• ProudWoman

bisexuell i relation

*morr* Jag förstår mig inte på folk... Det är så att både min sambo och jag är bi, och ingen av oss har nåt problem med det eftersom vi vet att vi håller oss trogna... problemet är andra människor... de som vet tittar konstigt och nån har tyckt att jag är konstig som kan lita på honom, han kan ju fara med en karl när som helst... Jag har honom, han har mig, varför skulle vi gå tll nån annan bara för att vi är bi?

• Svar på tråden bisexuell i relation
  • TeaSpoon

Äh, skit i moralkärringar!!

Jag är bi och min man inte... men bara för att jag har en annan sexuell läggning inbegriper inte att jag skulle vara mer benägen till otrohet än han!
    DET är en gammal skröna som tyvärr hänger med fortfarande... *suck*
    Jag är en helt vanlig människa fast jag och min man spanar in tjejer ihop ibland

• Ejnie

Well, folk ÄR konstiga... det är klart att man inte är mer benägen att vara otrogen bara för valmöjligheterna är större... Det är bara fånerier från fördomsfulla människor... Samma människor tror att icke-heteromänniskor är översexuella och inte tänker på annat... *suck*

• nina.t

Kanske förstår inte folk att AIDS är ett heteroproblem också, utan att de då är rädda för att OM han är otrogen med en karl så kan han släpa hem HIV/AIDS.
    (dumt i sånt fall, för det kan vem som helst "släpa hem")
    Tråkigt att de reagerar som de gör, varför de än gör det.

• ullis_p

Tyvärr är det så att många ser bisexualitet som någon sorts likhetstecken med att vara nymfoman. Att bisexuella skulle vara översexuella eller i varje fall inte klara av att leva utan sex med båda könen.

Trohet har ju inget med ens läggning att göra utan det har ju med ens personlighet att göra.

Sen vet jag iofs par där båda är bisexuella och de träffar andra av samma kön trots att de är gifta, men eftersom de är överens om detta så är de ju fortfarande varandra trogna.

Man kan bara hoppas att den öppenhet som börjar komma när det gäller bisexualitet kommer att ta död på folks allmänna fördomar

• Ejnie

Tycker också det är lite lustigt att man nästan bara pratar om bisexuella (och homosexuella) som om de var MÄN... Vart tar kvinnorna vägen...?

• ullis_p

Kvinnors sexualitet undertrycks fortfarande. Dessutom tror jag att det beror på den mansvärld vi lever i. Tyvärr lever gamla fördomar som typ "lesbiska har bara inte träffat rätt man" kvar

Kvinnors bisexualitet ses ofta som oväsentlig. Lesbiska tror att de (bisexuella) alltid kommer att vilja ha en man i slutändan och heterosexuella män tror detsamma

Visst, detta är en generalisering men tyvärr mycket sann

• sweden

Lev och strunta i andra, alla har rätt till sina åsikter, tack och lov!!

• Ejnie

Dessutom tittar ju straighta män på lesp-sex med fantasin att de snart får komma in och vara med, medan de aldrig skulle kolla in bögsex utan tycker det är äckligt... Snacka om att ha missat poängen med lesb-sex...

• Gun

Det är SÅ tråkigt att folk tror att bisexuella är översexuella. Bara för att man tänder på båda kön betyder ju inte det att man är jättesugen på att vara otrogen (eller att man vill ha sex med allt som rör sig). Tyvärr finns många fördomar vad gäller sexualitet. Som att homosexuella skulle vara olämpliga att arbeta med barn ("de kanske är pedofiler också, vem vet??").

• Dea

Fick höra en kommentar från en kompis:
    "Tänk att vara bisexuell! Varje människa man möter måste vara en potentiell sexpartner!"

Jaha, tänkte jag, är det så han ser på alla kvinnor han möter.

• Ariel The Mermaid

Jag är bisexuell, min bästa kompis är helhomo, men inte sjutton tänder vi på alla människor vi ser.. Lika lite som min helstraighta älskling tänder på alla kvinnor han träffar!

Tragikomiskt att folk verkar tro det! Sen jag träffade min sambo, har alla andra förbleknat!
    Kram Ariel

• Signatur

Jag blir så trött på folk! Det är väl lika troligt att din karl har en affär som att skvallertanternas karl har en affär. Vad har bisexualiteten med det att göra?!

• Guldfisken

Jag måste bara skriva en sak som jag hoppas inte missuppfattas. Jag tror att vad som möjligen kan få folk att reagera lite i enlighet med vad som har skrivits här innan är att det har blivit så himla "trendigt" att vara bisexuell. Med det menar jag (det är på den här punkten jag inte har lust med att bli missförstådd) att det har blivit så himla vanligt att troligen heterosexuella personer, mer eller mindre kända, påstår att de är bisexuella bara för att väcka sexuell uppmärksamhet och intresse trots att de på sin höjd skulle våga sträcka sig till att hångla lite med en tjejkompis på fyllan.
    Detta tror jag tyvärr smittar av sig på de människor som verkligen kommit fram till vilken sexuell läggning de har, att de verkligen är bisexuella och kan bli kära i båda könen. Det finns nog tyvärr en risk att folk tror att de försöker vara uppseendeväckande och trendiga precis som de som jag nämnde innan.

Sedan tror jag också att alla uttalanden om att "alla människor egentligen är bisexuella" retar gallfeber på många framförallt heterosexuella och lite homofobiska personer som tycker att detta är helt fel. Detta tro jag också kan drabba de som verkligen är bisexuella på ett negativt sätt.

• Medea

Håller med Guldfisken! Titta bara på Madonna och Britneys hånglande på MTV Awards. Suck.

Självklart blir inte bi- och homosexuella intresserade av alla de möter (precis som heterosexuella inte blir det). Det är väl ändå inte många som tror det. Men något som säkert stör bilden är att man ofta hör bi- och homosexuella berätta att de och deras partner "spanar tillsammans på personer av samma kön". Som en kul grej, liksom. Men om man nu är ett par (med allt vad det innebär - respekt och trohet), varför spana in och kommentera andra öppet tillsammans med sin partner? Blir man inte ledsen om ens älskade öppet kollar in och kommenterar någon annan, oavsett kön (jag som är hetero skulle bli skitledsen om min man öppet spanade på och kommenterade andra tjejer). Det fattar jag inte riktigt.

• Efvaa

Vårt samhälle har blivit mer öppet därav ser man mera bisexuella och flator o bögar. Sen följer väl en del avarter med som vill vara trendiga kan jag hålla med om.
    Men jag tycker om att vi alla kan visa våra känslor och jag hoppas den dagen vi får ett el flera homosexuella par här på BT.

Kramar Efva

• Sydneybruden

Otroligt trist med fordomar om att icke-hetro ar mer sexuella an andra. Sa fort diskussionen om homosexualitet kommer upp ar det oftast just sex-biten det handlar om, inte karlek/forhallande/vanligt vardagsliv.

Gillar den teori som sager att sexualitet ar en gra skala mellan svart och vitt, och att de flesta av oss befinner oss nagonstans pa den skalan. Att det inte handlar om att vara 'hetro' eller 'homo' utan en gradskillnad, tex att vara 80% hetro. Eller 50% eller....

Aven om det ar en omdebatterad teori sa oppnar det mojligheten till ett mer nyanserad synsatt.

Vad tycker ni forresten om aussie-premiarminister John Howard som nyligen motsatte sig homo-aktenskap med motiveringen "aktenskapet ar till for att sakra avkomma".

Vilket slag i ansiktet mot oss som gift oss bara for att vi alskar var partner! Tank vi som inte har barn/inte kan/vill fa barn, ar vi helt ute och cyklar som vill vara gifta anda??

• Dea

Sydney-bruden, jag har hört det förr "äktenskapet är till för att säkra avkomma", i Sverige också.

Framför allt tycker jag att det är orealistiskt, och lite elakt mot de äktenskap som inte kan eller vill ha barn, och de partnerskap som kan och vill.

Det är ett fånigt sätt att distansera sig. Han försöker ta samhällsperspektivet istället för det individuella perspektivet. Men samhället är inte mycket utan individerna i det.

• Kookai

Jag tycker det ar fanigt att manniskor ska behova hamna i ett fack pga deras sexualitet. Som om det skulle vara karnan i deras personlighet, som om det enda de ar ar homo- eller bisexuella. Hur ofta har vi inte hort, "det har ar Peter, han ar homosexuell". Sallan nagon som namner att "Peter" aven ar jurist, dykare, 1.82 cm lang, spelar fiol, avskyr falukorv samt donerar 100:- till Amnesty varje manad. Och aven om det namns... sa namns det ofta EFTER det faktum att han ar bog.

Hade en valdigt nara van som var homo och var gemensamma van papekade alltid att hon var minsann sa 'open-minded' och inte hade nagot emot homosexuella, snarare tvartom och jag fragade da ifall hon sag honom som vilken manniska som helst, varfor hon alltid pratade om honom som "Peter, du vet han som ar bog". Aldrig nagonsin pratade hon om mig som "du vet Kim, hon som e straight". Dessvarre drojer det nog lange innan vi slutar att ge manniskor stamplar och istallet ser dem som de unika, komplext ihopsatta av en uppsjo av personlighetsdrag, individer vi faktiskt ar.

• Jennie med ie

Ett eller flera homosexuella par har redan funnits här på BT, och tack och lov så tror jag de blivit bra bemött här, över lag. Men de har dock inte varit så långvariga här tyvärr.

De som "blir" bisexuella för att det är "modernt" tror jag är få, även om ett litet fåtal artister t ex använder spekulationer om deras sexuella läggning för att skapa uppmärksamhet omkring sig. Snarare är det nog så att fler kan/vågar stå för att de är det i takt med att det blivit mer accepterat och mer öppet.

Att bisexuella som lever tillsammans med någon av motsatt kön skulle vara otrogna mer än heterosexuella för att deras partner inte kan tillfredsställa lusten för sex med en av samma partner tycker jag låter lika befängt som att heterosexuella skulle vara otrogna ifall de och deras partner inte har precis samma "smak" i sängen (t ex om kvinnan inte gillar att ge mannen o*r*a*l*s*e*x så är han nästan per automatik otrogen för att få det?).

Svar på tråden bisexuell i relation