• Anonym (Ledsen)

    Det blir ingen fest

    Hej! Måste få skriva av mig lite.Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag, i flera år.Men vi hade en massa skulder att betala först, vilket vi har gjort nu.Vi är skuldfria! Vi var så glada för att äntligen! kunna ha råd med att gifta oss och ha en fest.Dock skulle bröllopet bli litet, men vi skulle få gifta oss och ha fest. Det var det viktigaste för oss. Dessutom hade vi fått en kalasbra offert av stället där vi skulle ha våran fest. Lyckan var total!Jag/vi har planerat för fullt, och jag har varit aktiv här på BT på sistonde. Men nu har jag blivit så sjuk, eller rättare sagt mycket sjukare. För sjuk, var jag innan med. Jag orkar inte hålla mig vaken länge åt gången. Sover mycket på dagarna.Jag har epilepsi, äter starka mediciner för det, sen har jag ångest pga epilepsin och äter starka ångestdämpande medicin med. Sen har jag andra problem med.Magen blir konstig av medicinerna så det gör att man har svårt att "hålla tätt" både i 1 & 2.Vi har beslutat pga detta att ställa in våran bröllopsfest som skulle äga rum i februari 2014.Men vi vill inte ställa in själva vigsel. Jag tänkte att jag ev. skulle klara av vigsel i alla fall.Och sen middag hemma eller på sjukhuset (beror på om jag är inlagd då) med närmaste familj.Sen planerar vi att ha festen i februari 2015 då vi har varit gifta 1 år istället.Vad tror ni? Kan man göra så här? Det var våra föräldrar som kom på denna lösningen.Vi själva tyckte om det. Även om det bara var en lösning de kom med.De vill ej lägga sig i, de ville bara hjälpa oss.   Och på så vis får vi 2 saker att se fram emot. Först vigse februari 2014, sedan fest februari 2015. Visst hade vi velat ha fest som alla andra direkt efter bröllopet.  Men går det inte, så går det inte.I och för sig kan man ju inte veta hur jag mår i  februari 2014. Men vi vill gärna vara på den säkra sidan.Det handlar ju om att man måste boka lokal, Ev.Dj, fotograf snart med då vi bor i en storstad. Mina läkare mig/oss i att ta vigsel februari 2014, och sen fest februari 2015.De tycker det är bra att bara vigas nu, och ta fest då jag är starkare. Utifrån hur läget är nu då.  Men några av våra vänner tycker det låter "konstigt" att gifta sig, och ha festen 1 år efter.De tycker vi skall gifta oss februari 2015, och ha festen direkt efter, då istället.Men våra föräldrar tycker att detta ska de inte lägga sig i, utan vi bestämmer detta själv. Jag vill som sagt höra med er om vad ni tycker? Hur skall vi göra?Eller hur hade ni gjort? Vad har ni för tankar kring detta? Jag vill samtidigt passa på att TACKA för ALL HJÄLP! som jag har fått av Er.Den VÄRDESÄTTER jag HÖGT!      

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-17 22:47
    Ber om ursäkt att texten blir så "ihop" tryckt. Vet ej vad problemet är. Jag skriver från en data.

  • Svar på tråden Det blir ingen fest
  • MariaochDaniel

    I rådande situation där du inte mår bra kan du absolut ha festen ett år senare.

    Det är ju NI som bestämmer hur ni vill ha det, vänner och familj kommer ju att förstå.
    Och skulle du må bättre inför vigseln KANSKE det skulle gå att ordna festen på kort varsel?

    Allt går om man vill! =) Det går ju att plocka blommor själv, ordna catering från typ ica maxi, ja du förstår vad jag menar.

    Jag antar att det viktigaste är att ni blir gifta, då tycker jag inte ni ska vänta ytterligare ett år på det. Så kör som ni har tänkt!

  • stormhelen

    Absolut kan ni ha en fest 1 år senare. Jag tycker att era föräldrar ger er kloka råd, lyssna på dem.


    Hälsan kommer först, känner du att det blir för mycket att ha en fest i direkt anslutning till vigseln så låter det klokt att vänta med den tills du känner dig starkare och orkar med en fest.


    Era vänner kan tycka att det är hur konstigt de vill, gör det som är bäst för er och speciellt för dig som mår dåligt.


     

  • Chicita

    Det låter väl rimligt att ha festen ett år senare.
    Man kan väl lika gärna fira ettårsdagen med en brakfest Glad 

  • daniiel

    Vad tråkigt att höra att du är så pass sjuk och mår så dåligt. Jag hoppas att du ska bli bättre och att ni kan genomföra er vigsel under i februari 2014. Jag tycker rådet era föräldrar kom med, att ha festen ett år senare till bröllopsdagen är toppen! Då får ni gifta er, samt ha en fest, men när du kanske orkar med det. Att ni varit gifta ett år är väl en bra sak att fira? :)

    Vi hade visserligen en middag och fest på bröllopsdagen, men vi hade middag och fest även på första bröllopsdagen ett år efter bröllopet. Dö bjöd vi visserligen bara in våra vänner, inte föräldrar och släkten, men där kan man ju göra som man vill.

    Jag hade då blivit väldigt glad över en inbjudan till bröllopsfest ett år senare, och speciellt om omständigheterna är som era. Då skulle man ha full förståelse för att ni valt som ni valt.

    Jag hoppas att ni får en fin vigsel och en rolig fest året efter! :)


  • Disa

    Usch vad jobbig situation :/ 

    Nu låter jag säkerligen lite elak, men jag menar absolut inte att vara elak och troligtvis kommer väl andra bli lite irriterade på detta.

    Absolut kan du ha vigsel och sedan fest ett år senare.  Men jag tänker att det kanske blir konstigt om du vill ha brudklänning, slöja, bröllopsgåvor, bröllopstal, första dansen och hela köret - ett år senare...

    Mitt förslag är att tänka igenom vilka detaljer som du gärna hade velat ha på din bröllopsfest - t.ex brudklänning osv och sedan fundera på hur bra det "passar" in eller känns för dig att ha ett år efter vigseln.

    Förstår att ni gärna vill gifta er nu och att ni väntat så länge, och att det egentligen inte är festen som är det viktigaste - men jag hade nog väntat.

    Men det är nog egentligen ni som vet vad som passar er bäst. Strunta i vad som är vett och etikett och vad alla andra tycker - fråga er själva vad ni egentligen tycker och vad ni önskar. Tänk på att bröllopet är något som ni kommer minnas resten av era liv, det är ju jobbigt att tänka tillbaka och vara missnöjd med sina val..

    Lycka till med allt nu!

  • NinaH

    Jag tror inte alls att det blir konstigt! Särskilt om gästerna känner till anledningen till den uppskjutna festen. Då är det nog ingen som missunnar TS att få vara "riktig" brud. Om nu TS vill ha en sådan fest vill säga.

  • CoG

    Det är nog inte helt oanligt att man delar upp vigsel och fest av olika anledningar.

    I början av Juni var vi på Bommullsbröllopsfest.
    Tjejen var höggravid då dom gifte sig så vigseln blev bara med de närmaste.
    Men bröllopsmiddag och fest blev ett år senare och då var alla nära och kära inbjudna.

    Man får väl göra som man vill :)

  • Anonym (Ledsen)

    HejTack för erat fina stöd. Vi känner starkt att vi vill ha festen 2015.Även om det är lite "konstigt" att ha den året efter.   "Disa" jag tycker inte du skriver fel.Tack alla ni som bloggar, det är kul att läsa om erat planerande.Kram till er alla!    

  • Sailergirl

    Jag tycker att ni gör rätt i att ha festen 2015. Det finns många anledningar till att man gifter sig, och ibland kan det vara dumt att vänta :) Festen behöver man dock inte ha bråttom med, speciellt inte om man har en bra anledning att skjuta upp den. Antingen inriktar ni festens tema på att det är 1års-firande eller så låtsas ni att ni gifte er på förmiddagen och kör en typisk bröllopsfest. :) Berätta gärna hur ni tänker om festens utförande.

Svar på tråden Det blir ingen fest