• Anonym (Kaktu­sen)
    Äldre 22 Jul 20:05
    15388 visningar
    18 svar
    18
    15388

    Vad kostar det i Turkiet? Och flyget!

    Hej. Är anonym då vi planerar resan men vill inte att vänner som jag känner privat här på forumet skall veta att det är jag. Vi planerar att åka till Side snart och undrar vad det kostar där. Vad kostar en kebab? En glass? Ett par shorts? Ja, gärna lite om prisnivån på shoppingen. Säljer de barnkläder och badleksaker, och pris på det. Tycker det är svårt att få prisinfo och är nervös inför Turkiet. Vill inte att de är fööör på, är ju ändå bröllopsresa. Får man ha med godis på flyget som man köpt innan, eller måste man handla allt på planet??

  • Svar på tråden Vad kostar det i Turkiet? Och flyget!
  • Äldre 22 Jul 20:36
    #1

    Hej :) Jag har varit i Side med familjen för ca 5 år sedan och vi var alla enormt nöjda . Fina stränder, bra shopping, mysig stad och enormt god mat vart vi än åt :) försäljarna är inte alls lika på här som i exempelvis alanya då de är mycket barnfamiljer i Side . Så försäljarna var inget som störde direkt , bara att gå förbi:) så Side kan jag varmt rekkomendera :D när de gäller priser så varierar de mkt men billigare än Sverige är det överallt :) ett tips är att åka utflyktsbåt på mahnangat floden , helt underbart :)

  • Anonym (Kaktu­sen)
    Äldre 22 Jul 21:28
    #2

    Tack! Vad snällt att du tog dig tid att svara!

  • Anonym (Side)
    Äldre 23 Jul 09:43
    #3

    Jag har varit i Side ett par ggr...senast för 2 år sedan.

    påflugna försäljare finns det gott om. Vissa värre än andra o vissa mer normala vilket gjorde att där de "normala" försäljarna fanns köpte vi också de vi ville ha :)

    Vi hade all inclusive för jag åkte själv med många barn o detta koncept gjorde att det var det bästa för mig. Då fick jag med semester o barnen kunde ta mat o dricka precis när dom ville.  :)

    Hade jag åkt med bara min m2b hade vi kanske gjort annorlunda ... men vi hade nog valt ett annat land då :)

  • Anonym (Side)
    Äldre 23 Jul 09:47
    #4

    Vi betalade andra ggn ca 6000kr/per för flyg, 5 stjärnigt hotell all inclusive. Bra rum, rent, bra mat, bra personal.
    Var något billigare för de yngsta men annars låg det däromkring.
    Tyvärr hade de startats disco där så vi fick byta rum men det var inga problem.

    Hade varit där innan med o var nöjda så vi valde samma hotell. Visste att omgivningen där var hyffsat tyst.

  • Anonym (Kaktu­sen)
    Äldre 23 Jul 18:23
    #5

    Hur är det på flyget? Får man ta med godis utifån i handbagaget?

  • Äldre 23 Jul 19:34
    #6

    Klart att du kan ta med godis... Brukar ha med macka eller annat att äta flyg.

  • Äldre 23 Jul 20:04
    #7

    När de gäller mat på flyget så kolla de innan, kan variera lite mellan flygbolagen . Har varit med om båda när jag åkt :) så är nog bra att kolla innan .:)

  • Anonym (Side)
    Äldre 25 Jul 10:11
    #8

    Vi hade lite mat med oss, frukt o så.
    Köpte inne på flygplatsen.

    Hade vi velat ha på flyget hade vi fått betala massa för pyttelite.

    Sen fick vi mat direkt när vi kom fram til hotellet eftersom det var all inclusive.

  • Anonym (Kaktu­sen)
    Äldre 25 Jul 12:24
    #9

    Hotell med all inclusi e är redan bokat. :) Är mer nyfiken på shoppingen där, hittar inget prisindex för en vanlig glass, en kebab, en väska osv. :( Tack för svaren om man får ta med snacks på planet. Mat har vi köpt till, så det får vi åtminstonde. Tänkte mer att man kunde kommit billigare undan med att köpa en choklad hemma på Ica än på planet. :p

  • Anonym
    Äldre 25 Jul 13:32
    #10

    Turkiet är generellt sett billigt. Glass ca halva priset jämfört med Sverige. En dricka ca 7 kr i affär och upp till 25 kr på restaurang. Barnkläder och leksaker finns överallt och kostar lite. För en kebab varierar priserna. Om man köper en i bröd på gatan kostar det ca 15 kr men kan kosta betydligt mer på restaurang. Kronan är stark jämfört med liran just nu så du får mycket för dina pengar. Det som är bra att se upp lite med är fisk som kan kosta en rejäl slant. Priser på väskor, läder etc kan variera mycket beroende på var du köper dem. I basarerna kan du pruta ordentligt men inte i butiker. Ett sätt att få ner priset i butik är att fråga om du får rabatt om du betalar kontant istället för med kort. Lycka till!

  • Anonym (Kaktu­sen)
    Äldre 25 Jul 14:14
    #11

    TACK!!! :)

  • Äldre 25 Jul 14:33
    #12

    Men kvaliteten på grejerna är inte det bästa. Så för mig är inet Turkiet ett shoppingställe. Jag hoppas ni kommer uppskatta landet för det gjorde inte vi ;)

  • Äldre 25 Jul 17:24
    #13

    Jag har inte varit i Turkiet men har rest mycket och det har aldrig varit problem att ta med sig godis på ett plan (inte ens till USA som kan vara ganska strikta). Däremot har jag förbjudits ta med kött/korv eller liknande. Flytande produkter (dricka) kan man bara ha i det incheckade bagaget, inte i handbagaget. Jag bor utomlands och köper alltid massor av godis när jag är i Sverige och har med mig i handbagaget =)

    Min syster har varit i Turkiet 3 ggr utan problem med godis i väskan..

  • Anonym (Kaktu­sen)
    Äldre 25 Jul 17:55
    #14

    Vad snälla ni är som svarar. :) Ja, jag hoppas det blir en bra resa, har hört massa bra om Side.

  • Äldre 26 Jul 16:13
    #15

    Hej, fick tips igår om en tjänst på forex.se som heter reseekonomen. Testa den, skulle vara bra enligt hon på Forex :)

  • Anonym
    Äldre 27 Jul 00:08
    #16

    Ett tips för att undvika att försäljare är för på. Titta rakt fram när du går på gatan. Stanna inte om någon försöker erbjuda dig en vara. Gå bara vidare och hamna inte i konversation. Ett enkelt "saaål" dvs ung nej tack räcker bra. Det är inte oartigt att inte svara, så gör turkarna själva. Tacka inte ja till te som erbjuds i affärerna om du inte verkligen är intresserad av varan. Och oroa dig inte, de flesta turkar är gästvänliga och positivt inställda till turister.

  • Anonym
    Äldre 9 Jan 16:06
    #17

    Vi var i Side förra året och tyckte det var helt okay! De saker vi tänkt till på om vi ska åka dit igen är att välja högre standard på hotellet och lägga mer pengar där, det vi hamnade på var ett billigt "fyrstjärnigt" med i princip bara vi och skräniga barnfamiljer. Kolla av hotellet och var det egentligen ligger, många heter Side men ligger egentligen i en liten förstad som heter Kumköy.
    Du borde ta ett besök inne i Antika Side, där finns både butiker, sevärdheter och en del bra restauranger borta vid hamnen. Jag har besökt både Karma och Aphrodite och båda två är väldigt bra med god mat och trevlig personal. :)

  • Anonym (Kaktu­sen)
    Äldre 12 Jan 00:08
    #18

    Har nu varit där, i Side och tänkte skriva hur det så någon annan kan ha nytta av det. Vi bodde utanför Side vid stranden vilket fungerade superbra för oss, för då hade vi ändå eget shoppingcenter där de inte var lika jobbiga som inne på Sides strandpromenad. Hotellet var fint men tyvärr hamnade vi på ett hotell med mycket ryssar och tyskar och personalen förutsatte att man var tysk trots många svenskar. Den turkiska maten var jättegod, men mest lagade de tysk mat och hade osötat kaffebröd osv. Inne i Side gick vi i gamla stan och försäljarna var rätt på, vilket var lite irriterande. Man orkade köpa typ tre grejer per dag för mer orkade man inte pruta, och de tror man är korkad och vill betala överpris för typ turistbadlakan med guldtext som du kan få för 100kr på Ullared. Besökte tempel som var vackra, käkade kebab, typ 20 svenska och åt massa glass. De har ju också GB och nästan samma utbyd men en supergod sandwish med noggersmak, googla på nogger sandwish så tror jag ni hittar den. Större än en vanlig sandwish och vi betalade 7 kr ( alltså svenska menar jag hela tiden när jag nämner priser) för den. Buss var billigt men är man envis kan man pruta ner taxi, vi samåkte med andra par ibland för att ffå ner priset. Gillade det mer, slappp trängas och chaufförernna i taxibilarnna körde som hemma. Var i Managvat på den stora basaren. DE är på, kan du pruta så kör på. Hittade ett stånd med fasta priser på handväskor, typ 80kr för äkta skinn i olika storlek och kvalitet, fakemärken såklart. Köpte en stooor vuittonbag, en hilfiger, Mikael kors osv och de är alla i riktigt skinn. Små addidasshort ville de ha 100kr för men vid vårat hotell i småbutikerna fick jag två förr 100 kr. Köpte strumpor där, 25 par för 80kr om jag minns rätt. Var samma på Turkiska Ullared i Side. På marknaden köpte jag tre Hollisterlinnen för 45 kr och turkiskt godis i fina förpackningar för mellan 10-50kr. Solbrillor i skydd, Rayban, 99kr. 3 tshirts med olika märken 120kr till mannen, typ J lindeberg, Lå Scott, Uggstofflor i mocka för 120kr osv. Vi besökte amfiteatern, gick på Hamam och hängde på hotellet. Åkte me d Solresor. Planet var slitet inuti men fräscht, flygvärdinnorna halvgriniga men maten väldigt god. Pannbiff med mos och sås, sallad och Brownie till efterrätt, dock ingen dryck till maten, fick köpa dyr ramlösa. Hade med eget snacks vilket var okej. I turkiet hade vi växlat till Lira även om turkarna vill ha euro så fråga alltid efter priset i lira, det tjänade vi på varje gång! Så växla inte i euro. Resan var toppen, men kände ändå av en del kulturkrockar och tyckte det var jobbigt att heeeela tiden behöva pruta om precis allt. Så nästa gång blir det nog typ Spanien trots dyrare pris.

Svar på tråden Vad kostar det i Turkiet? Och flyget!