• Helipa

    Slöja eller inte till den här klänningen?

    Hej!

    Jag kan inte bestämma mig och vänder mig därför till er för input. Jag vet inte om jag vill ha slöja till min klänning eller inte och isåfall vilken.

    Tema/ledord för bröllopet: sommar, avslappnat, personligt, intimt.

    Talar för slöja:
    - när får man annars chansen att ha en slöja?
    - förstärker känslan av att man är en brud.
    - kan få outfiten att se mer komplett ut

    Talar mot slöja:
    - min m2b tycker att det är dödsfult
    - jag har inte riktigt fattat grejen med slöja, alltså vad den representerar
    - jag hittar inte någon slöja som passar 
    - man döljer frisyren
    - man kanske känner sig lite utklädd?`

    Såhär ser min klänning ut. Det är inte jag på bilderna, jag är lite fylligare, men klänningen sitter likadant på mig.





    Här är mina skor:


     Tack på förhand!!
  • Svar på tråden Slöja eller inte till den här klänningen?
  • PMB

    Har du möjlighet att testa med slöja innan du bestämmer dig? Jag testade när jag höll på att prova ut min klänning och visst kände jag mig ännu mer som en brud men när jag tänkt efter ett tag så kom jag på att det inte var riktigt jag. Jag ville istället att mitt långa hår skulle synas istället för att ha det uppsatt som jag nästan alltid har (fläta, hästsvans och knut har jag 90% av tiden). Så till slut körde jag på halvuppsatt med blommor istället för slöja och det har jag aldrig ångrat. Glad

    Så mitt råd till dig är att testa och se hur du känner dig när du har slöja på. Till klänningen i sig kan du mycket väl ha en slöja men jag hade nog personligen då valt en kort framför en lång slöja.

  • Helipa
    PMB skrev 2013-07-01 10:49:09 följande:
    Har du möjlighet att testa med slöja innan du bestämmer dig? Jag testade när jag höll på att prova ut min klänning och visst kände jag mig ännu mer som en brud men när jag tänkt efter ett tag så kom jag på att det inte var riktigt jag. Jag ville istället att mitt långa hår skulle synas istället för att ha det uppsatt som jag nästan alltid har (fläta, hästsvans och knut har jag 90% av tiden). Så till slut körde jag på halvuppsatt med blommor istället för slöja och det har jag aldrig ångrat. Glad

    Så mitt råd till dig är att testa och se hur du känner dig när du har slöja på. Till klänningen i sig kan du mycket väl ha en slöja men jag hade nog personligen då valt en kort framför en lång slöja.
    Visserligen har jag klänningen hemma och skulle kunna köpa hem slöjor och sedan prova hemma och lämna tillbaka om någon inte passar.. 

    Jag har nog också tänkt mig en kort slöja framför en lång slöja, om det nu blir en slöja.
    tror dock att jag kan känna mig precis lika bekväm i en slöja (får bara vänja mig vid den och hitta en jag gillar) som utan slöja, så för min bekvämlighets skull spelar det faktiskt ingen roll...

    Men om du skulle välja rent objektivt utifrån bara bilderna: Med eller utan slöja?

     
  • Principisessan

    ska du ha det där långa slöjliknande släpet på, som bild nr 1? 
    i så fall ingen slöja.

    Annars är det ju fint med slöja eller hårflor som hon har på bilden.
    Ta det du gillar. kan du inte gå till en brudbutik och prova? de har ju öppet köp väl om du ångrar dig? 

  • annapia

    Du har en väldigt vacker klänning med mycket fina detaljer på. Jag tycker nog att en slöja kan bli lite för mycket när klänningen är så dekorerad. Skulle satsa på en vacker håruppsättning med en passande dekoration eller blomma om matchar skorna i istället.

  • Lakinna

    Jag håller med om känslan att jag kände mig som en "riktig" brud när jag provade med slöja (och att jag aldrig kommer ha det annars) så jag tycker go for it!! Men en kort rätt enkel slöja för att inte ta för mycket fokus från detaljerna på klänningen. Lycka till!

  • daniiel

    Jag röstar på med slöja, och röstar på en kort slöja. Slöja under vigsel och fotograferingen (en del av den iaf) och sedan under middag/fest (eller vad ni nu ska ha), så kan du vara utan den :)

    Förslag
    www.lightinthebox.com/sv/monistiska-tyll-armbagen-brollop-sloja-med-skuren-kant-fler-farger-finns_p288296.html (min favorit)
    www.lightinthebox.com/sv/monistiska-tyll-armbagen-brollop-sloja-med-band-kant-fler-farger-finns_p288265.html
    www.lightinthebox.com/sv/monistiska-elbow-brollop-slojor-med-penna-edge_p554562.html
    www.lightinthebox.com/sv/en-tier-armbagen-sloja-med-ringvulstkanten_p285764.html
    www.lightinthebox.com/sv/one-tier-fingerspetsen-wedding-veil-med-pearl-trim-edge_p594426.html
    www.lightinthebox.com/sv/monistiska-elbow-brollop-slojor-med-fardiga-pencil-edge-fler-farger_p473448.html
    www.lightinthebox.com/sv/monistiska-tyll-med-parlor-armbage-langd-brollop-sloja-fler-farger_p323048.html
    www.lightinthebox.com/sv/monistiska-fingertopp-brollop-sloja-med-penna-kant_p285761.html
    www.lightinthebox.com/sv/monistiska-armbage-langd-brollop-slojor-med-skuren-kant_p246760.html

    Annars skulle säkert flor vara fint till den där klänningen också.
    www.lightinthebox.com/sv/moderna-brollop-brud-huvudstycke_p289026.html
    www.lightinthebox.com/sv/underbara-tyll-brollop-brud-vit-fjader-rhinestone-huvudstycke_p341188.html
    www.lightinthebox.com/sv/underbara-tyll-imitation-parla-brollop-brudklader-huvudstycke_p341178.html
    www.lightinthebox.com/sv/underbara-fjader-med-strass-stora-tyll-brollop-brud-huvudstycke_p341229.html

    Det går att hitta många fina såna, flor, på www.etsy.com. Ja, det finns ju vanliga slöjor där också.


  • Helipa

    Tusen tack för er input! Och för alla fina förslag, daniiel!!

    Jag tror jag ska göra så att jag går till en brudbutik och provar en birdcage-slöja och ser hur jag trivs i den, om jag gillar den i butiken tar jag hem den och provar med klänning.

    Har också tänkt på det här som många av er skriver, att det kan bli för mycket av det goda när min klänning är så detaljerad och mitt alternativ till slöja är att ha lite pärlor eller blommor i håret istället.

    Här är förresten inspirationsbilderna som jag skickade till min frisör: Min fri







     
  • SofiaMagdalena
    knackamackadam skrev 2013-07-01 11:49:10 följande:
    Jag skulle säga ingen slöja! Möjligtvis i så fall en "birdcage veil". Fantastiskt fin klänning!
    Håller med fullkomligt! En sån slöja är dessutom superlätt att göra själv för ca 120:-
  • karamell

    Hej!
    Jag hade lite samma dilemma som du, och ungefär samma för-och nackdelar.
    Jag valde till slut att köra en slöja, iaf. under vigseln sen tar jag av mig den.

    Jag tycker du ska köra en slöja, men en väldigt enkel, ett lager, inte en massa detaljer, som går ned till medjan eller lite längre, (men inet längre än klänningen, och inte kort)

    Klänningen är riktigt läcker förresten! =) 

Svar på tråden Slöja eller inte till den här klänningen?