• LindaDe

    Kyrkligt men inte

    Hej,

    Jag har kanske en marklig fraga. Jag och min fastman bor i Australien men vill garna gifta oss i Sverige. Vi ar bada ganska agnostiska och skulle helst vilja ha en borgerlig cermoni MEN,

    Min familj har valdigt starka band till en kyrka, jag och alla mina syskon (och systerson) ar dopta dar OCH min mamma och min syster gifte sig dar. Jag undrar om det ar mojligt att hyra en kyrka mer som en lokal men att ha en borgerlig vigselforattare.

    Som sagt, vet att det ar en marklig fraga men tyckte ett forsok var vart det.

    Tack pa forhand,

    Linda

  • Svar på tråden Kyrkligt men inte
  • Kala

    Du kanske kan hitta kyrka som är avsakraliserad dvs det är inte längre en officiel kyrka. Googla exempelvis Skeppsholmskyrkan i Stockholm. Man kanske kan hyra den eftersom det inte är en "riktig" kyrka längre utan ett statligt byggnadsminne....? Från 2009 heter den inte längre Skeppsholmskyrkan utan Eric Ericssonhallen.

    Du kan inte hyra en "riktig, officiell" (eller vad man ska kalla det) kyrka.

  • Kala

    Ursäkta, jag missade att det var en specifik kyrka du hade i åtanke när jag svarade.

  • LindaDe

    Tack sa mycket for dom svaren. Jag visste att chansen inte var speciellt stor men jag tyckte det var vart ett forsok.

Svar på tråden Kyrkligt men inte