• HannaH­enrik
    Äldre 8 Jul 19:20
    8392 visningar
    19 svar
    19
    8392

    Har ni fått frågan om äktenskapsförord?

    Hej alla!

    En liten undran har jag. Det är så att jag är 32 och jag ska gifta mig om ett år med min fästman som är lika gammal. Vi bor inte sambo och har inga barn varken ihop eller på varsitt håll. Han har sin bostädsrätt och jobbar medan jag bor hemma och pluggar.

    Ämnet äktenskpapsförord har dykt upp och jag undrar hur ni andra gör ni som gifter er lite sent i livet?

    Jag har en enskild firma vid sidan av men det jag förstått så ska enskild firma inte påverka vår gemensamma egendom utan det ska skrivas vid Aktiebolag.

    Har jag förstått rätt på mina få kurser om juridik?

    Har ni fått frågan och hur kändes det då?

    Tacksam för svar!! 

  • Svar på tråden Har ni fått frågan om äktenskapsförord?
  • Äldre 8 Jul 19:48
    #1

    eftersom din enskilda firma är invävd i din privat-ekonomi så kommer den definitivt att räknas med som giftorättsgods. Förvtt skydda saker måste de antingen vara enskild egendom eller så kåste ett äktenskapsförord upprättas.

  • Anonym (Själv­klart)
    Äldre 8 Jul 20:27
    #2

    Vi har äktenskapsförord och testamente skrivet. Det känns så skönt att ha allt på papper så behöver man inte fundera på det mer!

  • amerik­a
    Äldre 8 Jul 20:52
    #3

    Jag har inte fått frågan, men jag har ställt den Flört

    Vi skriver både äktenskapsförord och testamente. Jag har allt, han har inget och det är inte så att jag missunnar honom någonting men jag har två barn från ett tidigare förhållande och det är de som ska ha det bra om jag går bort eller vi skiljer oss. Självbevarelsdrift. Kanske känns oromantiskt men helt nödvändigt.

  • Anonym (har förord­)
    Äldre 8 Jul 20:55
    #4

    Vi gifte oss i år, jag fyller 30 och min man 33. Vi har äktenskapsförord eftersom min man kommer från en industrisläkt och knappast skulle ha råd att lösa ut mig ifall av skilsmässa utan äktenskapsförord. En vän till mig är advokat, så han skrev förordet på så sätt att det täcker våra önskemål. Vi utesluter inte giftorätten helt och hållet, utan har nån snitsig formulering om att varderas aktieportfölj är undantagen giftorätten. Min vän rekommenderar ALLA som har företag/äger en del av ett företag att skriva äktenskapsförord; han har sett hur det kan gå om man inte gör det och det sedan går åt skogen.

  • Äldre 8 Jul 20:58
    #5

    Det är dessutom alltid bra att vara överens om hur man vill ha det medans man är sams. För det är inte säkert att man är det sen om det skulle skita sig.... Kanske inte så romantiskt, men jag tror på att tänka efter före och att det kan rädda många par från framtida bråk.

  • Äldre 8 Jul 22:49
    #6

    I vårt förhållande var vi båda fast jobb med bra ekonomi men det är det min MTB som har bättre tillgångar, främst pga bostad och aktieköp. Jag tror inte han tänkt nämna äktenskapsförord men det tänkte jag göra innan bröllopet just eftersom jag inte ser det som rättvist att jag ska ha tillgång till allt han sparat ihop under åren innan han träffade mig vid ev skilsmässa. (Om han är otrogen med min bästa vän i framtiden kanske jag kommer tycka att jag skjutit mig i foten men det är då det!)

  • Anonym
    Äldre 9 Jul 11:02
    #7

    Vi har barn på var sitt håll som är i åldrarna 10-15. Han har ett och jag har två. Vi båda är i 35-40 årsåldern och ska nu gifta oss. Vi båda är på det klara med att när vi gifter oss så blir allt mitt hans och allt hans mitt. Vi tänker skriva testamente så att om någon av oss går bort så ska den andra kunna sitta i orubbat bo. Alltså inte behöva sälja huset för att barnen ska få ut sitt arv. Vi har ganska olika förutsättningar, men vill skydda varandra fullt ut!

  • CoG
    Äldre 9 Jul 11:12
    #8

    Vi har inte fått frågan men jag tog själv upp den med min blivande då det var bestämt att vi skulle gifta oss.

    Jag har inte själv några tillgångar men han har en del pengar som han fått i gåva av sina föräldrar och även pengar han ärvt av sin mormor och det är pengar som borde vara öronmärkta tycker jag.
    De som gett pengarna till honom har sett det som hans pengar, dom har jag inget att göra med anser jag själv.
    Sen om han använder dom pengarna för att köpa ngt vi båda anv (ny tv eller ngt annat till vårat gemensamma hem), då är det ju hans val.
    Men skulle han tex anv pengarna för att köpa en stuga, då är även den stugan hans om vi skiljer oss.

    Vi har en bostadsrätt ihop, jag har ett barn sedan tidigare och vi har ett barn gemensamt.


    Då vi ändå var och skrev på papperna passade min blivande på att skriva ett testamenta som gör att både vårat gemenamma och även mitt barn sedan tidigare får lika stor arvslott om han han skulle gå bort.
    Sedan har vi tecknat var sin livförsäkring så att det ska vara möjligt att bo kvar även om det värsta skulle hända.

    Min dotter träffar inte sin pappa alls, så för henne är min blivande även hennes pappa och då hon blir 12 år ska vi se om det är möjligt att han får adoptera henne.
    Men nu hade ju inte det med själva frågan att göra :)

  • Anonym (hah!)
    Äldre 9 Jul 20:18
    #9

    vadå fråga? han sa bara (vi pratade om vem som ägde huset tro ja..) "vi ska skaffa äktenskapförord om vi gifter oss". :P vi har inga stora ekonomiska tillgångar någon av oss.. sp det vi har av värde är väl huset och en bil. så vi kom överens om att om det skulle hända att vi far ifrån varann så tar jag bilen och han huset... sen har det kommit fram allt eftersom saker och ting vi vill behålla, t.ex hans frimärkessamling som jag gillar mycket, när han såg hur mycket jag älskade det så sa han "det ska också med i äktenskapsförordet.." :P haha. väldigt oromantiskt ja vet... förstår inte riktigt hur han kan få för sig att jag skulle bara ta HANS frimärkessamling som han fått av sin far??? men jag är varken för eller emot saken faktiskt^^

  • Anonym
    Äldre 9 Jul 20:56
    #10
    Anonym (hah!) skrev 2013-07-09 20:18:47 följande:
    vadå fråga? han sa bara (vi pratade om vem som ägde huset tro ja..) "vi ska skaffa äktenskapförord om vi gifter oss". :P vi har inga stora ekonomiska tillgångar någon av oss.. sp det vi har av värde är väl huset och en bil. så vi kom överens om att om det skulle hända att vi far ifrån varann så tar jag bilen och han huset... sen har det kommit fram allt eftersom saker och ting vi vill behålla, t.ex hans frimärkessamling som jag gillar mycket, när han såg hur mycket jag älskade det så sa han "det ska också med i äktenskapsförordet.." :P haha. väldigt oromantiskt ja vet... förstår inte riktigt hur han kan få för sig att jag skulle bara ta HANS frimärkessamling som han fått av sin far??? men jag är varken för eller emot saken faktiskt^^
    fast är inte bilen väldigt lite värd i förållande till huset? 
    eller var det hans hus redan från start så att säga?  
  • Anonym (hah!)
    Äldre 10 Jul 08:28
    #11
    Anonym skrev 2013-07-09 20:56:55 följande:
    fast är inte bilen väldigt lite värd i förållande till huset? 
    eller var det hans hus redan från start så att säga?  
    true.. :P ne men vi fick huset tillsammans, vi har bott här i snart 2 år. men dels så fick vi det av HANS mormor, som ägde det förut, och så står huset i hans namn... så.. men jag är faktiskt ok med det. ^^ skulle nog inte vilja ha det tvärtom, att jag skulle ta huset och bo här ensam, om det skulle bli så olyckligt.. sen är ju inte äktenskapsförordet utformat än, vi spekulerar mest bara. ^^
  • Äldre 11 Jul 14:02
    #12

    Vi har både äktenskapsförord och inbördes testamenten. Man är väl gift med en jurist! GladJag hade mer pengar från början och han väntar en dyr villa i arv.  Inte särskilt romantiskt, men det brukar inte försäkringar vara. Jag brukar, lite elakt, säga att den enda som kan ha något emot äktenskapsförord är den som gifter sig för pengar. Flört


    Anonym skrev 2013-07-09 11:02:45 följande:
    Vi har barn på var sitt håll som är i åldrarna 10-15. Han har ett och jag har två. Vi båda är i 35-40 årsåldern och ska nu gifta oss. Vi båda är på det klara med att när vi gifter oss så blir allt mitt hans och allt hans mitt. Vi tänker skriva testamente så att om någon av oss går bort så ska den andra kunna sitta i orubbat bo. Alltså inte behöva sälja huset för att barnen ska få ut sitt arv. Vi har ganska olika förutsättningar, men vill skydda varandra fullt ut!
    Observera att ni bara kan testamentera bort hälften av vad vardera partens del om det finns särkullbarn. Den andra hälften måste lösas ut ändå! Det kan ju lösa sig om barnen frivilligt väljer att vänta, men det finns gott om styvföräldrar som för sent insett att styvbarnsrelationen inte var alls så god som de trodde... Obestämd Det finns sätt att komma runt det om man vill kunna sitta i orubbat bo, olika krångliga och med olika nackdelar. Ta hjälp av en jurist!
  • CoG
    Äldre 11 Jul 14:08
    #13
    Lenblo skrev 2013-07-11 14:02:47 följande:
    Observera att ni bara kan testamentera bort hälften av vad vardera partens del om det finns särkullbarn. Den andra hälften måste lösas ut ändå! Det kan ju lösa sig om barnen frivilligt väljer att vänta, men det finns gott om styvföräldrar som för sent insett att styvbarnsrelationen inte var alls så god som de trodde... Obestämd Det finns sätt att komma runt det om man vill kunna sitta i orubbat bo, olika krångliga och med olika nackdelar. Ta hjälp av en jurist!
    Men såna gånger är det väl bra om man har livförsäkringar så att man kan lösa ut barnen utan större bekymmer om det skulle hända ngt?
    Så resonerade våran bankkontakt iaf, just för att jag har ett barn sedan tidigare och att hon ska ärva mig direkt om ngt händer mig.

    Får vi igenom det med adoption om ngt år blir det en annan sak, men det är ju bra att allt fungerar om det skulle bli ngt.
  • Äldre 11 Jul 19:13
    #14

    Jag tog upp det själv. Våra respektive ursprungsfamiljer har mycket gott ställt, jag kommer med ett barn och tja, bättre att skriva saker och ha koll nu än försöka lösa något om det händer något - oavsett om det är skilsmässa eller dödsfall.

    Man kan, om man vill, teckna flera föräkringar som faller ut på olika individer.

    Att se om sitt hus är bra ur flera olika synpunkter, inte bara för att förebygga problem utan också för att man automatiskt själv får bättre koll. Jag tycker att det är ASTRIST att pilla med föräkringar och liknande men nu passade jag på att  röja lite här och där. Med dryga 20 - 25 år kvar till pensionen vill jag t.ex. veta att jag klarar mig där för den dagen är jag rätt övertygad om att det mesta kommer att handla om vad man själv lyckats spara ihop.

  • Äldre 11 Jul 20:41
    #15

    Har man barn sen tidigare, enskilda firmor, ärvda förmögenheter eller inte äger sin gemensamma bostad ihop är det klokt. Sen bör man gå till en jurist som inte representerar den ena partens intressen enbart (t ex den rikare partens familjeadvokat eller affärsjurist) för då riskerar den svagare känna sig rätt tilltryckt och kanske blåst, utangå till en som ser era båda.

  • Anonym (har förord­)
    Äldre 11 Jul 22:22
    #16

    Ja precis, det ät viktigt att anlita en jurist/advokat som båda känner förtoende för, och som är kunnig inom familje- och kvarlåtenskapsrätt. Min man ville först att deras familjeadvokat skulle skriva vårt förord, men det kände jag mig inte bekväm med. Advokaten är säkert duktig osv, men det kändes som att han medvetet eller omedvetet skulle formulera sig på ett sätt som ev. skulle kunna missgynna mig pga han varit min mans familjeadvokat så länge. Det kändes betydligt bättre att en annan advokat skrev förordet.

  • Anonym (Fotbo­llsfru­n)
    Äldre 16 Jul 00:29
    #17

    Vi kommer ordna äktenskapsförord för i min släkt har vi fastigheter som kommer gå till mig och de vill jag inte riskera. Vi är båda okej med det.

  • Anonym
    Äldre 17 Jul 12:44
    #18

    Ja, jag tog upp frågan själv med sambon för hans skull eftersom det är han som har sparpengar mm, men han ville inte bry sig om något sådant..själv har jag levt upp mitt arv och skadestånd när jag var arbetslös några år.

  • Äldre 26 Jul 23:12
    #19
    CoG skrev 2013-07-11 14:08:25 följande:
    Men såna gånger är det väl bra om man har livförsäkringar så att man kan lösa ut barnen utan större bekymmer om det skulle hända ngt?
    Så resonerade våran bankkontakt iaf, just för att jag har ett barn sedan tidigare och att hon ska ärva mig direkt om ngt händer mig.

    Får vi igenom det med adoption om ngt år blir det en annan sak, men det är ju bra att allt fungerar om det skulle bli ngt.
    Kan man sätta av tillräckligt med pengar för en försäkring som täcker 25 % av era samlade tillgångar så funkar det, åtminstone ett tag. Efter 65 års ålder brukar det inte vara mycket bevänt med utfallet på livförsäkringar och det är ju då folk faktiskt börjar dö. Det är inte särskilt kul att gå från huset för att lösa ut sina medelålders styvbarn heller, även om de kanske är lite mer benägna att vänta på arvet då.

    Med en adoption skulle ditt barn få två ansvariga, sammanboende föräldrar och ni en vettig arvslagstiftning i ett, så vi hoppas på det bästa! Solig
Svar på tråden Har ni fått frågan om äktenskapsförord?