• Äldre 5 Jul 23:20
    1810 visningar
    5 svar
    5
    1810

    hjälp, vad ska jag göra?

    Var bor din pojkvän-när han inte är hos dig menar jag? Alltså vart är han mantalsskriven?

    Ingen av er kommer att få hjälp med bostadskontrakt av soc-fram till att man är 25 räknas man nämligen som "ung vuxen" och anses kunna bo hos sina föräldrar-en ganska anmärkningsvärd regel som kommit de senaste åren. Den försörjningsplikt som daniiel talar om, har alltså i praktiken förlängts tills folk är 25 bast-det är ganska förskräckligt egentligen, för snacka om att dra ut på att folk får växa upp på allvar, bli ordentliggt vuxna och lära sig ta hand om sig själva!

    Men, däremot kan ni ju börja titta efter ett gemensamt boende ändå, höra er för om att hyra i andra hand tex. Kruxet är ju pengar och ni lär behöva jobba båda två, du behöver ett extrajobb utöver skolan och han behöver hitta mer jobb än bara över sommaren. Är det här viktigt för er, så hittar ni en lösning, det borde gå att hitta timjobb som student. personlig assistent, MC Donlads, dela ut reklam, städa...nånting borde gå att hitta där du kan få in en summa i månaden utöver studiebidraget.

    Hjälp utifrån att komma hemifrån ska det till starka skäl och en grundlig utredning för.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 5 Jul 23:49
    #5

    Daniiel, ja men eller hur!
    Bostadsbidrag kan man nog få, om man väl har en bostad-men just att ens få tag i en...

    Och de som har barn och får bidrag, får det förmodligen just för att de har barn.
    Jag tror det är exakt som du säger: "jamen du kan ju bo hemma ett tag till". Och så blir det föräldrarnas problem istället. (fast i förlängningen ett stort samhällsproblem, tror jag) Det skulle väl vara om föräldrarna helt sonika slänger ut barnet, eftersom man väl fortfarande bara har försörjningsansvar fram till 18 eller tills gymnasiet är slut, men inte ens då är det bara att gå till soc och så får man en lägenhet (som en mycket naiv och arg närstående till mig i sin ungdomliga enfald trodde när han var som mest i tonårigt uppror...)

    Däremot, så finns det olika bostadsköer man kan ställa si i och där det ibland är så att vissa lägenheter är öronmärkta för just ett visst födelseår, och det kan ju vara något.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden hjälp, vad ska jag göra?