• Anonym (först­år)
    Äldre 28 Jun 10:55
    10641 visningar
    28 svar
    28
    10641

    Så ledsen över dem som väljer att INTE komma på vårt bröllop...

    Jag har en vän som jag kände var som en syster. Hon föredrar dem extra pengarna hon får på sitt sommar jobb. Bokstavligen sa hon att helgdagen är en guldgruva i timmar. Ledigt kan man ta för har själv arbetat på samma ställe och skulle hon komma så missar hon ett arbetspass. Sånt gör mig ledsen. Man märker vem ens riktiga vänner är tyvärr.

  • Anonym (Först­år)
    Äldre 28 Jun 18:48
    #7

    Jag förstår. De som har tackat nej är inte nära vänner med mig, utan vänner till min sambo. Så egentligen bryry jag mig inte om de kommer eller inte, men ändå så blir jag lte ledsen. Precis som någon skriver här ovan så trodde man väl att folk skulle vara lite mer angelägna än va de har varit.

    Vi har sista OSA på måndag och vi har fortfarande 11 par som inte hört av sig, och inte ens hört av sig för att tacka för inbjudan. Sen att jag fick reda på igår att vi kommer vara väldigt få på min möhippa pga folk som inte hade råd, någon kanske skulle vara bortrest och någon som helt enkelt skiter i att svara på mail, spär våll också på känslan av ledsamhet. Själv hör jag alltid av mig och tackar för inbjudan direkt när jag får den även om det inte är en nära vän, och OSAR nästan alltid på en gång. Jag tycker att man vet snabbt om man kan gå på ett bröllop eller inte. 

  • Anonym (Först­år)
    Äldre 28 Jun 20:41
    #12
    amerika skrev 2013-06-28 20:24:06 följande:
    Jag tycker att bröllop ÄR himla kul att gå på och jag har varit på ganska många genom åren (ett tjugotal, när jag räknar efter...) Jag känner mig hedrad att vara en av dem som brudparet vill dela sin dag med. Jag förstår att inte alla har möjlighet att vara med, men för mig är bröllop ett sådant event som om jag inte har något annat redan inbokat, så tackar jag ja.

    Jag håller med ovanstående inlägg: man märker vilka som är de riktiga vännerna. På ett smärtsamt sätt, dessvärre. Men jag kan inte låta bli att ibland undra om brudparet verkligen är nära vänner med alla 120-130 gästerna, har man så många vänner i sitt liv? Kanske jag som är ovanligt vänfattig då, för jag får knappt ihop ett tiotal par som jag tycker skulle platsa på vårt bröllop. En del har ju stor släkt förstås och bjuder man alla i släkten, blir ju det många. Men vänner...?
    Nu påstår jag inte på något sätt att detta gäller för dig TS, det är bara en högst personlig reflektion.

    För min egen del kan jag säga att från när jag gifte mig första gången för 18 år sedan, är det många vänner som var med på bröllopet som jag knappt haft kontakt med sedan dess. Och det trodde man ju inte då...
    Nu kan jag bara prata för mig själv men på vårt bröllop är det en del bakanta som är bjudna. Sådana som man kanske umgicks med mer förut men inte längre, men att man fortfarande hänger mycket med några "från det gamla gänget", och att det då känns taskigt att inte bjuda de andra som man kanske inte umgås så mycket med längre.

    Sen tycker jag precis som dig att det är ärofyllt att bli bjuden på bröllop och jag skulle ha väldigt svårt att tacka nej till ett bröllop även om jag inte var nära den som gifte sig. Då ska det vara att jag redan hade en resa planerad eller liknande som inte gick att flytta på. Men t.ex så fick jag ett svar igår (3 dagar innan sista OSA) att ett par inte kunde komma för att de var utomlands då. Jag tänker att antingen så borde de ha vetat tidigare att de skulle resa då, om resan varit bokad länge, och då hade de kunnat osat tidigare. Eller så bryr de sig inte nämnvärt om vårt bröllop och har alldeles nyligen beställt resan. 
  • Anonym (Först­år)
    Äldre 28 Jun 21:07
    #14
    amerika skrev 2013-06-28 20:52:02 följande:
    Bara folk hör av sig senast det datum ni sagt som sista svarsdag så är väl allt frid och fröjd. Om man vill ha svar tidigare än så, ska man sätta ett tidigare datum. Jag vet att jag själv är sån som lätt kan skjuta på saker till sista minuten, men jag håller mig "inom gränsen". Visst, man kan tycka att de borde kunnat höra av sig tidigare att de skulle resa men är det före sista svarsdatum så måste det ändå vara okej. 
    Ja, det är okey. Det handlar nog om att jag som sagt trodde på mer angangemang från folk. Även innan vi ens var i brölloptankar så förstod jag att det är mycket att stå i inför ett bröllop och att man osar så snart man kan. Enda anledningen till att jag har osa-datum så "sent" är för att jag tänker att alla kanske inte vet så lång tid innan om man kan eller inte. Dock anser jag att om man nu ska utomlands så borde man ha vetat det för ett par veckor sedan också.  Jag tänker att man underlättar för värdparet ju tidigare man osar, och ser ingen anledning till att dra ut på det om man vet att man ska gå eller inte. 
  • Anonym (Först­år)
    Äldre 3 Jul 18:34
    #22
    Disa skrev 2013-07-02 10:09:10 följande:
    Förstår dig, så kände jag också, blev ledsen och kände mig tom i söndags när sista OSA var.
    Många som inte kan/vill komma på vårt bröllop.
    Blir lite ledsen när vissa inte ens tackar för inbjudan och sedan struntar i att höra av sig. Inte först när mannen skickade sms till dom berörda så sa dom nej...

    Men men, all familj och alla vänner som verkligen står oss nära kommer på bröllopet så vi får ju glädjas över det iaf :) Då får vi mer tid till dem som också tar sig tid och dela vår dag :)
    Jag känner samma sak. Vi har flera som inte har hört av sig och en fick jag reda på via en gemensam vän, inte skulle komma, då jag frågat vännen om denne hade hört något. Nu har vi flera nära vänner (till sambon) som fortfarande flera dagar efter osa inte har hört av sig. Känns tråkigt att inte ens nära vänner hör av sig. 
Svar på tråden Så ledsen över dem som väljer att INTE komma på vårt bröllop...