• Äldre 13 Jul 12:12
    7884 visningar
    35 svar
    35
    7884

    Testbindning?

    Visst kan du väl. Men eftersom dom måste beställa hem blommorna till den buketten också i förväg och eftersom dom antagligen måste kortas/trådas eller annat för att funka i buketten så kan dom alltså inte sälja blommorna efteråt.
    Så har du råd att betala för 2 buketter så självklart...

    Be att få se buketter som dom har bundit (de flesta florister har bilder på brudbuketter som dom har levererat) så bör du ju få en känsla för om dom klarar av din bukett.
    Det viktigaste är att du hittar en florist du känner förtroende för.
    Om du hittar det så behöver du ju inte oroa dig.
    Om floristen däremot känns osäker så kanske du ska hitta en annan? 

  • Äldre 14 Jul 12:02
    #6

    "enorma summor" för buketten?
    Du menar att du får betala för alla blommor som faktiskt är i buketten (typ 25-30 blommor i en brudbukett till skillndad från 5-10 blommor + massvis med grönt i en presentbukett). Och att en brudbukett kräver mer teknisk kunskap och tar längre tid att binda. Vissa buketter kräver att man i princip plockar isär blommorna och sätter ihop dom bit för bit, eller att man trådar skaften + att vissa blommor kanske måste specialbeställas, du tar upp floristens tid med konsultation /beställning mm mm?

    Om du inte kan lita på floristen och vill hålla nere kostnaden så kan du väl göra buketten själv då? Flört

    Det är ju inte direkt som att frisören beställer hem nytt hår till dig för en bruduppsättning (eller tja eventuellt löshår då, men då används ju samma löshår både till provuppsättning och den riktiga uppsättningen sen).
    Frisören har bara arbetskostnad - inte materialkostnad. Och arbetskostnaden för provuppsättning betalar du för i paketet för bruduppsättning med  provuppsättning. Så du betalar ju faktiskt för det Glad

    Att tro att floristen kosta på att beställa hem blommorna för att sen kasta brudbuketten dom precis gjort, bara för att du ska få se hur det kommer att se ut... tja då har man höga förväntningar Flört

     

  • Äldre 14 Jul 16:48
    #21
    Sara1991 skrev 2013-07-14 15:20:50 följande:

    Tror att Chicita enbart ville förklara anledningen till att brudbuketter är ganska dyra och även förklara skillnaden mellan hur en florist och en frisör kan arbeta. Eftersom du jämförde det med att frisören erbjuder en provuppsättning . Då de är två helt olika yrken så går de ju tyvärr inte att jämföra :)


    Är alldeles för många här på BT som tror att priset på en brudbukett stiger enbart av ordet bröllop. Därför är det alltid bra att förklara anledningen till de något höga priset .


    Precis Solig
    Miss Correct skrev 2013-07-14 15:19:05 följande:
    Jo, det kanske är för att jag bor i en liten stad men på bageriet där min syster beställde sin tårta fick hon provsmaka innan hon valde. (Självklart inte hel bröllopstårta.) Likaså en vännina i grannstad. Utseendet på tårtan var via bild och beskrivning. Men det jag syftar på är att även de har materialkostnader i detta fall. 

    Min fråga var vad man kan förvänta sig av en florist, för att inte komma med orimliga krav eller förväntningar. Det var inte avsett som något påhopp eller liknande som det verkar ha uppfattats som. Förvånad
    Jag tycker att det lät väldigt bra som du sa att du erbjuder, ett snabbt ihopplock så man ser att man tänker likadant. Precis vad min fråga avsåg. Glad
    Det är väl inget påhopp från din sida i frågan du ställde? 
    Men eftersom du inte verkade förstå varför det kostar, så försökte jag ju förklara det för dig så att du har en större förståelse för det Glad 
    För om man förstår bakgrunden till något så har man ju liksom lättare att acceptera varför vissa saker är som dom är Glad Och att det inte är för att jävlas som att en brudbukett kostar mer än en annan vanlig bukett Flört

    Att man får provsmaka tårta i ett bageri är inte så konstigt. Speciellt inte om det finns något café kopplat till bageriet. För då kan dom ju sälja resten av tårtan bit för bit i caféet.
    Sen har inte alla bagerier möjlighet att ha provsmakning, och inte alla mindre privata tårtbagare (som jag själv). Utan då får man antingen beställa en mindre tårta med de smaker man funderar över. Eller så kan dom få lite mousse/ fyllning i olika smaker och kanske baka eller köpa en sockerkaka för att prova hur smakerna passar tillsammans.
  • Äldre 14 Jul 17:23
    #23
    Miss Correct skrev 2013-07-14 17:09:53 följande:
    Ok, uppfattade tonen som något otrevlig i ditt svar. 
    Som jag skrev tidigare var jag otydlig i min fråga och fick svar på att man kan be om en "snabbindning" som var vad jag avsåg i min fråga.
    Givetvis är jag medveten om att råvaror, material osv är en kostnad och att olika företag har olika ekonomi och möjligheter. Nu när jag är ute i god tid är jag mån om att ta reda på vad som är skäligt att begära, då jag har tid att hitta företag som har råd och möjlighet att erbjuda rimliga önskemål.
    Jag är ofta för mesig och köper "det går tyvärr inte" alldeles för ofta. Då är det bra att höra andras erfarenheter och få tips. Det handlar inte om ekonomin utan om som jag skrev från början, utan vad som är rimligt att förvänta. Glad
    Jag kan lova dig att jag inte är minsta otrevlig Flört
    Men jag uppfattade det inlägg jag gav mitt andra svar på som lite "alla florister tar överpriser så det är klart att dom ska göra en gratis provbukett till mig". Därför kanske jag var lite hårdare i tonen än jag brukar när jag beskrev varför saker kostar.

    Rimlig förväntning har Sara1991 gett dig riktigt bra svar på. Att floristen kombinerar ihop några blommor dom har hemma och visar "så här tänker jag mig känslan"...
    Att det kan bli missförstånd är ju en risk när man jobbar med hantverk. Ibland kanske floristen (eller tårtmakaren eller vad det nu är) inte har förstått att det var meningen att dom skulle kopiera en bild. Utan dom har uppfattat det som att "det här är min inspiration, kan du göra något liknande för X-kr".

    Jag skulle nog våga påstå att ju mindre exakta / preciserade krav och förväntningar man har på blommor, tårta mm och kan våga släppa taget och ge experten fria händer för tolkning - Destå finare och mer prisvärt kan man få det Glad
    Försök skaffa dig en känsla för floristens arbete. Kanske även referenser från andra som anlitat just den floristen också. Och prata... Verkligen prata med personen. När du känner dig trygg så borde det bli bra.
    Och om det inte skulle bli helt exakt som du hade föreställt dig det, så kanske det faktiskt blev bättre... Solig
  • Äldre 14 Jul 18:39
    #25
    Miss Correct skrev 2013-07-14 17:39:37 följande:
    Ok, jag är ny här och har inte sett så mycket av vad folk har för åsikter. Jag är beredd att betala för ett bra hantverk, men har svårt att förklara saker så jag har känt en viss oro inför bla buketten som ska hämtas samma dag.

    Ja det är min uppfattning också, att om en konstnär/hantverkare får något friare händer blir det bättre resultat. Har nu googlat igen och hittat typ tjugo bilder på olika buketter jag kan tänka mig, så jag tror inte det ska bli några problem om man hittar rätt person. Skrattande

    Tack för tipsen!
    Jag skulle nog kunna säga på rak arm att 95% eller mer här inne är trevliga tjejer och killar som verkligen försöker förstå och hjälpa.
    Ibland ramlar det in någon som bara är här för att försöka ställa till bråk och tjafs, men dom åker ofta ut inom någon dag eller två (antingen tas dom bort av admin eller så tröttnar dom) Glad

    Jag ville ha en bukett jag bar över armen. Absolut vita kallor, gärna björngräs och trollhassel om det gick att få in, men det var ok att lägga in andra vita blommor också om floristen tyckte att det behövdes eller om kallorna var dyra den dagen hon beställde.
    Jag gav ett maxpris på 1500:- för två tärnbuketter + min brudbukett och lämnade någon referensbild + bild på hur brudklänningen antagligen skulle se ut + två tygprover (eftersom jag sydde själv).
    Sen dog mamma bara en månad innan bröllopet. Och för att ge henne en "plats" under kvällen sen så ville jag ha en miniversion av hennes kistdekoration eftersom det var samma florist som gjort den också.
    Vi sa inget pris på den. Men när maken hämtade alla blommor på bröllopsdagens förmiddag så blev det mindre än 1500:- totalt, trots att vi lagt till ett till arrangemang Solig

    Och jag blev verkligen supernöjd. Jag fick exakt vad jag hade önskat - trots att jag inte hade haft en exakt bild i huvudet (om du förstår hur jag menar) Glad

    Så ja - om man vågar släppa kontrollen, så kan man få något betydligt bättre än vad man kunnat tänka ut själv (eller googlat fram) och kanske till och med billigare än vad man trott Glad
  • Äldre 14 Jul 19:50
    #29
    Miss Correct skrev 2013-07-14 19:36:39 följande:
    Skönt att höra, ville dra öronen åt mig först. Skrattande

    Beklagar sorgen! Det var fint gjort av dem tycker jag, kan tänka mig att gesten betydde mer än slutsumman där också. Smart att komma överrens om ett pris innan, det ska jag tänka på.

    Min vännina hade beställt en pastellbukett i väldigt "svaga" färger, lämnat bild och allt var bestämt. När hon kom på morgonen och skulle hämta buketten var den gjord i skrikiga färger (exakt som buketten skulle se ut i övrigt) och det skar sig med det andra. I butiken stod en liten flicka som extrajobbade som inte kunde rädda situationen. Därför är jag lite rädd. Men Passionsblomman sa här ovan att man ofta får kontrollera buketten dagen innan (för finjusteringar) och då är det ju lugnt ju.Glad
    Där låter det ju nästan som att dom hade tappat bort någon beskrivning eller om någon annan bruds anteckningslapp råkat hamna i fel mapp (typ någon som skulle ha starka färger men hade lämnat en bild på en bukett i pastellfärger så att det stod typ "ej pasteller, skarpa färger")... Tja du förstår nog hur jag tänker Glad
    Misstag kan ju alltid ske. Och där tror jag att ju mer man pratar om känslan och referenser om hur bröllopet ska vara i övrigt (exempelvis "skir bukett med midsommarkänsla. Bröllopet är vintage-inspirerat och går i puderrosa och dimgrönt") - destå större chans att det blir rätt i slutänden även om det råkade bli en rundbunden bukett istället för en droppformad *typ*.
    Men om man istället lämnar en bild på en bukett och säger "jag vill ha en sån här" så kanske floristen tänker "jaha, det var den formen och dom blommorna, då tar vi dom färger som vi har hemma"... (alltså om någon lapp har kommit bort eller råkat komma till av misstag)...

    Men ja det låter som en väldigt bra idé att få åka in dagen innan och få kolla på buketten (i alla fall början på buketten om dom inte hunnit färdigt när du kommer) Glad
    Be om det när du har bestämt dig för florist.
    Kolla öppettider också så att du kan få hämta buketten på en bra tid. Vore ju inte så lyckat om dom har lördagsstängt (om ni ska gifta er på en lördag) och du kanske inte kan hämta buketten på fredagen av någon anledning. eller om dom inte öppnar förrän samtidigt som vigseln (eller efter).
    Menar inte att skrämma upp dig nu Flört
    Men det är en sån där bra sak att komma ihåg att fråga om Solig
  • Äldre 15 Jul 06:30
    #31
    Miss Correct skrev 2013-07-14 23:12:24 följande:
    Förklaringen efteråt var bara: "Vi fick inte tag i sådana blommor"  trots kända för att vara bra. Men kommunikation är säkert A och O.  Och öppettider kan ju vara bra att kolla upp, men det borde de ju upplysa om tycker man. Men det är väl bättre att ta det säkra före det osäkra. Skrattande
    Det var riktigt dåligt av dom. Dålig förklaring.
    Om man stöter på sådana problem så ringer man upp bruden och frågar vad som är viktigast. Blomsorterna, färgen, formen osv...
    Riktiga klantarslen där alltså Förvånad 

    Det är lätt att tänka att du vet om öppettiderna eftersom du beställer blommorna där. Öppettiderna står ju oftast på dörren liksom Flört 
    Det är väl lite också som jag som jobbar i hotellbranchen. Jag kan inte upplysa om exakt allt. Varken vid incheckning eller vid bokning. Det är omöjligt. I så fall skulle varje incheckning ta 30 min och varje bokning minst lika lång tid.
    Som exempel så var det en gäst som klagade för ett tag sedan om att vi inte hade upplyst om att hotellet inte har luftkonditionering när han checkade in (om det är väldigt viktigt så borde man ju fråga om det när man bokar, inte när man checkar in, för då är det ju lite sent att göra något åt saken Tungan ute) och så hade vi inte informerat när han bokade (typ 6 månader innan ankomstdagen) om att parkeringen skulle vara full (? öööh ja för det vet vi ju 6 månader innan han bokar?)
    Det finns i princip inga hotell i sverige som har luftkonditionering. Vissa har klimatzooner där man kan reglera temperaturen en eller två grader upp och ner på rummet. Men det är inte standard. Vi har helt enkelt för få varma månader för att det ska löna sig att installera AC. Speciellt på gamla hotell eller hotell som ligger i gamla byggnader...
    Så det är en sån där sak som man inte ens tänker på att säga, det är alltså mer vanligt att det inte finns AC än att det ska finnas. 
     
  • Äldre 15 Jul 18:40
    #35
    Miss Correct skrev 2013-07-15 11:31:58 följande:
    Haha, smart där! Det finns alltid de som klagar och vill man klaga så hittar man alltid något. Du skulle ha gett honom ett veckat papper och sagt att det har ni visst, men den är manuell.Flört
    Haha ja det kanske vi ska göra nästa gång någon klagar Solig
Svar på tråden Testbindning?