• Anonym (Svår sits)
    Äldre 8 Jul 16:20
    11991 visningar
    30 svar
    30
    11991

    Har egentligen inte råd med bröllop, men vill så gärna gifta mig!

    Hej!

    Jag behöver få lufta min tankar. Jag och min m2b har varit ihop i snart två år och är förlovade. Jag är studerande och han har väl inte världens bästa lön, men vi lever absolut inte på minimum. Nu till min fundering, vi vill väldigt gärna gifta oss men ekonomin sätter käppar i hjulet. För min m2b så skulle det räcka med en enkel fest(det är ju framförallt den som kostar) i kvarterslokalen och buffé. Jag däremot är av den åsikten att jag gifter mig förmodligen bara en gång och då vill jag kunna få det exakt som jag vill ha och inte behöva kompromissa pågrund av ekonomin. Därför har jag nu börjat överväga ifall vi borde vänta med giftermål tills det känns rätt ekonomiskt?

    Vi planerar ju även att börja skaffa barn efter bröllopet, men nu har jag börjat tänka på ifall vi kanske skaffar barn innan och tar bröllopet senare liksom. Åh, känns som att jag blir galen bara av att tänka på allt!

  • Svar på tråden Har egentligen inte råd med bröllop, men vill så gärna gifta mig!
  • Pippil­ångstu­mp
    Äldre 8 Jul 16:26
    #1

    Jag har varit gift innan, då studerade jag, vi fick barn efter det. Det var ju ett helt ok bröllop då, men jag skulle inte vilja göra om det nu, men jag ångrar det itne och jag tänker som så. Hur länge måste man vänta innan man har råd att gifta sig och få sitt drömbröllop? Kanske vill man tom hellre lägga de pengarna på ett hus?

  • Anonym
    Äldre 8 Jul 16:28
    #2

    Tycker ni kan vänta med att gifta er och spara pengar till det, eftersom ni inte varit tillsammans så länge heller. Varför skynda? Bli klar med studierna också innan ni skaffar barn, det är det lättaste.

  • Anonym (Svår sits)
    Äldre 8 Jul 16:30
    #3

    Nej men precis. Jag tänker att ju längre man väntar och ju mer pengar man sparar desto mer andra saker finns det som lockar, som i vårat fall, köpa lägenhet. Så det jag funderar mest på är väl ifall man kommer ångra sig i framtiden för att man inte fick det där "drömbröllopet" liksom.

  • Äldre 8 Jul 16:36
    #4

    Jag tror att det kan vara lika stor chans att du kommer ångra att du inte fick drömbröllopet om du gifter dig nu, som att du om några år kommer ångra att ni inte redan var gifta. Det är otroligt svårt att veta vad framtiden bär på, hur era liv kommer utvecklas osv. Spekulera går ju, men ja..

    Exakt vad är ditt drömbröllop? Om du skulle räkna upp allt du vill att din bröllopsdag ska vara och innehålla?


  • Anonym (Svår sits)
    Äldre 8 Jul 16:47
    #5

    Drömbröllopet är ett vinterbröllop, med snö förhoppningsvis! Jag tycker egentligen inte att allt måste kosta jättemycket för att det ska bli så bra som möjligt, men hittar jag en klänning för några tusenlappar och det är den jag kan tänka mig att ha så vill jag kunna köpa den. Men hittar jag en för 500 så är jag nöjd med det! Men jag vill ha festen efteråt på ett ställe där mat, personal och städning ingår. Det ska vara en trerättersmiddag med servering + tårta lite senare på kvällen. Jag vill ha en schysst dj som spelar bra musik och så vill jag inte ha en öppen bar. Jag är beredd på att göra vissa saker själv, som till exempel inbjudningskort och såna saker runt omkring. Sen vill jag även att bröllopsnatten ska äga rum på ett hotell och det ultimata som jag skulle vilja ha är att man åker iväg på bröllopsresa direkt dagen efter, men det är jag villig att kompromissa med, då vi ändå reser ganska mycket ändå hela tiden. Jag skulle även vilja överaska min blivande och alla gäster med någon slags underhållning under kvällen, vad vet jag inte än men något!

  • Äldre 8 Jul 16:51
    #6
    Anonym (Svår sits) skrev 2013-07-08 16:47:23 följande:
    Drömbröllopet är ett vinterbröllop, med snö förhoppningsvis! Jag tycker egentligen inte att allt måste kosta jättemycket för att det ska bli så bra som möjligt, men hittar jag en klänning för några tusenlappar och det är den jag kan tänka mig att ha så vill jag kunna köpa den. Men hittar jag en för 500 så är jag nöjd med det! Men jag vill ha festen efteråt på ett ställe där mat, personal och städning ingår. Det ska vara en trerättersmiddag med servering + tårta lite senare på kvällen. Jag vill ha en schysst dj som spelar bra musik och så vill jag inte ha en öppen bar. Jag är beredd på att göra vissa saker själv, som till exempel inbjudningskort och såna saker runt omkring. Sen vill jag även att bröllopsnatten ska äga rum på ett hotell och det ultimata som jag skulle vilja ha är att man åker iväg på bröllopsresa direkt dagen efter, men det är jag villig att kompromissa med, då vi ändå reser ganska mycket ändå hela tiden. Jag skulle även vilja överaska min blivande och alla gäster med någon slags underhållning under kvällen, vad vet jag inte än men något!
    Har du räknat något på det här? Ungefär vad det skulle kunna tänkas kosta? Jag tycker faktiskt du ska göra det annars, så du får det svart på vitt, en budget.
  • Äldre 8 Jul 16:59
    #7
    Anonym (Svår sits) skrev 2013-07-08 16:47:23 följande:
    då vi ändå reser ganska mycket ändå hela tiden.
    Räkna -förutom det daniiel redan tipsat om- också ut hur mycket ni reser för per år, och även andra nöjen. De allra flesta måste prioritera i tillvaron, och avstår ni de här resorna under ett år, så har ni kanske rätt snabbt en budget som tillåter ett bröllop utifrån dina önskemål? Och detsamma kommer förövrigt att gälla insats till lägenhet etc. Allt har sin tid.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 8 Jul 17:06
    #8
    passionsblomman skrev 2013-07-08 16:59:34 följande:
    Räkna -förutom det daniiel redan tipsat om- också ut hur mycket ni reser för per år, och även andra nöjen. De allra flesta måste prioritera i tillvaron, och avstår ni de här resorna under ett år, så har ni kanske rätt snabbt en budget som tillåter ett bröllop utifrån dina önskemål? Och detsamma kommer förövrigt att gälla insats till lägenhet etc. Allt har sin tid.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Precis, jag hade tänkt komma till det sen, att när TS räknat ut kostnaden för drömbröllopet, så bör dom kolla sina rese- och nöjdeskostnader och se om dom kan dra ner på något där och spara ur, för rätt som det är, så behöver dom inte alls spara så länge som dom trott.
  • Anonym (vänta­)
    Äldre 8 Jul 17:49
    #9

    Tycker ni ska vänta med barn tills ni har en tryggare situation med fast boende och jobb. varför inte använda tiden till att spara ihop till bröllopet och sedan köra igång med barnverkstaden? om ni inte närmar er 35 ser jag ingen anledning att skynda att uppfylla alla drömmar på en och samma gång.

  • Äldre 8 Jul 17:49
    #10

    Ni bör också tänka på hur många ni vill bjuda på bröllopet. Det har stor betydelse för vad utgifterna blir.
    Uppdatera oss gärna om hur ni tänker/resonerar :) 

    Jag är glad att vi inte reste direkt efter. Kändes som att man ville vara hemma och njuta lite och tänka tillbaka på dagen. Nya intryck kan vänta :) Kolla också runt i bekantskapskretsen. Är det någon där som kan uppfylla delar av dina drömmar till ett rimligt pris? 

Svar på tråden Har egentligen inte råd med bröllop, men vill så gärna gifta mig!