• CoolJen

Köpa alkohol i tyskland

Jag söker någon som innan oktober kommer att åka till tyskland för att köpa alkohol.
    Min tanke är att kunna få ner resekostnaden(åka tillsammans)
    Själv bor jag i stockholm men det har ju inte direkt så jättestor betydelse om det finns någon som bor en bit bort heller.

Om det finns nån som känner nån som ska ner så är det också intressant...vill få denna resa/inköp så billigt som möjligt då budgeten är tajt.

• Svar på tråden Köpa alkohol i tyskland
  • Miss Correct
    CoolJen skrev 2013-07-13 20:23:59 följande:
    Jag söker någon som innan oktober kommer att åka till tyskland för att köpa alkohol.
    Min tanke är att kunna få ner resekostnaden(åka tillsammans)
    Själv bor jag i stockholm men det har ju inte direkt så jättestor betydelse om det finns någon som bor en bit bort heller.

Om det finns nån som känner nån som ska ner så är det också intressant...vill få denna resa/inköp så billigt som möjligt då budgeten är tajt.
    Om du inte hittar någon kanske du kan kolla bussbolagens erbjudanden. Nu bor jag på västkusten, men här kan man få en bussresa för 500 kr t o r som körs just i detta ändåmål (plats för alkohol i bagage). 

Hoppas det löser sig! 
  • FrökenMäkelä

Om du bor i Stockholm är det då inte enklare ta sig till Estland och handla. Där är det väl billigare än i tyskland om jag inte har helt fel.

• CoolJen
    Miss Correct skrev 2013-07-14 16:51:11 följande:
    Om du inte hittar någon kanske du kan kolla bussbolagens erbjudanden. Nu bor jag på västkusten, men här kan man få en bussresa för 500 kr t o r som körs just i detta ändåmål (plats för alkohol i bagage). 

Hoppas det löser sig! 
    Frågan är väl hur mycket man får ha i bagage och hur dryg en sån bussresa är men ska kolla upp
    FrökenMäkelä skrev 2013-07-14 18:11:47 följande:
    Om du bor i Stockholm är det då inte enklare ta sig till Estland och handla. Där är det väl billigare än i tyskland om jag inte har helt fel.
    Jag ska kolla upp detta. Vet att folk åker från norrland till tyskland tom. och jag har aldrig hört talas om nån som åkt till estland men ska kolla
  • CoolJen

Jag kollade upp estland, att ta bilen över med Tallink till Tallin.
    Det kostar ca 1500:- Bil+personer men sen tillkommer ju frukost och mat så man kan väl räkna med 2000:-

Mitt största problem är väl att jag egentligen inte har tiden, har verkligen fullt upp och tre små barn.

Funderar på att beställa online, där skulle frakten gå på ca 2000:- och då slipper jag försöka få tid till det.

Så helst vill jag nog hitta nån som också ska köpa till bröllop som ska till tyskland och har plats för vår beställning också

• Chicita
    CoolJen skrev 2013-07-16 18:19:52 följande:
    Så helst vill jag nog hitta nån som också ska köpa till bröllop som ska till tyskland och har plats för vår beställning också
    Tänk på att man inte får ta in hur mycket som helst per person bara.
    Så att om det inte finns någon person i bilen som alkoholen "hör till" så får man inte ta in det i Sverige.
    Jag antar att om någon åker själv så kommer denne att handla så mycket den personen kan på sin "kvot".

Jag känner flera som har hyrt en minibuss och tagit med kompisar på resan. Bara för att kunna ta in mer än vad man får göra på bara en eller två personer Flört 
  • CoolJen
    Chicita skrev 2013-07-16 18:45:01 följande:
    Tänk på att man inte får ta in hur mycket som helst per person bara.
    Så att om det inte finns någon person i bilen som alkoholen "hör till" så får man inte ta in det i Sverige.
    Jag antar att om någon åker själv så kommer denne att handla så mycket den personen kan på sin "kvot".

Jag känner flera som har hyrt en minibuss och tagit med kompisar på resan. Bara för att kunna ta in mer än vad man får göra på bara en eller två personer Flört 
    hmm jo...
    Fast det funkar ju om det är en vän eller närstående som handlar åt en tror jag.

Det finns väl bara en rekommenderad maxgräns som vid stora fester kan ses mellan fingrarna om jag tolkar tullens sida rätt.
    Jag ska inte ens ha till den maxgränsen.
  • Sanct

Nej, men de flesta som åker kanske fyller upp sin maxgräns och då finns det liksom inte så mycket utrymme över att handla åt dig också. Tror det var vad som menades.

• Chicita
    Sanct skrev 2013-07-18 21:17:42 följande:
    Nej, men de flesta som åker kanske fyller upp sin maxgräns och då finns det liksom inte så mycket utrymme över att handla åt dig också. Tror det var vad som menades.
    Precis, det var det jag menade Glad
  • CoolJen

Såhär står det på tullverkets sida:

Alkohol från ett annat EU-land

Införsel av alkohol för eget bruk i samband med resa

Du får föra in alkohol, utan att betala svensk alkoholskatt, till Sverige när du reser från ett annat EU-land under förutsättningen att: alkoholen är avsedd för eget bruk eller för din familjs* behov du själv transporterar varorna till Sverige och du är minst 20 år gammal 
    Det finns ingen övre gräns för hur mycket alkohol du får föra in, men det ska vara för ditt eget eller din familjs* behov. Du får även ta med dig alkohol om du ska ha en fest till exempel bröllop eller födelsedagsfest där du bjuder på alkoholen vid evenemanget.

Du får däremot inte ta betalt för alkoholen även om det bara skulle täcka de kostnader du haft för inköpet.

Riktlinjer för bedömning om införseln är privat eller kommersiell
    Rådets direktiv (2008/118/EEG) innehåller en referensnivå för privat bruk på 10 liter sprit, 20 liter starkvin, 90 liter vin samt 110 liter öl. Referensnivåerna får bara användas som ett led i bevisningen och en helhetsbedömning måste alltid göras.

Det finns alltså lite riktlinjer men har man en planerad fest och ska bjuda på alkohol så kan det ju gå åt mer än så.
    I tullen verkar det som om de flesta som åker fast åker fast för överlast på bilen(tyngd)
    Så jag tror att det skulle funka bra om nån åker med släp/skåpbil

Iofs så får man ju inte ens köpa grejer åt nån annan även om man inte tar betalt för det.

• Chicita
    CoolJen skrev 2013-07-19 16:16:13 följande:
    Såhär står det på tullverkets sida:

Alkohol från ett annat EU-land

Införsel av alkohol för eget bruk i samband med resa

Du får föra in alkohol, utan att betala svensk alkoholskatt, till Sverige när du reser från ett annat EU-land under förutsättningen att: alkoholen är avsedd för eget bruk eller för din familjs* behov du själv transporterar varorna till Sverige och du är minst 20 år gammal 
    Det finns ingen övre gräns för hur mycket alkohol du får föra in, men det ska vara för ditt eget eller din familjs* behov. Du får även ta med dig alkohol om du ska ha en fest till exempel bröllop eller födelsedagsfest där du bjuder på alkoholen vid evenemanget.

Du får däremot inte ta betalt för alkoholen även om det bara skulle täcka de kostnader du haft för inköpet.

Riktlinjer för bedömning om införseln är privat eller kommersiell
    Rådets direktiv (2008/118/EEG) innehåller en referensnivå för privat bruk på 10 liter sprit, 20 liter starkvin, 90 liter vin samt 110 liter öl. Referensnivåerna får bara användas som ett led i bevisningen och en helhetsbedömning måste alltid göras.

Det finns alltså lite riktlinjer men har man en planerad fest och ska bjuda på alkohol så kan det ju gå åt mer än så.
    I tullen verkar det som om de flesta som åker fast åker fast för överlast på bilen(tyngd)
    Så jag tror att det skulle funka bra om nån åker med släp/skåpbil

Iofs så får man ju inte ens köpa grejer åt nån annan även om man inte tar betalt för det.

Tar man in mer än referensnivåerna så kan dom börja fundera på om det är för kommesiellt bruk. 
    I alla fall om det börjar röra sig om dubbla mängden. Det är nämligen svårt att hävda för 1 person att denne behöver mer än den där rekommenderade gränsen för ett bröllop då det faktiskt är bra mycket man får med sig även om man håller sig inom riktlinjerna.
    Maxar man det referensbeloppet så har man ungefär 3-4 ggr så mycket som vi köpte till 64 personer (mer av vissa delar - mindre av andra) och vi fick kvar nästan hälften dessutom. Så det beror väl på hur mycket du vill att någon handlar åt dig Glad
    Och hur mycket den hade tänkt handla själv också för den delen.

Svar på tråden Köpa alkohol i tyskland