• Emmeli

    Vad hade ni för bordsdekoration?

    Som frågan lyder; Vad hade ni för dekoration?


    Vilka färger? Vilka blommor? Och isf, vad för blommor? Ljus - Blockljus, värmeljus, starinljus? Och vad kostade allt som allt?


    Min tanke var att ha bord och stolar klätt i vitt (redan fixat), sedan köpte jag några billiga tapetrullar som jag ska använda som löpare på varje plats. Alltså, inte längst efter borden. Tapeterna går i vitt, beige och silver med medaljongmönster. Till det har jag köpt blockljus i silver och tänkte ha dem på upp-och-nervända kristallglas.


    Rätt fint tror jag. MEN. Jag vill så gärna ha blommor på borden men isf i vitt för att matcha allt. Att köpa blommor finns inte pengar till då budgeten redan är överstigen och att plocka blir svårt då vi bor i norrbotten och det knappt finns något som blomstrar då (20:e juli). Iaf inte i vitt.. Så nu undrar jag om ni har några tips att ge?


    Funderar på att byta färgtema helt och hållet, men känns stressigt att börja med det nu.


    Hur gjorde ni?


     


     

  • Svar på tråden Vad hade ni för bordsdekoration?
  • Chicita

    Varför gör du inte pappersblommor av vanligt kopieringspapper och strör ut det finns massor med tutorials om du googlar paperflowers Glad

    Vi hade inga direkta dekorationer alls. I och för sig så hade vi ju inte ett "vanligt" bröllop heller. Men jag vet att det kan bli lite trångt på borden när det blir för mycket dekorationer. Speciellt när folk börjar plocka upp mobiler, telefoner, handväskor och annat Flört

    Jag skulle ha satsat på att ställa fram några kannor med isvatten på borden och kanske sätta något vitt band som en rosett runt dom, eller om det går - frysa in några små vita ätbara blommor i iskuberna så dom ligger i vattnet (har inte koll på vilka blommor som är ätbara dock men det kan säkert någon blomsterkunnig som passionsblomman eller Sara199X..nånting svara på)

    Men jag går själv alltid efter KISS - Keep It Simple Stupid
    Alltså Less is More så att säga - men lite mer handfast "slå mig i skallen när jag överdekorerar" Tungan ute 

  • FruForsmark

    P det vita dukarna hade vi tunna organsa löpare i ljusrosa som mer smälte in än stack ut. På dukarna hade vi fylliga blombuketter (rosor, pioner och grönt- som matchade min brudbukett). På borden låg festhäftena (vita med ljusrosa rosor på) och på glasen satt placeringskorten. Bakom oss på spiselkransen låg en lång grön blomstergirlang med rosor i. Jag ville ha blombåge men var rädd att det skulle skymma oss och den vackra spisen bakom så min man och floristen kom på den roliga idén med girlang. Färgtemat var: Ljusrosa, vitt och grönt och det blev jättevacker mot de ljusblå väggarna :) vi skippade ljus då det hade blivit för varmt i sommarvärmen.

  • afturelding

    Vi hade vita dukar med gröna löpare och lila servetter med gröna servettringar, samt lila festprogram. 
    Sedan hade vi 6-8 karaffer på varje bord (i formation av 3-4 st), zinkbaljor med cider och öl (en på varje bord), ett par små ljushållare för värmeljus och små vaser med vilda blommor (och det som blev över efter att vi gjort buketterna, så det fanns en del pioner och rosor också). Och så hade vi små ramar med bilder från städerna vi kommer ifrån som stod lutande mot zinkbaljorna.

    Så vi hade en ganska färgglad dukning. Och det var ganska lagom med dekorationer, det fanns fortfarande plats över för personliga tillhörigheter :) 

    Jag tänker att ni kanske skulle kunna köpa någon bunt brudslöja av florist? Det kostar inte så mycket, och det behövs inte många i samma vas om man inte vill. 

  • daniiel

    Våra dekorationer ingick i priset för lokalen. Det var vita dukar, svarta ljusstakar (jättefula) med ett kronljus i varje, svarta vaser (också fula) med en rosa ros och lite brudslöja i varje. Vi hade dessutom festhäften och bordsplaceringskorten, så allt som allt blev det ganska lagom. Att ha för mycket blir bara plottrigt och jag är sådan som egentligen avskyr när det ligger småsaker strött över bordet, speciellt konfetti eller såna "diamanter".

    Jag tycker inte det låter som att ni behöver just något mer. Ni ska ju ha vinglas som ljushållare och jag antar att ni har tänkt vända dom och ställa ljusen på foten. Då tycker jag det kan vara fint att ha något i själva glaset, liknande nedan, och jag tror inte det skulle bli så dyrt att köpa blommor till det. Ni kanske kan hitta fina plastblommor, på tex ÖB, Rusta eller liknande?



Svar på tråden Vad hade ni för bordsdekoration?