Inlägg från: jonsar02 |Visa alla inlägg
  • jonsar02

    Natta mat i all enkelhet

    Vi ska ha karelska rispiroger med äggsmör. Pirogerna är i cocktailstorlek (ca 5 cm långa) så de blir lätta att servera med servetter. Min blivande är från Finland och pirogerna är traditionell festmat därifrån och så goda.

  • jonsar02
    Helipa skrev 2013-07-27 20:21:57 följande:
    Oh lord, karelska piroger med äggsmör är typ det godaste som finns! Är själv halvfinsk och älskar dem! Har serverat dem hemma flera gånger och alla älskar det! bra idé, ska defintivt fundera på om vi också kan servera det som nattmat! 
    Vi kan verkligen rekommendera pirogerna!!!! Vi gifte oss i lördags (27/7) och jag ville hellre ha priogerna istället för den traditionella korv med bröd eftersom jag tycker att pirogerna är såååååå goda. De var en supersuccé och alla 45 gästerna åt hur många som helst. Vi hade köpt ca 200 piroger men alla tog slut. Det var bara släkten (ca 10 st) från Finland som hade ätit det innan men alla från Sverige åt och berömde oss för vårt val.
    Vi köpte pirogerna i Finland och där kostade de bara ca 150 kr för alla. Vi blev chockade över att det var så billigt med äkta rågpiroger. 

    Det är enkelt att fixa. Bara slänga in i ugnen och så sköter de sig själv. Äggsmöret gick fort att göra dagen innan och bara ställa fram. Vi la fram servetter istället för tallrikar och alla gick många svängar förbi bordet.
  • jonsar02

    sensommarbrud skrev 2013-08-02 23:21:42 följande:Nu vänder jag lite på steken. Tycker ni att det är nödvändigt med nattamat? För vår vigsel börjar Kl 15. Sen kanske vi inte kommer till bords fören Kl 17 sedan vid Kl 20 eller Kl 19 är det tårta. Hade NI vart sugna på nattamat innan tolvslaget? Jag menar frågan är hur många som stannar till sent och behöver nattamat.Våra gäster tyckte att det var bra med nattamat. Vår vigsel började kl 15. Vi satt till bords ca 17:30 och började äta då. Folk åt hur mycket mat som helst (vi hade 45 gäster men de åt mat för 65 personer, tur att vi gjorde extra mat). Vid kl 20 var det tårta, vi hade ingen efterrätt utan körde bara på tårta. Vi hade snacks som stod framme och som folk åt av sedan. Vid midnatt ställde vi fram nattamaten och folk åt mer än gärna av den också. Majoriteten av våra gäster stannade kvar till kl 01 och vi åkte hem kl 01:30.

Svar på tråden Natta mat i all enkelhet