• Luci

Var det värt att lägga 20.000 på en klänning?

Jag har inte 20.000 att lägga på en klänning och nej jag tycker inte illa om er som gör det. Ni väljer ju själva vad ni vill lägga era pengar på. Jag är bara nyfiken om ni fortfarande, efter bröllopet tycker det var värt att betala så mycket? Och vad har ni gjort med era klänningar efteråt? Sålt/hängt upp hemma? Jag är som sagt bara nyfiken :)

• Svar på tråden Var det värt att lägga 20.000 på en klänning?
  • Chicita

Jag har inte lagt några sådana summor på min egensydda klänning. 
    Men jag tycker att det är en intressant fråga, så därför vill jag gärna se vilka svar du får Glad 

Jag lägger inte heller någon värdering i priset eller vad någon gör för prioriteringar. Det är bara intressant att höra så där i efterhand om det var värt det. I förväg när man är uppe i bröllopsplaneringen så kan många saker man ångrar i efterhand - låta som en väldigt bra idé just när man kommer på det 

• jeanettejohansson

När jag var 22 år och låginkomsttagare så hade två tusen varit mycket för en klänning. Idag när jag har en god ekonomi så är tjugotusen lika "tungt" att betala som två tusen var då :) Om man måste ta lån för sin klänning så är det för dyrt. Om man däremot har väldigt gott om pengar till sitt bröllop så kan det vara värt det. Jag tycker att frågan är lika intressant som konstig då det beror på vilken inkomst man har. Själv tycker jag att 20 000kr kan vara ok för en klänning OM klänningen är ett konstverk som man ska behålla länge.  Men jag uppskattar och köper gärna hantverk och konst :)

• December2010

Jag gjorde det. Hade först inte tänkt prioritera klänningen utan köpa en billig, enkel. När jag fick se en bild av den "rätta" klänningen fanns det dock inget annat. Den var som gjord för mig och jag såg på den som ett konstverk! Den var så speciell och när jag hade den hemma i garderoben innan bröllopet gick jag och tittade på den flera gånger dagligen. Jag beundrade den, jag är väldigt intresserad av kläder vanligtvis och denna var det mest fullkomliga jag sett.

• December2010

Svarade ju aldrig på frågan, hehe! Ja, det var värt det utan tvekan. Jag kommer aldrig i mitt liv få bära en så exklusiv klänning igen och minnet av den och alla bilder är otroligt.

• LARSp10

Varför inte hyra en bröllopsklänning?Ni tar ju foto på själva bröllopet så det blir ett minne för livet :)

• CoG

Jag har inte heller lagt så mkt pengar på klänningen, min kostade 11.000 ny och jag hittade den begad på blocket för 2.500 och det passade mig bättre.

Att lägga så mycket pengar på en klänning man bär en dag låter galet för mig.
    Jag vill inte ens lägga 20 000 på ringarna som vi kommer att bära varje dag.

Att något kostar väldigt mycket mer gör det inte automatiskt till en bättre klänning/ bättre ring/ bättre känsla eller bättre bröllopsdag.
    Men om man är van vid stora prislappar så kör man kanske på det per automatik?
    Det är ju ett konsumtionssamhälle vi lever i.

Var min klänning väldigt dyr skulle jag hellre vilja sälja den vidare sedan för en mindre summa så att den fick chansen att glädja någon fler än att bara ha den hängnade hemma.
    För vem annars än en själv kommer att saligt beundra den oavsett prislapp?
    Och varför ska man gå och samla på (stora) materiella ting att ha som minne?
    Ju mindre prylar dest lättare sinne :)

• CoG
    LARSp10 skrev 2013-07-26 23:58:18 följande:
    Varför inte hyra en bröllopsklänning?Ni tar ju foto på själva bröllopet så det blir ett minne för livet :)
    Klänningsmodet förändras ständigt, det är inte många som hyr ut klänningar längre pga det.
  • filibustern

mycket intressant fråga! kul att du svarade December2010! 

för mig är det alldeles galet att lägga så mycket på en klänning.. tycker 10 000 är smärtgränsen. men jag dömer inte de som lägger väldigt mycket på varken ringar/klänningar eller annat. :) ja mena, vår dammsugare gick lös på 46 000 eller vad det nu var... ja.. 46 000! och man har ju fått höra ett och annat.. :P  min klänning gick på 1000 spänn på blocket. älskar den!

• December2010

CoG: som du hörde i min historia körde jag inte per automatik för att klänningen var så dyr ... Hade tänkt en billigare innan. Men ja, den dyra var bättre eftersom den var så speciell just i detta fallet.

Svar på tråden Var det värt att lägga 20.000 på en klänning?