• Äldre 22 Jul 17:03
    3509 visningar
    8 svar
    8
    3509

    Bordsplacering - hur gjorde ni?

    Vi har precis börjat kolla på bordsplacering men har inte bestämt något definitivt ännu... Det skulle vara intressant att höra hur ni gjort (honnörsbordet tyckte jag var enklast då vi vill sitta med vara tärnor/marshalkar, men alla andra).

    * Folk som känner varandra vs inte känner varandra
    * Kille - Tjej - Kille - tjej , eller blandat?
    * Kompisar från olika städer/länder men som pratar samma språk
    * Föräldrar/familj
    * Partners
    * Blanda folk som känner varandra med några nya ansikten

    etc.

    Alla erfarenheter/förslag/idéer är välkomna!! :) :)

  • Svar på tråden Bordsplacering - hur gjorde ni?
  • Äldre 22 Jul 17:22
    #1

    Vi körde dam-herre, varannan så långt det gick. Var någon herre för mycket. Så på något ställe blev det två herrar intill varandra. Men det funkade det också. Sen försökte vi blanda folket, men såg till att alla satt med någon som de nog hade träffa förut, eller kunde tänkas ha något gemensamt med. Partneras/gifta/sambo fick inte sitta bredvid varandra, utan vi spridde ut dem.

  • hannij­ohanna
    Äldre 22 Jul 17:28
    #2

    Vi hade runda bord och blandade bådas mostrar &  fastrar på 2 bord, 
    alla gammla vid ett bord,
    alla kusiner vid ett bord osv.

    Vi delade inte på par även om de var gifta (som man ju egenligen "ska" göra, men detta fick vi mycket possitiv feedback för :)

    På detta viset blev det en bra blandning av folk man både känner och inte känner, och samtigt en trygghet att ha sin respektive jämte sig.

    Hoppas du hittar på ett bra sätt som passar er och era gäster :)  

  • Äldre 22 Jul 17:39
    #3

    Ett honnörsbord med våra föräldrar + systrar med sambos. Sedan hade vi tre tungor. En med makens släkt + några vänner, en med min släkt + några vänner och en med mestadels vänner och ett par kusiner från bådas sida. Vi hade toastmaster och madame vid mittentungan, så dom var nära scenen, hade bra överblick över alla gäster och vi kunde enkelt kommunicera med dom. Vi hade varannan dam-herre så långt det gick och vi satte alla par mitt emot varandra, oavsett om dom var gifta, samos, förlovad eller "bara" pojk- och flickvän. Det funkade bra för oss. Som synes nedan kanske, så satte vi vår dotter närmast oss vid tungan i mitten. Hon satt brevid min mormor och mitt emot min farmor.



  • marrie­d observ­er
    Äldre 22 Jul 21:50
    #4

    Vi la jättemycket tid på bordsplaceringen och kan verkligen rekommendera det. En bra bordsplacering garanterar en bra fest. Vi körde på varannan man varannan kvinna, enligt tradionen, så långt det räckte. Vi skrev upp i förväg vilka som kände varandra och vilka som inte känder varandra, vilka som hade gemensamma nämnare (ex småbarnsföräldrar, hobbys, yrke, bostadsort etc) och sen satte vi oss och pusslade. Praktiskt taget alla sattes med någon de kände sedan innan. Vi delade bara upp par om de varit tillsammans jättelänge, men vi satte dem kanske mitt emot varandra istället för bredvid varandra om vi bedömde att det blev bättre mix. Extra långväga gäster sattes tillsammans med folk de kände som de inte träffar så ofta, för att de verkligen skulle hinna umgås. Familjen (syskon med partners) sattes närmare honnörsbordet än vännerna. Barn/ungdomar sattes tillsammans för att de skulle kunna prata med varandra, och så att de vuxna skulle kunna föra vuxna samtal med varandra.

    Vi blev väldigt nöjda med vår bordsplacering och fick också mycket beröm för den. Det blev så lyckat att dansen inte tog någon riktig fart efteråt eftersom gästerna satt kvar och pratade... Ja den bieffekten var väl kanske inte så lyckad, i alla fall inte för mig som verkligen ville dansa, men man kan inte få allt antar jag...

  • Smaula­n89
    Äldre 25 Jul 12:23
    #5

    Jag gjorde om bordsplaceringen minst 5-6 ggr.Jag ville göra efter konstens alla regler så jag gjorde så här:Bordsdamen till höger om bordsherren överallt.Honnörsbordet: Brudparet i mitten (bruden till höger), sen brudens föräldrar utanför (en på var sida), sen brudgummens föräldrar utanför det (en på var sida). Min mans föräldrar har tyvärr gått bort, så han hade sin plastpappa och sin moster (gudmor) som sina "föräldrar".Vi hade sen tre tungor som inlägg 3#Längst till vänster var vänner, närmast honnörsbordet  satt tärnan som hade marslaken till bordet. Toastmaset satt på mitten av vänstra tungan, så han såg alla och hördes bra. Släkten satt på mitten och höger-tugorna. Äldre släkt nära brudparet, tex farmor, mormor osv. Vi blandade hans släkt med min släkt, pratsamma folk med blyga. Gifta eller sambos sitter inte bredvid varandra på bröllop (bara på sitt eget). Vi satte par mitt emot varandra. Då har man alltid någon man känner.Fick mycket beröm för min genomtänkta bordsplacering. Alla var nöjda och glada och även om vi hade några svårtplacerade personer, så hamnade även dessa rätt och hade en underbar kväll. Har säkert mer förslag om du vill höra. Skicka meddelande till mig i så fall =) 

  • Äldre 25 Jul 13:19
    #6

    Jag är lite sugen på att ha själva honnörsbordet som det mittersta av de tre tungorna, och ha mig, m2b, tärnorna och andra nyckelpersoner där vi sitter. Men jag måste såklart diskutera detta med den jag ska gifta mig med. Flört


  • Äldre 25 Jul 17:41
    #7

    Tack så mycket för alla svar! Roligt att se hur olika det kan vara =) Jag gillar daniiels bild som är väldigt tydlig!! Vi har nu gjort det mesta av bordsplaceringen och vi fick tänka om flera ggr innan det kändes rätt... det är dock inte helt omöjligt att vi ändrar lite innan det är dags!

    Vi har runda bord och valde att inte sära på paren, alltid sätta en person vid ett bord där han/hon känner någon eller några (varav åtminstone en som sitter bredvid), inte blanda gamla med unga, samt inte nödvändigtvis respektera "tjej-kille-tjej-kille". Vi gjorde små spalter med folk som borde sitta tillsammans, sedan flyttade vi de grupperna till bord med annat folk (men med samma personligheter). Tror detta blir bra! Huvuvdsaken är att gästerna trivs :)

  • mirret­h
    Äldre 25 Jul 18:08
    #8

    Vi sitter och pysslar med det nu. Hade gjort en bra och fungerand men så fick min pappa ett cancerbesked förra veckan så han och hans fru kommer inte, och så fick vi 6 andra återbud samma dag. Så nu har vi fått göra om den igen....Vi har försökt att sötta varannan men vi hade för mycket kvinnor istället. Vi har honörsbord med tre tungor, jag har min syster bredvid mej istället för pappa. Sedan har vi tagit hänsyn till att man kanske har samma intressen eller känner varandra någorlunda, några är ju helt nya ansikten och de får sitta med säkra kort. Klurigt är det. Kommer säkert göra om den fler ggr. 

Svar på tråden Bordsplacering - hur gjorde ni?