Receptarie
Hej. Är det någon här som har gått en receptarie utbildning? Var gick du? Var det svårt? Hur mycket tjänar du?
Mvh
Jacequeline
Hej. Är det någon här som har gått en receptarie utbildning? Var gick du? Var det svårt? Hur mycket tjänar du?
Mvh
Jacequeline
Hmm, jag får väl blotta min okunnighet: vad är en receptarie för nåt? Vad gör en sån?
Sån som jobbar på apotek :)
Ah.. Men det är väl flera olika yrken och utbildningar som finns representerade på apoteken väl, alla har väl inte helt och hållet samma arbetsuppgifter, eller??
Det finns 2 utbildningar för att få jobba på apotek. Ena är receptarie, den andra kommer jag inte ihåg just nu :)
Farmaceut?
Farmacevt är ett samlingsnamn för apotekare och receptarier..
Jag är inte receptarie utan apotekare. Den andra utbildningskategorin under benämningen Farmaceut. På apotek hittar man apotekare (ibland), receptarier och apotekstekniker.
Receptarieutbildningen finns idag i Uppsala, Göteborg, Kalmar och Linköping.
Om du har frågor angående utbildningen i Uppsala kan du höra av dig till Farmacevtiska Studentkåren www.student.uu.se/farmis så får du svar där! :)
Hur de andra utbildningarna i landet ser ut vet jag inte så mycket om tyvärr. Jag kan heller inte uttala mig om svårighetsgraden på programmet.
Ingångslönen för en nytutexaminerad receptarie på apotek ligger på i medel 18500:- ungefär, industrianställda receptarier någon tusing eller två högre. Dessa siffror kommer från Sveriges Farmacevtförbunds lönestatistik för 2002.
Tack så mycket ananasen :)