• Jacequeline

Receptarie

Hej. Är det någon här som har gått en receptarie utbildning? Var gick du? Var det svårt? Hur mycket tjänar du?
    Mvh
    Jacequeline

• Svar på tråden Receptarie
  • Jennie med ie

Hmm, jag får väl blotta min okunnighet: vad är en receptarie för nåt? Vad gör en sån?

• Jacequeline

Sån som jobbar på apotek :)

• Jennie med ie

Ah.. Men det är väl flera olika yrken och utbildningar som finns representerade på apoteken väl, alla har väl inte helt och hållet samma arbetsuppgifter, eller??

• Jacequeline

Det finns 2 utbildningar för att få jobba på apotek. Ena är receptarie, den andra kommer jag inte ihåg just nu :)

• Jacequeline

Farmacevt är ett samlingsnamn för apotekare och receptarier..

• Ananas

Jag är inte receptarie utan apotekare. Den andra utbildningskategorin under benämningen Farmaceut. På apotek hittar man apotekare (ibland), receptarier och apotekstekniker.

Receptarieutbildningen finns idag i Uppsala, Göteborg, Kalmar och Linköping.
    Om du har frågor angående utbildningen i Uppsala kan du höra av dig till Farmacevtiska Studentkåren www.student.uu.se/farmis så får du svar där! :)
    Hur de andra utbildningarna i landet ser ut vet jag inte så mycket om tyvärr. Jag kan heller inte uttala mig om svårighetsgraden på programmet.

Ingångslönen för en nytutexaminerad receptarie på apotek ligger på i medel 18500:- ungefär, industrianställda receptarier någon tusing eller två högre. Dessa siffror kommer från Sveriges Farmacevtförbunds lönestatistik för 2002.

• Jacequeline

Tack så mycket ananasen :)

Svar på tråden Receptarie