• Ann-Cha

Armarna på klänningen trånga!!

Min klänning är helt underbar, min moster som är JÄTTE duktig har sytt upp den, men vi har inte lyckats få ordning på armarna!! Dom sitter jätte bra o snyggt men när jag ska sträcka upp armarna eller frammåt så drar det i armarna precis som om dom vore små?? Men det är dom inte! Vi har bytt ut dom gjort ändringar osv men det blir inte riktigt bra, antagligen så har detta blivit utav att vi tagit in klänningen så mycke!! Men nu till min fråga! Klarar man av bröllopet med armar som drar?? Inte jätte mycke men tillräkligt så att jag känner det..
    Ska gifta mig på lördag så det finns inte utrymme för ngn ändring skulle vara att ta bort dom helt och hållet. MEn jag vill inte det.. Rör man sig mycket under festen?? Vad tror ni som redan gift sig??

• Svar på tråden Armarna på klänningen trånga!!
  • Rut

Det är klart, när man dansar har man ju armarna framåt... Men du tänker nog inte på det då :) !

• cybbeko

när jag ringde och pratade med olika brukbutiker om 3/4-ärm så pratade jag med en sömmerska som sa att alla ärmar i sidentyg gör att man i princip inte kan röra sig. Du kan inte lyfta armarna eftersom tyger är så stelt. Hon rekommenderade ärmlöst, men det vill inte jag ha. Jag tror i alla fall inte att det är något som är felsytt utan sidenklänningar med ärmar fungerar så.

• Nananette

Min Nixa-klänning har 3/4 ärm, och den funkar likadant. Bara man är någorlunda sansad och inte gör vågen eller nån liknande "uppåt-rörelse" så går det bra!

• Smulu

Ta med nål och tråd så du kan laga om olyckan är framme!

• emy

Har fått en klänning upsydd då samma problem uppstod. Tog den till en skickligare sömmerska efter mycket tjafs. Precis som jag räknat ut så sa hon att "kullen" på ärmen var för brant skuren. Dvs. om du lägger ut den tillklippta biten platt så är det en stor skillnad i höjd mellan den bit som hamnar under armen vid sidömmen och högst upp på axeln. Detta ger liten rörlighet. Med en planare kurva ges mer rörlighet.

Det är svårt att förklara utan att t.ex. rita, hoppas du förstår... Det går att ordna, det blir inte fulare. Till den som pratat med en sömmerska som sagt att det blir så i siden: be henne gå en utbildning i tillskärning! Sådant ska hon veta! Fy sjutton vad många oproffsiga sömmerskor och skräddare det finns!

• emy

Sorry, såg inte att du inte hinner ändra. Lycka till, det går om man tänker på det!

Annars är det ett tips till er andra som kanske har samma problem, det behöver inte alls vara så!

• Electric Lady

Men det är inget problem att det drar lite. Du ska ju inte gympa i den direkt!

• Ann-Cha

Imorron e det dax! Känner mig lugnare ang. armarna det får gå som det går...
    Det är ju inte den som gör hela grejen inte....
    Tack alla ni som svarat!!

• Tinja

emy.. ..maste bara tillagga.. Med en planare kurva pa armkullen kanns inte armen lika tajt, sa det ar enklare att rora sig, men sa sitter den inte exakt lika vackert som armen med hog armkulle. I kortare armar kan man pa kopet fa "t-shirt" effekten.

Sa se till att sommerskan ni anlitar ar sakkunnig.

• emy

Tja, min klänning blev iallafall fin, och den var rätt oanvändbar när man var tvungen att klistra överarmarna mot kroppen... Någon "t-shirt effekt" har jag inte märkt trots att ärmarna har ungefär den längden...

Svar på tråden Armarna på klänningen trånga!!