• Äldre 13 Jul 11:03
    7879 visningar
    35 svar
    35
    7879

    Testbindning?

    Kanske en dum fråga, men kan man be om att få buketten provbunden innan?

    Jag är rädd att jag ska stå där på vår dag och få en konstig bukett som det inte finns någon tid att få ordning på. Hur gör man? Vilka krav kan man ställa? 

  • Svar på tråden Testbindning?
  • Äldre 13 Jul 12:43
    #2

    Det är det jag vill undvika, att behöva betala för två. Hos frisören så gör de ju frisyren en gång innan. Tänkte att eftersom de tar sådana enorma summor för buketten kanske de provbinder blommorna också.

    Även om man litar på en florist är det ju inte säkert att man förstår varandra. Har varit med om det tidigare, en väninna som anlitade en väl ansedd florist som missuppfattade henne totalt, trots bilder och noggrann förklaring, därav min oro.

  • Äldre 14 Jul 14:22
    #9
    trolldocka skrev 2013-07-13 13:39:50 följande:
    fast det är ju en liten skillnad i materialkostnad för håruppsättning och blommor. den ena tar tid, den andra tar tid _och_ material... så jag tror nog att ifall man vill ha en provbukett så får man nog vara beredd att betala för den... 

    tråkigt om det skulle bli fel jovisst, för att undvika så kanske du kan be att få se en portfolio av vad floristen gjort i brudbuketter förut? (om h*n har någon vill säga)
    Ja kanske, men det är likadant med tårtan exempelvis, både tid och material.
    Det här med portfolio är en bra grej, får väl försöka gå på det. Nervöst. Förvånad
  • Äldre 14 Jul 14:25
    #10
    Grodprinsens brud skrev 2013-07-13 17:18:33 följande:
    Hos den frissan jag skulle gå fick man bara en muntlig konsultation och ingen provuppsättning så det är nog inte så vanligt som man tror... 
    Ja, det är lite olika. De frisörer som tre av mina vänner gått till har alla gjort en uppsättning, men de kanske har haft tur. Den frisören jag har valt kommer att göra en testuppsättning på mig, dock inte exakt utan ungefärlig så att vi ser att vi har samma tanke. 
  • Äldre 14 Jul 14:33
    #11
    Lyckobruden skrev 2013-07-13 15:08:38 följande:
    Eller välj en enkel modell som inte kan bli fel
    Ja, det är smart.Skrattande
    Har hittat en som jag blev förälskad i, svårt att säga om den är lätt eller inte. 

  • Äldre 14 Jul 14:39
    #12
    Chicita skrev 2013-07-14 12:02:50 följande:
    "enorma summor" för buketten?
    Du menar att du får betala för alla blommor som faktiskt är i buketten (typ 25-30 blommor i en brudbukett till skillndad från 5-10 blommor + massvis med grönt i en presentbukett). Och att en brudbukett kräver mer teknisk kunskap och tar längre tid att binda. Vissa buketter kräver att man i princip plockar isär blommorna och sätter ihop dom bit för bit, eller att man trådar skaften + att vissa blommor kanske måste specialbeställas, du tar upp floristens tid med konsultation /beställning mm mm?

    Om du inte kan lita på floristen och vill hålla nere kostnaden så kan du väl göra buketten själv då? Flört

    Det är ju inte direkt som att frisören beställer hem nytt hår till dig för en bruduppsättning (eller tja eventuellt löshår då, men då används ju samma löshår både till provuppsättning och den riktiga uppsättningen sen).
    Frisören har bara arbetskostnad - inte materialkostnad. Och arbetskostnaden för provuppsättning betalar du för i paketet för bruduppsättning med  provuppsättning. Så du betalar ju faktiskt för det Glad

    Att tro att floristen kosta på att beställa hem blommorna för att sen kasta brudbuketten dom precis gjort, bara för att du ska få se hur det kommer att se ut... tja då har man höga förväntningar Flört
    Jag frågade vad jag kan förvänta mig av en florist, jag bad inte om en lektion i hur de ska sköta sitt arbete. Men tack ändå.Flört
  • Äldre 14 Jul 14:41
    #13
    Sara1991 skrev 2013-07-14 12:28:25 följande:

    Hej :) Prata med din florist , fråga kan man såklart alltid göra . Men att förvänta sig att floristen ska göra en färdig brudbukett som den du ska ha på den riktiga dagen är inte realistiskt. Att sätta ihop en sån bukett tar för en erfaren florist 1-2 timmar beroende på modell. Sedan kostar de såklart i material och så fort materialet kortas till den längden som man vill ha i en brudbukett så går de inte att använda igen.


    Jag jobbar personligen som florist och har vid ett par tillfällen erbjudit brudar att ta hem provmaterial. Då tar jag tyvärr inte hem specialbeställningar utan enbart lite vanligare blommor som jag sedan kan sälja vidare. Då brukar jag även erbjuda att sätta ihop en snabb provbukett. Den görs på ca 5 minuter och är inte i närheten lika arbetad som den kommer vara på den riktiga dagen . Jag behåller även stjälkarna så att dem kan säljas vidare sedan. Detta görs inte för att visa den exakta buketten för de är omöjligt att göra om inte bruden är villig att betala den extra kostnaden, utan enbart för att ge bruden en känsla över färger och former :) De tar jag inte så mycket extra betalt för utan räknar in de i konsultationen :)


    Så hör med din florist om de går att göra något liknande och vad de i sådana fall skulle kosta :)


    Tack för ett konkret svar, precis vad jag menade! Ska se om jag kan hitta en florist som arbetar så som du gör. Bra service! Glad
  • Äldre 14 Jul 15:19
    #16
    Sara1991 skrev 2013-07-14 15:08:16 följande:

    Hur menade du där? :) inte gör väl bageriet en provtårta utan kostnad ?:)


     


    Jo, det kanske är för att jag bor i en liten stad men på bageriet där min syster beställde sin tårta fick hon provsmaka innan hon valde. (Självklart inte hel bröllopstårta.) Likaså en vännina i grannstad. Utseendet på tårtan var via bild och beskrivning. Men det jag syftar på är att även de har materialkostnader i detta fall. 

    Min fråga var vad man kan förvänta sig av en florist, för att inte komma med orimliga krav eller förväntningar. Det var inte avsett som något påhopp eller liknande som det verkar ha uppfattats som. Förvånad
    Jag tycker att det lät väldigt bra som du sa att du erbjuder, ett snabbt ihopplock så man ser att man tänker likadant. Precis vad min fråga avsåg. Glad
  • Äldre 14 Jul 15:20
    #17
    Sara1991 skrev 2013-07-14 15:15:18 följande:
    Den du visar på bilden ska för en utbildad och kunnig florist inte vara svår att utföra . Den är lite busig i formen och inte helt perfekt rund så de ska inte vara någon fara . Handbundna buketter är nåt som man gör hela dagarna och de handbundna brudbuketterna är de vanligaste till bröllop just nu så de är man som florist oftast väldigt van vid. Så tror inte du har något som helst att vara orolig över :)
    Åh, vad skönt att höra! Då känner jag mig lite lugnare. Skrattande
  • Äldre 14 Jul 15:40
    #20
    Sara1991 skrev 2013-07-14 15:29:43 följande:

    Vad jag har läst mig till så värkar de inte som om någon här har tagit de som ett påhopp. Att förvänta sig att butiken ska bjudda på en provbukett lät som lite väl höga krav och de var de som vi försökt förklara . Då blommor kostar väldigt mycket pengar så är de tyvärr ingenting som butiken kan bjuda på .


    Hör med din butik, alla butiker jobbar olika och är säkerligen inte alla som kan erbjuda detta men fråga kan man alltid göra :) Förklara att du har lite svårt att se buketten framför dig och hör om du skulle kunna få se lite provblommor inte ni gör den slutgiltiga beställningen :)


     


    Ja, jag har ingen aning om hur det fungerar det var därför jag inledde med att säga att det kanske var en dum fråga. Jag kanske var lite dålig med att förklara vad jag menade, men avsåg inte en färdig bukett utan precis som frisör, bagare(konditor), tryckeri osv ett "slarvigt" exempel så man inte helt missuppfattar varandra. Ungefär som här. Skrattande

    Tack så mycket, jag håller tummarna inför mina förfrågningar!Glad
  • Äldre 14 Jul 17:09
    #22
    Chicita skrev 2013-07-14 16:48:35 följande:
    Precis Solig
    Miss Correct skrev 2013-07-14 15:19:05 följande:
    Jo, det kanske är för att jag bor i en liten stad men på bageriet där min syster beställde sin tårta fick hon provsmaka innan hon valde. (Självklart inte hel bröllopstårta.) Likaså en vännina i grannstad. Utseendet på tårtan var via bild och beskrivning. Men det jag syftar på är att även de har materialkostnader i detta fall. 

    Min fråga var vad man kan förvänta sig av en florist, för att inte komma med orimliga krav eller förväntningar. Det var inte avsett som något påhopp eller liknande som det verkar ha uppfattats som. Förvånad
    Jag tycker att det lät väldigt bra som du sa att du erbjuder, ett snabbt ihopplock så man ser att man tänker likadant. Precis vad min fråga avsåg. Glad
    Det är väl inget påhopp från din sida i frågan du ställde? 
    Men eftersom du inte verkade förstå varför det kostar, så försökte jag ju förklara det för dig så att du har en större förståelse för det Glad 
    För om man förstår bakgrunden till något så har man ju liksom lättare att acceptera varför vissa saker är som dom är Glad Och att det inte är för att jävlas som att en brudbukett kostar mer än en annan vanlig bukett Flört

    Att man får provsmaka tårta i ett bageri är inte så konstigt. Speciellt inte om det finns något café kopplat till bageriet. För då kan dom ju sälja resten av tårtan bit för bit i caféet.
    Sen har inte alla bagerier möjlighet att ha provsmakning, och inte alla mindre privata tårtbagare (som jag själv). Utan då får man antingen beställa en mindre tårta med de smaker man funderar över. Eller så kan dom få lite mousse/ fyllning i olika smaker och kanske baka eller köpa en sockerkaka för att prova hur smakerna passar tillsammans.
    Ok, uppfattade tonen som något otrevlig i ditt svar. 
    Som jag skrev tidigare var jag otydlig i min fråga och fick svar på att man kan be om en "snabbindning" som var vad jag avsåg i min fråga.
    Givetvis är jag medveten om att råvaror, material osv är en kostnad och att olika företag har olika ekonomi och möjligheter. Nu när jag är ute i god tid är jag mån om att ta reda på vad som är skäligt att begära, då jag har tid att hitta företag som har råd och möjlighet att erbjuda rimliga önskemål.
    Jag är ofta för mesig och köper "det går tyvärr inte" alldeles för ofta. Då är det bra att höra andras erfarenheter och få tips. Det handlar inte om ekonomin utan om som jag skrev från början, utan vad som är rimligt att förvänta. Glad
  • Äldre 14 Jul 17:39
    #24
    Chicita skrev 2013-07-14 17:23:18 följande:
    Jag kan lova dig att jag inte är minsta otrevlig Flört
    Men jag uppfattade det inlägg jag gav mitt andra svar på som lite "alla florister tar överpriser så det är klart att dom ska göra en gratis provbukett till mig". Därför kanske jag var lite hårdare i tonen än jag brukar när jag beskrev varför saker kostar.

    Rimlig förväntning har Sara1991 gett dig riktigt bra svar på. Att floristen kombinerar ihop några blommor dom har hemma och visar "så här tänker jag mig känslan"...
    Att det kan bli missförstånd är ju en risk när man jobbar med hantverk. Ibland kanske floristen (eller tårtmakaren eller vad det nu är) inte har förstått att det var meningen att dom skulle kopiera en bild. Utan dom har uppfattat det som att "det här är min inspiration, kan du göra något liknande för X-kr".

    Jag skulle nog våga påstå att ju mindre exakta / preciserade krav och förväntningar man har på blommor, tårta mm och kan våga släppa taget och ge experten fria händer för tolkning - Destå finare och mer prisvärt kan man få det Glad
    Försök skaffa dig en känsla för floristens arbete. Kanske även referenser från andra som anlitat just den floristen också. Och prata... Verkligen prata med personen. När du känner dig trygg så borde det bli bra.
    Och om det inte skulle bli helt exakt som du hade föreställt dig det, så kanske det faktiskt blev bättre... Solig
    Ok, jag är ny här och har inte sett så mycket av vad folk har för åsikter. Jag är beredd att betala för ett bra hantverk, men har svårt att förklara saker så jag har känt en viss oro inför bla buketten som ska hämtas samma dag.

    Ja det är min uppfattning också, att om en konstnär/hantverkare får något friare händer blir det bättre resultat. Har nu googlat igen och hittat typ tjugo bilder på olika buketter jag kan tänka mig, så jag tror inte det ska bli några problem om man hittar rätt person. Skrattande

    Tack för tipsen!
  • Äldre 14 Jul 19:26
    #27
    passionsblomman skrev 2013-07-14 18:48:45 följande:
    Förutom alla svar du redan fått vill jag tillägga att som vi arbetat på olika ställen där jag jobbat, brukar vi erbjuda bruden att komma och titta för att godkänna buketten i de fall hon känner att det behövs. Då kommer hon på fredageftermiddagen (nu utgår jag ifrån det vanligaste, men bröllop på lördagar) och så får vi kolla av att det blivit rätt. Små detaljer kan man fortfarande ändra då-och skulle allt vara helt åt helskotta fel så finns det ju fortfarande möjlighet att börja om inom vissa gränser.

    Viktigast av allt är ändå kommunikationen-och den kan verkligen vara knepig ibland. Shit, ibland blir allt bara konstigare och konstigare ju mer människan pratar och man får vara med om allt möjligt underligt. Jag glömmer aldrig kvinnan som kom in med TVÅ A4-ark med instruktioner om hur buketten INTE fick bli...

    ...hon skulle ha en enormt stor rund buktett kompakt bunden med vita rosor.
    Hon la visserligen till mitt i allt att "jag har ett ganska stort kontrollbehov och kan upplevas som en aning krävande, det har min sömmerska sagt till mig och en del vill inte ha mig som kund"-Eh, jaså? Det menar du inte?
    Buketten blev perfekt (det var inte jag utan en mycket mer erfaren person som band den), men såklart fanns det något litet att peka på och snöra över, men hon blev åtminstone nöjd nog att behålla den. Jag tror faktiskt inte att just den kvinnan visste hur man ens gör när man bara kapitulerar inför "gud vad vackert".

    Det är spännande att jobba med människor.
    Men du, buketten du vill ha är ingen match för en vettig florist-det ska inte vara något att grublla över. Lägg energin på att letaefter någon du känner att du kan prata med.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Hahaha, jag avundas er inte alls i detta avseende!Tungan ute

    Det låter ännu bättre, att man får granska slutresultatet. Det här är helt nytt kapitel att utforska och ofta får man höra när folk är missnöjda snarare än när de är nöjda, så jag blev lite nojig.
    Efter alla tips och lugnande kommentarer idag känns det mycket bättre. Jag ska nog börja andas igen nu. Flört
    Tack!
  • Äldre 14 Jul 19:36
    #28
    Chicita skrev 2013-07-14 18:39:32 följande:
    Jag skulle nog kunna säga på rak arm att 95% eller mer här inne är trevliga tjejer och killar som verkligen försöker förstå och hjälpa.
    Ibland ramlar det in någon som bara är här för att försöka ställa till bråk och tjafs, men dom åker ofta ut inom någon dag eller två (antingen tas dom bort av admin eller så tröttnar dom) Glad

    Jag ville ha en bukett jag bar över armen. Absolut vita kallor, gärna björngräs och trollhassel om det gick att få in, men det var ok att lägga in andra vita blommor också om floristen tyckte att det behövdes eller om kallorna var dyra den dagen hon beställde.
    Jag gav ett maxpris på 1500:- för två tärnbuketter + min brudbukett och lämnade någon referensbild + bild på hur brudklänningen antagligen skulle se ut + två tygprover (eftersom jag sydde själv).
    Sen dog mamma bara en månad innan bröllopet. Och för att ge henne en "plats" under kvällen sen så ville jag ha en miniversion av hennes kistdekoration eftersom det var samma florist som gjort den också.
    Vi sa inget pris på den. Men när maken hämtade alla blommor på bröllopsdagens förmiddag så blev det mindre än 1500:- totalt, trots att vi lagt till ett till arrangemang Solig

    Och jag blev verkligen supernöjd. Jag fick exakt vad jag hade önskat - trots att jag inte hade haft en exakt bild i huvudet (om du förstår hur jag menar) Glad

    Så ja - om man vågar släppa kontrollen, så kan man få något betydligt bättre än vad man kunnat tänka ut själv (eller googlat fram) och kanske till och med billigare än vad man trott Glad
    Skönt att höra, ville dra öronen åt mig först. Skrattande

    Beklagar sorgen! Det var fint gjort av dem tycker jag, kan tänka mig att gesten betydde mer än slutsumman där också. Smart att komma överrens om ett pris innan, det ska jag tänka på.

    Min vännina hade beställt en pastellbukett i väldigt "svaga" färger, lämnat bild och allt var bestämt. När hon kom på morgonen och skulle hämta buketten var den gjord i skrikiga färger (exakt som buketten skulle se ut i övrigt) och det skar sig med det andra. I butiken stod en liten flicka som extrajobbade som inte kunde rädda situationen. Därför är jag lite rädd. Men Passionsblomman sa här ovan att man ofta får kontrollera buketten dagen innan (för finjusteringar) och då är det ju lugnt ju.Glad
  • Äldre 14 Jul 23:12
    #30
    Chicita skrev 2013-07-14 19:50:28 följande:
    Där låter det ju nästan som att dom hade tappat bort någon beskrivning eller om någon annan bruds anteckningslapp råkat hamna i fel mapp (typ någon som skulle ha starka färger men hade lämnat en bild på en bukett i pastellfärger så att det stod typ "ej pasteller, skarpa färger")... Tja du förstår nog hur jag tänker Glad
    Misstag kan ju alltid ske. Och där tror jag att ju mer man pratar om känslan och referenser om hur bröllopet ska vara i övrigt (exempelvis "skir bukett med midsommarkänsla. Bröllopet är vintage-inspirerat och går i puderrosa och dimgrönt") - destå större chans att det blir rätt i slutänden även om det råkade bli en rundbunden bukett istället för en droppformad *typ*.
    Men om man istället lämnar en bild på en bukett och säger "jag vill ha en sån här" så kanske floristen tänker "jaha, det var den formen och dom blommorna, då tar vi dom färger som vi har hemma"... (alltså om någon lapp har kommit bort eller råkat komma till av misstag)...

    Men ja det låter som en väldigt bra idé att få åka in dagen innan och få kolla på buketten (i alla fall början på buketten om dom inte hunnit färdigt när du kommer) Glad
    Be om det när du har bestämt dig för florist.
    Kolla öppettider också så att du kan få hämta buketten på en bra tid. Vore ju inte så lyckat om dom har lördagsstängt (om ni ska gifta er på en lördag) och du kanske inte kan hämta buketten på fredagen av någon anledning. eller om dom inte öppnar förrän samtidigt som vigseln (eller efter).
    Menar inte att skrämma upp dig nu Flört
    Men det är en sån där bra sak att komma ihåg att fråga om Solig
    Förklaringen efteråt var bara: "Vi fick inte tag i sådana blommor"  trots kända för att vara bra. Men kommunikation är säkert A och O.  Och öppettider kan ju vara bra att kolla upp, men det borde de ju upplysa om tycker man. Men det är väl bättre att ta det säkra före det osäkra. Skrattande
  • Äldre 15 Jul 11:26
    #33
    Principisessan skrev 2013-07-15 09:18:25 följande:
    Blommor kan ju skifta en del i färg, även om det är rätt sort. Tex "black baccara" kan vara väldigt röd och inte alls särskilt svart, helt beroende på hur just de blommorna blev. 
    Om du vill ha skira pasteller så ta med din bild och förklara att du vill ha just så bleka och skira sorter. 

    I övrigt tror jag inte du behöver oroa dig alls. det är ingen superavancerad bukett du ska ha och en florist som förstått vad du gillar kommer säkerligen att göra en bukett som är så mycket finare än vad du hade kunnat föreställa dig  

    Själv är jag florist men arbetar inte som det. Gick till den butik som min man alltdi brukar köpa blommor till mig ifrån, och de kände igen mig från min mans blomsterköp. "jaa, du som alltid får pastelliga buketter"
    Så min förklaring var att jag ville ha en bukett som hade david austinrosor och lammöra (blad) och i övrigt så åt det hållet min man brukar handla åt mig. Och den blev helt perfekt. Hade nog inte tänkt tanken att ha i syrener själv, men som jag älskade den!  

     
    Ja precis. I detta fallet tror jag det var ren nonchalans, men det finns ju stora skillnader på en och samma sort. Vad mysigt det lät, skönt med någon som vet vad du vill ha! Och vilken fördel i att vara flrist och insatt i vad alla sorter heter, det är ett av mina problem. Skrattande

    Min tanke är att läsa på så mycket som möjligt innan och ta med mig ett gäng bilder och sedan får floristen säga vad hen tycker kan passa. Tror också på att det blir bättre när man ger en kreatör möjligheten att få använda sig av det man lägger fram och sedan skapa efter sin egen tanke. Så var det med en tatuering jag gjorde, gav en muntlig beskrivning och fick ett oväntat förslag som var helt perfekt. Glad
  • Äldre 15 Jul 11:31
    #34
    Chicita skrev 2013-07-15 06:30:14 följande:
    Det var riktigt dåligt av dom. Dålig förklaring.
    Om man stöter på sådana problem så ringer man upp bruden och frågar vad som är viktigast. Blomsorterna, färgen, formen osv...
    Riktiga klantarslen där alltså Förvånad 

    Det är lätt att tänka att du vet om öppettiderna eftersom du beställer blommorna där. Öppettiderna står ju oftast på dörren liksom Flört 
    Det är väl lite också som jag som jobbar i hotellbranchen. Jag kan inte upplysa om exakt allt. Varken vid incheckning eller vid bokning. Det är omöjligt. I så fall skulle varje incheckning ta 30 min och varje bokning minst lika lång tid.
    Som exempel så var det en gäst som klagade för ett tag sedan om att vi inte hade upplyst om att hotellet inte har luftkonditionering när han checkade in (om det är väldigt viktigt så borde man ju fråga om det när man bokar, inte när man checkar in, för då är det ju lite sent att göra något åt saken Tungan ute) och så hade vi inte informerat när han bokade (typ 6 månader innan ankomstdagen) om att parkeringen skulle vara full (? öööh ja för det vet vi ju 6 månader innan han bokar?)
    Det finns i princip inga hotell i sverige som har luftkonditionering. Vissa har klimatzooner där man kan reglera temperaturen en eller två grader upp och ner på rummet. Men det är inte standard. Vi har helt enkelt för få varma månader för att det ska löna sig att installera AC. Speciellt på gamla hotell eller hotell som ligger i gamla byggnader...
    Så det är en sån där sak som man inte ens tänker på att säga, det är alltså mer vanligt att det inte finns AC än att det ska finnas. 
    Ja, hon var jätteledsen. Men blev gift ändå.Solig
    Ibland kanske företagen blir lite för stora för att lägga energi på individen, farligt i längden!

    Haha, smart där! Det finns alltid de som klagar och vill man klaga så hittar man alltid något. Du skulle ha gett honom ett veckat papper och sagt att det har ni visst, men den är manuell.Flört
Svar på tråden Testbindning?