osams om det. men ingen av oss vill i alla fall ha något stort. sen hur litet det ska vara kan skilja mellan oss. han kan vara nöjd med två vittnen. men jag vill i alla fall ha allra närmaste med, typ 20-30 pers. han resonerar väl så att bröllop känns lite onödigt, så varför ha ett stort. och jag tycket att ett stort är så.. det känns stressfullt, i alla fall för mig. och dyrare...

har gjort så nu att, på grund av skiljaktigheterna, så har jag gett gubben i uppgift att skriva ner ganska detaljerat hur han ser på vårt bröllop, vilka psalmer, vad för slips/skor/väst ska han ha, hur ser jag ut? mat? lekar? fotograf? etc. har även jag gjort, sen ska vi läsa varandras och försöka komma fram till något mellanläge. :) 

När ska ni gifta er? 2015. senast... :P 

Vem friade? jag.. igen :P hade frågat många ggr, men med ett nekande svar. men så fick jag tipset här på BT att bara bestämma, trots att det inte riktigt lät ok, så prova jag. 

ja gick fram till han och sa "hörre du göbbe...! jag vill gifta mig 2015, så då får du bestämma datum. punkt". och han log och sa "visst ok". 
  • Tessa
    Lindijoo skrev 2013-07-27 23:55:45 följande:
    Tessa,
    Friade han över skype? Gulligt!!! Men oj va jobbigt att inte kunna dela det "live"?
    Intressant tema, låter vackert.
    Vi gifter oss förmodligen också augusti 2015 men det är sjuuuukt svårt att hålla sig från att fantisera om bröllopet! 
    Ja det var lite konstigt, han var så nervös hela samtalet och sen börjar han prata om vårt förhållande och jag trodde nästan att han skulle göra slut. Sedan hasplar han hur sig "Vill du gifta dig med mig... fast alltså inte nu direkt, men om några år... jag menar... att vi förlovar oss först"... Jag trillade nästan av stolen jag satt på och svarar bara "Friade du just till mig över Skype?". Och han blir lite tyst och säger "Vill du inte?", varpå jag blir plötsligt glad och rörd och får fram att "Det är klart jag vill!" Flört Nu har vi varit tillsammans i 4 år och förlovade i 2 år.

Jag har sett att du också hänger i Vi som gifter oss 2015-tråden. Tur att man har likasinnade som inte kan låta bli att börja redan nu! Glad
  • Sudditjuven
    Hur förlovade ni er?
    Min sambo friade till mig på Slagthusets scen innan jag skulle upp och dansa. Glad

Hur länge har ni sparat? 
    Vi har inte börjat men har en sparandeplan.

Vart inhandlar ni saker? 
    Vi kommer att handla det mesta utomlands, exempelvis Etsy och Ebay! Antar att det blir mycket blocket och tradera också. Klänningen blir iaf från Kina.

Vi vill ha ett intimt bröllop med våra familjer och nära vänner. Vi vill hinna umgås med alla, känna att vi kan ge varje person den uppmärksamhet som den förtjänar. Sedan kan jag inte sticka under stol med att det delvis är en ekomomisk fråga. 

När ska ni gifta er?
    15e augusti 2015. Skrattande

Vem friade? 
    Det var från början ett gemensamt beslut. Jag ville ta vårt förhållande en nivå till, och frågade om det inte var dags nu. Så kom vi fram till att ja, det var det ju och köpte ringar tillsammans. Så jag visste att han skulle fria den dagen, men inte när. Att han skulle göra det PÅ SCEN hade jag verkligen ingen aning om med andra ord...
  • Lindijoo

Tessa
    Ja precis hänger lite i 2015 tråden för det vankas bröllop då i augusti! Hjärta
    MEN, vi har så mycket att stå i, med en gård, lägenhet och hus i skärgården. Frågan är inte OM vi ska, det är vi rörande överens om. Men vi måste hitta utrymme till det  
    Gubben min vet hur viktig denna förbindelse är för mig,  och det är den även för honom, så det kommer inom sin tid. *SNARAST* Om jag får bestämma haha. 

• Lindijoo

Sudditjuven, vilket fantastiskt frieri!! Hjärta 

• Lindijoo

Tack för att ni tar er tid att berätta, det är mkt intressant och rörande läsning. 

• Hanni

Vi förlovade oss 5 maj 2012, strax innan vår 4-årsdag. Det gjordes på en strand på Aruba, på kvällspromenaden hem från middagen. Det var jag som friade, antar att min inre fjortis satt och tjatade om att "ta förhållandet till nästa nivå". Oj, så löjligt! Jag visste ju att både jag och min sambo ville gifta oss, men kanske först om något år.

Vi har pratat om ett bröllop någon gång under 2015, men vi är inte överens om så mycket mer. Sambon är en riktigt vintermänniska och hade han fått bestämma skulle det ha varit vinter året om. Jag däremot är en riktig sommarmänniska och älskar värmen, hatar kylan på vintern. Usch, bara jag tänker på vintern blir jag less. Är barnsligt förtjust i att åka snöskoter, pulka, hockey och julen men i övrigt kan den där vintern vara. Vilken tid på året återstår alltså att se..

Jag har alltid varit mer av en Spara än en Slösa och har försökt spara så gott jag kan ända sen jag började jobba (förutom första lönen som jag i något lyckorus lyckades spendera allt på kläder). Nu är jag iofs bara 23, vilket ger mig 5 års jobbande. Lite resor har gjort sitt för att minska på kontot men ändock, lite pengar finns där. Nu är vi mitt uppe i husletande också, och en stor del av sparandet kommer väl gå till det, när vi väl hittar något. Kort och gott, vi sparar som vanligt och sen får vi helt enkelt se när det närmar sig.

Storlek på bröllop är ytterligare en sak att vara oense om! ;) Jag vill ha med närmsta släkten och vänner medan han är lite kluven, å ena sidan skulle han nöja sig med bara absolut närmsta familjen å andra sidan vill även han ha med vännerna. Långt kvar att bestämma sig på.

Ursäkta för detta megalånga svar. Tråkigt på jobbet! ;)

Svar på tråden Nattugglan