• kitkät

Hjälp med underkjol

Jag har köpt en underkjol till min brudklänning, men den ger inte så mycket vidd som jag är ute efter att få. 
    Min kroppsform är rätt så rak så jag vill gärna få lite mer vidd kring höfter och stuss. 

Underkjolen som jag har ser ut såhär, med flera lager tyll och en ring längst ner: 
    http://www.jenjenhouse.com/se/A-Linjeformat-Golvlang-Underkjolar-Petticoats-Med-037005373-g5373

Och detta är min brudklänning:
    http://www.morilee.com/bridals/bridal/1915

Det jag skulle vilja ha är en underkjol med mer tyll upptill, så att jag får lite mer vidd alt. köpa tyll, rynka ihop och sy till som volanger på underkjolen, för att få önskad effekt. 
    Är inte speciellt sykunnig, men kanske ni sykunniga kan guida mig? 

• Svar på tråden Hjälp med underkjol
  • Chicita
    kitkät skrev 2013-07-20 00:00:34 följande:
    Det jag skulle vilja ha är en underkjol med mer tyll upptill, så att jag får lite mer vidd alt. köpa tyll, rynka ihop och sy till som volanger på underkjolen, för att få önskad effekt. 
    Är inte speciellt sykunnig, men kanske ni sykunniga kan guida mig? 

Om du kan köra en nål upp och ner genom tyget i underkjolen och den tyll du vill sätta fast så räcker det Flört

Du tråcklar fast tyllen helt enkelt, Tråckla en rynktråd eller sy rynktrådar på maskinen och sätt tyllvåden i den höjd du vill ha den. Ta sen en nål och tråd och kör rakt igenom alltihop fram och tillbaka tills den sitter där den ska (alltså du syr/tråcklar i den övre delen av volangen, där rynkningen är gjord) Flört

Köp den styvhet du vill ha på tyllen hos din tyghandlare helt enkelt .
    Men jag rekommenderar hellre 2 lager mjukare / tunnare tyll - än ett lager med grov tyll. 
  • kitkät

Tack för ditt svar Chicita, men du tappade bort mig vid "tråckla en rynktråd..."
    Vad är det och hur gör man? Obestämd
    Jag har ingen symaskin kan jag tillägga också. 

Men tror du att det kan se konstigt ut om jag syr på tyll på underkjolen eller är det så busenkelt att det bara kan bli bra? Jag vill som sagt bara få till lite mer vidd upptill eftersom jag är så platt. 

• Sara 120707

Du har ingen bild på dig i brudkläningen med underkjolen på? När jag tittar på klänningsmodellen så är den ju gjord för att vara ganska smal runt höfterna och baken och sätter du tyll där så är det möjligt att det ser klumpigt ut. Det är inte så att din klänning behöver tas in lite över höfterna istället?

• Chicita

hehe... Jag menar helt enkelt att du tar en nål (med tråd... tråden är viktig Flört) och sen bara för nålen upp och ner genom tyllen med kanske cm-långa stygn längs hela remsan som ska rynkas. 
    Gör gärna två sådana sömmar parallellt med kanske 1 cm avstånd.
    Sen rynkar du ihop tyllen genom att helt enkelt hålla tråden spänd (knyt ihop trådarna i ena änden så du inte kan dra igenom dom helt) och skjuta ihop tyllen längs med trådarna så att den veckar sig.

Att tråckla betyder helt enkelt att man syr lite grovt och hela tiden rör sig framåt. Man syr inga omtag (alltså där man sticker nålen genom tyget och sen nästa stygn börjar man bakom där nålen kom upp) utan det är bara upp - ner - upp - ner och hela tiden framåt...

• Chicita
    Sara 120707 skrev 2013-07-22 10:36:17 följande:
    Du har ingen bild på dig i brudkläningen med underkjolen på? När jag tittar på klänningsmodellen så är den ju gjord för att vara ganska smal runt höfterna och baken och sätter du tyll där så är det möjligt att det ser klumpigt ut. Det är inte så att din klänning behöver tas in lite över höfterna istället?
    Jag tolkade det inte som att det är så högt upp som hon behövde lite extra lyft.
    Jag förstår nog hur du menar, man kan lätt tänka i banorna att det i så fall behövs sättas på en tyllvolang ända uppe ifrån midjan *typ* för att få lyftet att hamna över höfterna. Och då kan det bli klumpigt.

Men jag tolkade det mer som att extra lyft behövs från höften. Alltså att kjolen faller platt sen och inte får den där fina formen som den har på bilden.

kitkät: Jag tror att det kan bli bra, och tyll är inte så dyrt heller, så köp några meter och grovtråckla volangerna på plats (välj inte den billigaste grövsta tyllen bara) och se hur det känns. 
    Om det inte känns bra så är det bara att dra bort tråckelsömmen. Det går på ett par minuter att få bort det Glad 
  • kitkät
    Chicita, du har förstått rätt! Det är precis så jag menar, jag vill alltså få lite extra luft från höften.  
    Men ska jag sy ett lager tyll bara, eller ska jag sy två eller tre volanglager tyll under varandra?  

Sara120707, den sitter ganska tajt runt midjan och höfterna, men inte snortajt. Man skulle säkert kunna ta in två cm men då kanske det blir för tajt tänker jag. Nu kan jag i alla fall andas i den och med underkjolen under, så sitter den tajtare eftersom tygbiten på underkjolen upptill är ganska tjock. 

Men jag vet inte, kanske ska den sitta tajtare ändå, så det inte finns utrymme för att kunna ta in den ännu mer?  
  • Chicita

Jag skulle börjat med att sätta en volang högst upp och se hur det känns just där. Om det känns bra så skulle jag fyllt på med 2-3 volanger till under den.
    Se till att dom överlappar varandra 10 cm eller mer, så rätt breda volanger alltså Glad 

Du måste kunna andas och röra dig. För att kunna sitta så måste det finnas lite utrymme faktiskt. Annars är risken stor att den går sönder när du sätter dig, så ta inte in den något mer  

• kitkät

Åh, vad jobbigt att noja så som jag gör nu. Kanske är den för stor runt midjan ändå, nu när jag tänker efter. Jag tror att man skulle kunna ta in ett par cm och ändå ha utrymme för att andas och sitta. 
    Kanske är det just det som är problemet, snarare än att underkjolen är fel?  

Jag har inte klänningen hemma, den är hos mina föräldrar i en annan stad, så jag kan inte prova den nu och känna efter. Men jag ska dit i helgen, då ska jag prova den igen och se om den verkligen känns för stor runt midjan, annars så gör jag enligt dina instruktioner, Chicita :) 

• Sara 120707

kitkät skrev 2013-07-22 15:49:50 följande:Åh, vad jobbigt att noja så som jag gör nu. Kanske är den för stor runt midjan ändå, nu när jag tänker efter. Jag tror att man skulle kunna ta in ett par cm och ändå ha utrymme för att andas och sitta. Kanske är det just det som är problemet, snarare än att underkjolen är fel?  Jag har inte klänningen hemma, den är hos mina föräldrar i en annan stad, så jag kan inte prova den nu och känna efter. Men jag ska dit i helgen, då ska jag prova den igen och se om den verkligen känns för stor runt midjan, annars så gör jag enligt dina instruktioner, Chicita :) Jag menade inte att göra dig nojig men det är så svårt att avgöra utan bild. Du kanske kan prova nåla fast något provisoriskt tyg i underkjolen bara för att få en bild om det är lite extra tyll du saknar? Inte alls omöjligt att en extra tyll volang runt övre låren ger effekten du verkar vilja ha. Då behöver du inte köpa tyll och sy en  massa i onödan.Hur lång är underkjolen? En sådan med ring är ju lite som en strut. Det är inte möjligt att bara sätta den lite högre i midjan för att på det viset flytta volymen uppåt lite? 

• Sara 120707

Dumma dator............................................................................................................................................................ Jag menade inte att göra dig nojig men det är så svårt att avgöra utan bild.............................................................. Du kanske kan prova nåla fast något provisoriskt tyg i underkjolen bara för att få en bild om det är lite extra tyll du saknar? Inte alls omöjligt att en extra tyll volang runt övre låren ger effekten du verkar vilja ha. Då behöver du inte köpa tyll och sy en  massa i onödan......................................................................................................................... Hur lång är underkjolen? En sådan med ring är ju lite som en strut. Det är inte möjligt att bara sätta den lite högre i midjan för att på det viset flytta volymen uppåt lite?..................................................................................................... Har du testat att justera storleken på ringen? Det kan ju oxå ge lite olika effekt högre upp.

• kitkät

Sara, jo jag har testat att flytta underkjolen högre upp och visst blir det bättre upptill, men då hamnar ju ringen (som sitter längst ner på underkjolen) högre upp, vilket leder till att klänningen "viker" sig under ringen, om du förstår vad jag menar? 

Jag ska prova klänningen igen till helgen och se om det är lite mer tyll som saknas eller om den är en aning för stor runt midjan, vilket gör att jag som redan är rak ser ännu mer formlös ut. Jag börjar tro mer och mer på det sistnämnda alternativet. För jag kommer ihåg när jag provade klänningen att jag tyckte den kändes lite stor runt midjan eftersom jag kunde dra åt den några cm på varje sida om midjan utan problem. Och så ska det väl inte vara? 

Klänningen är beställd på en brudbutik i Stockholm och när den kom så var den för stor, så sömmerskan där fick sy in den, men då har hon kanske inte sytt in den tillräckligt mycket.
    Jag börjar känna mig stressad eftersom vi gifter oss sista helgen i sept. Och brudbutiken är stängd till första helgen i augusti (stängd för ombyggnation) och sen kanske det tar några veckor att sy in den. 
    Dessutom känns det surt att betala för att sy in den igen, när jag redan fick betala 1800 kr första gången. 

• Chicita

Jag tror inte att den är för stor... faktiskt Flört
    Det är många som vill ha klänningen nästan som målad på kroppen, men det funkar inte. Det måste finnas lite svängrum Glad

Om det blir bättre när du drar upp underkjolen så är det troligtvis så att du ska tillsätta lite mer lyft - via ett till tyllager på underkjolen Glad

• kitkät

Åh, jag hoppas du har rätt Chicita! Kan du inte säga att du alltid har rätt? :) 

• lantgrodan

Måste bara säga att du har valt en fantastiskt fin klänning!! Jag blev helt kär när jag såg den <3
    Vill du tala om vad den kostade? Går det att beställa klänningen från sidan som du länkat till? Hittar ingen info på sidan?! :)

• Chicita
    kitkät skrev 2013-07-22 19:22:16 följande:
    Åh, jag hoppas du har rätt Chicita! Kan du inte säga att du alltid har rätt? :) 
    Klart jag kan säga att jag alltid har rätt Flört

Jag säger väl som maken brukar göra när han har haft fel någon gång.... Då vrider och vänder han på det tills han får fram att ha menade det som var rätt och så säger han "jamen där ser du. Jag har rätt även när jag har fel"
    Skrattande 
  • Sara 120707
    kitkät skrev 2013-07-22 19:06:02 följande:
    Sara, jo jag har testat att flytta underkjolen högre upp och visst blir det bättre upptill, men då hamnar ju ringen (som sitter längst ner på underkjolen) högre upp, vilket leder till att klänningen "viker" sig under ringen, om du förstår vad jag menar? 

Jag ska prova klänningen igen till helgen och se om det är lite mer tyll som saknas eller om den är en aning för stor runt midjan, vilket gör att jag som redan är rak ser ännu mer formlös ut. Jag börjar tro mer och mer på det sistnämnda alternativet. För jag kommer ihåg när jag provade klänningen att jag tyckte den kändes lite stor runt midjan eftersom jag kunde dra åt den några cm på varje sida om midjan utan problem. Och så ska det väl inte vara? 

Klänningen är beställd på en brudbutik i Stockholm och när den kom så var den för stor, så sömmerskan där fick sy in den, men då har hon kanske inte sytt in den tillräckligt mycket.
    Jag börjar känna mig stressad eftersom vi gifter oss sista helgen i sept. Och brudbutiken är stängd till första helgen i augusti (stängd för ombyggnation) och sen kanske det tar några veckor att sy in den. 
    Dessutom känns det surt att betala för att sy in den igen, när jag redan fick betala 1800 kr första gången. 
    Men om den blir bättre när du drar upp underkjolen så lär det ju fungera att tillsätta lite mer volym i underkjolen. Alternativen blir ju då oxå att köra den höga volang idén eller som alternativ  förlänga underkjolen/köpa en längre underkjol.
    Du har ju ännu ganska gott om tid på dig och tid att hitta en lösning. Innan du börjar måla upp en massa scenarion så prova igen. Skulle den i värsta fall vara för stor i midjan(med underkjol och underkläder) så har du tillräckligt med tid att lösa det oxå ska du se  

Av egen erfarenhet så kan jag säga att det mesta går att lösa.
    När jag fick hem min underkjol så visade det sig att när den hade blivit upplagd så hade de inte tagit till för underkjol utan klänningen blev plötsligt för kort.
    Efter att min panik lagt sig så sydde jag en förlängning på underkjolen i veckad tyll och ett tyg som var väldigt likt brudklänningen och vet du vad, det blev oxå alldeles utmärkt.
    Upptäckte även två veckor innan bröllopet att jag tappat i vikt och att klänningen började närma sig för stor, det löste sig oxå utmärkt med rätt underkläder och var inget jag tänkte på alls på  bröllopsdagen.
  • kitkät

Ni är underbara, båda två. Känner mig lugnare nu. 
    Jag ska prova klänningen i lugn och ro i helgen, så får jag se hur jag gör. Kan återkomma till er och berätta! :) 

• Sara 120707
    kitkät skrev 2013-07-22 20:36:30 följande:
    Ni är underbara, båda två. Känner mig lugnare nu. 
    Jag ska prova klänningen i lugn och ro i helgen, så får jag se hur jag gör. Kan återkomma till er och berätta! :) 
    Det låter som en bra plan tycker jag, bra att du känner dig lugnare oxå

Be gärna om hjälp och ta ett par bilder från olika vinklar så du har något att kika på när du börjar grubbla några dagar senare.

Lycka till och uppdatera gärna!    
  • Chicita

Och om den är för stor i midjan så har jag en perfekt lösning på problemet Skrattande

...
    Ta en extra kaka till kaffet ibland så ska du se att klänningen sitter perfekt till bröllopet Flört 

Svar på tråden Hjälp med underkjol