• CoolJen

Köpa alkohol i tyskland

Jag söker någon som innan oktober kommer att åka till tyskland för att köpa alkohol.
    Min tanke är att kunna få ner resekostnaden(åka tillsammans)
    Själv bor jag i stockholm men det har ju inte direkt så jättestor betydelse om det finns någon som bor en bit bort heller.

Om det finns nån som känner nån som ska ner så är det också intressant...vill få denna resa/inköp så billigt som möjligt då budgeten är tajt.

• Svar på tråden Köpa alkohol i tyskland
  • Flotten

Tänk på att man inte kan vara för många i fordonet om man skall ta in öl/vin - tullarna tar för överlast vid bron eller färjeläget i Helsingborg och det är inte kul, antingen går du av bilen eller så ställer du drycken sidan om bilen och kör därifrån + böter. Var själv i Tyskland i helgen med 4 vuxna i bilen och då får man inte särskilt mycket med sig.

• Nettan69

Hej

Jag har handlat flera ggr från Vingrossen och de har helt ok priser och man får levererat direkt hem till dörren Flört 

• CoolJen
    Chicita skrev 2013-07-19 16:30:30 följande:
    Tar man in mer än referensnivåerna så kan dom börja fundera på om det är för kommesiellt bruk. 
    I alla fall om det börjar röra sig om dubbla mängden. Det är nämligen svårt att hävda för 1 person att denne behöver mer än den där rekommenderade gränsen för ett bröllop då det faktiskt är bra mycket man får med sig även om man håller sig inom riktlinjerna.
    Maxar man det referensbeloppet så har man ungefär 3-4 ggr så mycket som vi köpte till 64 personer (mer av vissa delar - mindre av andra) och vi fick kvar nästan hälften dessutom. Så det beror väl på hur mycket du vill att någon handlar åt dig Glad
    Och hur mycket den hade tänkt handla själv också för den delen.
    Ja precis.
    Själv har jag räknat på 10 plattor öl, 5 plattor cider, 20 Bib vin, 1 baileys, 1 whiskey, 1 cognac
  • CoolJen
    Flotten skrev 2013-07-19 17:29:06 följande:
    Tänk på att man inte kan vara för många i fordonet om man skall ta in öl/vin - tullarna tar för överlast vid bron eller färjeläget i Helsingborg och det är inte kul, antingen går du av bilen eller så ställer du drycken sidan om bilen och kör därifrån + böter. Var själv i Tyskland i helgen med 4 vuxna i bilen och då får man inte särskilt mycket med sig.
    Ja såklart måste man ha en skåpbil eller ett släp så att man inte blir överlastad
  • CoolJen
    Nettan69 skrev 2013-07-19 17:32:22 följande:
    Hej

Jag har handlat flera ggr från Vingrossen och de har helt ok priser och man får levererat direkt hem till dörren Flört 
    Jag har också funderat på vingrossen men det vore ju surt om man skulle fastna i tulen och ändå få betala "fullpris"
  • Nettan69

Har aldrig hört några problem från Vingrossen. En gång hämtade jag ut från bussgods och en annan gång kom en postkille med en pirra och tre stora kartonger dricka. Vi var ett gäng som sambeställde. 

Lycka till  

• filibustern

måste bara hoppa in här, kollade in vingrossisten lite. va nice priser alltså! men en sak.. vad är fraktkostnaden??? hittar ingenstans

• Nettan69
    filibustern skrev 2013-07-21 12:48:03 följande:
    måste bara hoppa in här, kollade in vingrossisten lite. va nice priser alltså! men en sak.. vad är fraktkostnaden??? hittar ingenstans

Du väljer själv det fraktbolag du föredrar t.ex WeGo Express eller Formica Parcel som är integrerade i deras beställningsystem som gör det enklare för dig.

Om du väljer att hämta dina varor på annat sätt ber de dig kontakta dem.
  • filibustern

ah. var ju inte SÅ farligt. men frågan är ju om det är värt det då vi kanske inte ska ha så mycket. 

• Nettan69

Köpte dels till min 40 års fest och sen till allmän fest tillsammans med ett gäng andra. Klart värt det.

• CoolJen

Min beställning (ca 200 kg) skulle kosta ca 200 euro

Har läst en del på flashback om att beställa på nätet, det verkar som att för det mesta så går det utan att fastna i tullen men man kan ju även ha otur.

Det bästa vore ju att åka över och köpa själv så det blir helt lagligt även om man via nätet betalar tysk alkoholskatt

Svar på tråden Köpa alkohol i tyskland