• mycketsaft

Vilken sorts klänning för min kroppsform?

Jag är smal upptill, alltså små bröst och midja men breda höfter och rumpa, förstår att jag inte ska ha en särskilt tight klänning, sjöjungfru tex. Men chiffong? Tror ni det ser konstigt ut? Att jag ser extra bred ut? Eller är det bättre med en sådan än en vid?

Ni som har päronformad kropp får jättegärna lägga in bilder så jag får se vad ni valt :)

• Svar på tråden Vilken sorts klänning för min kroppsform?
  • daniiel

A-linje eller "ball gown"-modell, där kan du "gömma" dina höfter och din rumpa ;) Vill du balansera ut överkroppen mot höfterna, så välj en klänning med "off the shoulder" ärmar eller båtringning, som hjälper till att bredda axlarna. Även V-ringning och axelbandlöst kan passa bra :)

Generellt kan man väl säga att sjöjungfrumodeller, empire och sheat/column (många chiffongklänningar är i den/dom modellerna) inte är riktigt lika smickrande på päronfomer.

• mycketsaft

Tack för svaret :) Då är jag nog på rätt spår i alla fall. Är lite osäker på axelbandslöst, är lite rädd att den ska hasa ner då jag inte har så mycket som stoppar..

• Chicita

Jag skulle defenitivt valt en klänning med off the shoulder eller båtringning då det balanserar upp väldigt mycket och gör att dina proportioner blir bättre. Midjan ser smalare ut då också och det är ju alltid en bonus Flört

Sen kan du gärna ha en klänning med inbyggd korsett så att du inte bär klänningen från axlarna och känner det som att den ska hasa ner, utan att den står på höfterna liksom. 

• mycketsaft
    Chicita skrev 2013-07-01 23:47:25 följande:
    Jag skulle defenitivt valt en klänning med off the shoulder eller båtringning då det balanserar upp väldigt mycket och gör att dina proportioner blir bättre. Midjan ser smalare ut då också och det är ju alltid en bonus Flört

Sen kan du gärna ha en klänning med inbyggd korsett så att du inte bär klänningen från axlarna och känner det som att den ska hasa ner, utan att den står på höfterna liksom.
    Inbyggd korsett vill jag gärna ha. Vill helst ha en klänning med snörning med.
  • Chicita
    mycketsaft skrev 2013-07-01 23:53:57 följande:
    Inbyggd korsett vill jag gärna ha. Vill helst ha en klänning med snörning med.
    Ja det går ju att välja en klänning med off the shoulders (exempelvis) med en inbyggd korsett.
    Om inte annat kan man "bygga på" en axelbandslös klänning med ett band som liksom går runt axlarna om du förstår hur jag menar Glad 
  • FruForsmark

Jag är päron och jag valde min klänning med tajt midja och klockad kjol samt bredare axelband och ganska rak skuren ringning som breddar (ej hjärtformad). jag tycker, och har fått höra av gästerna, att den passade jättebra på mig (bilder i mitt album på sidan). Testade sjöjungfru och det hade kunnt passa men jag tyckte jag såg så avskuren ut på något vis.. Samt att jag blev lite väl kurvig med höftern.

• MH2014

Jag är nog päron/timglas och jag framhäver det hellre än gömmer det då alla ändå vet hur jag ser ut. Dessutom tycker jag det är kvinnligare och sexigare,,men det är jag det :)

• Kala

Du skriver att du är osäker på axelbandslöst; jag har själv breda axlar och vet att jag ska hålla mig borta från halterneck och båtringning så om du är smal och nätt upptill kanske något av detta kan passa dig då det markerar axlarna och kanske "balanserar" dina höfter en smula? Dessutom kan du ha en schysst BH med lite extra inlägg. Instämmer med ovanstående att du bör avstå från sjöjungru och satsa på lite mer vidd. Tvärtemot vad någon skrev ovan så tycker jag empire fokuserar mer på överkroppen och döljer en päronrumpa fint (om det nu är det man vill). Och JA för snörning! Läckert.
    Exempel:
    Halterneck med snörning (tyll):http://www.jenjenhouse.com/se/Balklaenning-Hallare-Chapel-Slaep-Satin-Tyll-Broellopsklaenning-Med-Rufsar-Spetsar-Blomma-Or-002012183-g12183
    Halterneck med snörning (chiffong):http://www.jenjenhouse.com/se/Sheath-Klaenning-Hallare-Court-Slaep-Chiffong-Tyll-Broellopsklaenning-Med-Rufsar-Spetsar-Paerlbrodering-002011453-g11453
    Empire, one shoulder med snörning (chiffong):http://www.jenjenhouse.com/se/Empire-One-Shoulder-Court-Slaep-Chiffong-Charmeuse-Broellopsklaenning-Med-Rufsar-Blomma-Or-002000447-g447
    Båtringning, A-line (satin):http://se.thdress.com/a-line-satin-bateau-urringning-bröllopsklänning-med-pärlstav-utsmyckning-p15066.html
    Båtringning, A-linje (spets, satin) och snörningen Allan:http://www.dhgate.com/product/vintage-a-line-bateau-wedding-dresses-3-4/156318673.html
    Åh det finns så mycket fint där ute! Lycka till!

• mycketsaft
    Kala skrev 2013-07-02 12:54:28 följande:
    Du skriver att du är osäker på axelbandslöst; jag har själv breda axlar och vet att jag ska hålla mig borta från halterneck och båtringning så om du är smal och nätt upptill kanske något av detta kan passa dig då det markerar axlarna och kanske "balanserar" dina höfter en smula? Dessutom kan du ha en schysst BH med lite extra inlägg. Instämmer med ovanstående att du bör avstå från sjöjungru och satsa på lite mer vidd. Tvärtemot vad någon skrev ovan så tycker jag empire fokuserar mer på överkroppen och döljer en päronrumpa fint (om det nu är det man vill). Och JA för snörning! Läckert.
    Exempel:
    Halterneck med snörning (tyll):www.jenjenhouse.com/se/Balklaenning-Hallare-C...
    Halterneck med snörning (chiffong):www.jenjenhouse.com/se/Sheath-Klaenning-Halla...
    Empire, one shoulder med snörning (chiffong):www.jenjenhouse.com/se/Empire-One-Shoulder-Co...
    Båtringning, A-line (satin):se.thdress.com/a-line-satin-bateau-urringning...
    Båtringning, A-linje (spets, satin) och snörningen Allan:www.dhgate.com/product/vintage-a-line-bateau-...
    Åh det finns så mycket fint där ute! Lycka till!
    Den översta av länkarna har jag tittat på massor av gånger och är helt såld på den! Skulle bara vilja testa den innan men det går ju inte..
  • mycketsaft
    MH2014 skrev 2013-07-02 10:19:11 följande:
    Jag är nog päron/timglas och jag framhäver det hellre än gömmer det då alla ändå vet hur jag ser ut. Dessutom tycker jag det är kvinnligare och sexigare,,men det är jag det :)
    Jag har lite väl breda höfter så det ser jättetokigt ut när jag har tighta klänningar tyvärr :/
  • Chicita

Ett tips som kan hjälpa om du har "snöat in" på en viss typ av kjolstyp men inte vill lägga till mer volym runt höfterna...
    De flesta såna där fluffiga ballgown-aktiga klänningar kräver en underkjol.
    Jag skulle rekommendera en underkjol som är slät över höften och börjar gå ut vid rumpan.
    Alltså en underkjol för en dropwaist-klänning i princip.

Så du kombinerar en klänning typ:
    http://www.jenjenhouse.com/se/Balklaenning-Off-Shoulder-Ringning-Chathedral-Slaep-Satin-Tyll-Broellopsklaenning-Med-Broderier-Rufsar-Paerlbrodering-002022657-g22657

Eller:
    http://www.jenjenhouse.com/se/Balklaenning-One-Shoulder-Sweep-Slaep-Satin-Tyll-Broellopsklaenning-Med-Skaerpband-002015487-g15487

Med en underkjol typ:
    http://www.jenjenhouse.com/se/Underkjolar-Petticoats-037005375-g5375

Ok nu är inte det här helt perfekt, men bara för att få fram min poäng Flört 
    Om dina höfter bygger volym så behöver du ju liksom inte hjälp av underkjolen där. Utan du behöver ju den hjälpen längre ner för att hålla volymen hela vägen liksom
    Med en tyll-kjol så kan du faktiskt till och med "gömma" höfterna och rumpan på det här sättet genom att lägga till mer volym under rumpan. Om kjolen dessutom börjar i midjan och "böljar ut över höfterna" så är ju nedre delen automatiskt dold... 

• mycketsaft
    FruForsmark skrev 2013-07-02 10:14:32 följande:
    Jag är päron och jag valde min klänning med tajt midja och klockad kjol samt bredare axelband och ganska rak skuren ringning som breddar (ej hjärtformad). jag tycker, och har fått höra av gästerna, att den passade jättebra på mig (bilder i mitt album på sidan). Testade sjöjungfru och det hade kunnt passa men jag tyckte jag såg så avskuren ut på något vis.. Samt att jag blev lite väl kurvig med höftern.

Den var verkligen jättevacker och passade perfekt på dig!

Svar på tråden Vilken sorts klänning för min kroppsform?