• psychosomatic

    Lekar, spex och underhållning

    Hej alla glada!

    Jag har lite idétorka såhär en dryg månad till bröllopet och efterlyser era bästa idéer och förslag på spex, lekar och annat kul man kan ha.

  • Svar på tråden Lekar, spex och underhållning
  • SofiaMagdalena

    tipsrunda med frågor som inte bara handlar om brudparet eller om brudparet beroende på vad man själv tycker.
    musiktävling ala "så skall det låta" om man är väldigt ambitiös och har gäster som gillar musik. 
    quiz vid middagsbordet där man tävlar i lag och toastmastern ställer frågorna.

    har man väldigt spexsugna gäster kan man få ett tema i början på dagen som sedan skall framföras som sång/dans/teater under middagen.

    det finns ju en uppsjö av klassiska brud/brudgumslekar där man skall svara på frågor i stil med "vem diskar mest?" genom att hålla upp hans skor eller hennes sko.

    bruden/brudgummen skall känna på öron/armar/ben och hitta rätt.

     

  • daniiel

    Vi hade en tipsrunda som var mer som ett test, "Vilken sorts bröllopsgäst är du?", så på sista bladet på tipsrundan kunde gästerna rätta själva. Så inte någon behöver sitta och rätta 60 tipsrundeblad. Det går ju att göra som "Vem är du mest lik - bruden eller brudgummen?" och ha samma upplägg. Vi hade även det, men i festhäftet.

    Här är några lekar augustibrud.bloggplatsen.se/kategori/229571-lekar/

    Och alltid ha lekar och sådant frivilligt, för vissa kanske inte tycker det är så roligt.


  • Chicita

    Jag gillar inte lekar alls på bröllop. Speciellt inte såna som är "obligatoriska", laglekar där man ska balansera ägg på sked, springa med en hoprullad tidning mellan knäna osv... 
    Sånt gör mig obekväm och det enda jag känner i sådana fall är att jag vill gå hem. Så tänk på att det kan finnas gäster bland dina som är som mig..

    Men jag har varit på en del bröllop (och andra fester) där dom delar ut hemliga uppdrag.
    Man kan antingen lägga upp det så att alla gäster får ett kuvert men uppmanas att inte visa innehållet för någon annan. I vissa kuvert står det bara någon personlig hälsning och i andra står det uppdrag.
    Alternativt är att toastmastern delar ut uppdrag personligen till vissa gäster.
    Viktigt här är ju att se till att man anpassar uppdragen efter gästens personlighet.

    Om man tar ett speciellt tillfälle då:
    Jag fick uppdraget att presentera mig för så många jag kunnat - men säga fel namn. Och sen ångra mig och säga rätt namn sen. (en enkel grej)
    En kollega fick uppdraget att prata engelska - ibland. Så hon kunde berätta något och så slog hon helt plötsligt över till engelska ett par ord och sen tillbaka till svenska.
    En kille vid vårt bord hade fått i uppdrag att agera värd för bordet, så han sprang och hämtade vin, hällde upp åt oss, såg till att hålla konversationen igång.
    Brudgummens morbror hade fått i uppdrag att utbringa en skål eller hålla tal per 5 minuter under middagen. Så han kunde alltså ta två skålar på raken och sen vänta 10 min till nästa gång om han ville, bara det i snitt blev en gång per 5 minuter...
    Efter middagen fick alla som gjort ett uppdrag ställa sig upp en i taget och så fick resten av gästerna bedöma om dom hade klarat uppdraget eller inte. De som hade klarat sitt uppdrag fick en chokladask

    Vi hade en tipspromenad. Men bara med tokiga frågor och alternativ. Typ "hur lång tid tar det att gräva ett dike?"
    1- 3 timmar
    X- Skaffa en grävmaskin
    2- Det beror på vem som gräver

    Sen hade vi gycklare, musik och eldshow också. Gycklarna och musikerna uppträdde i pauserna mellan de olika rätterna och sen körde gycklarna en eldshow efter tårtan Glad 

  • Sudditjuven

    Min kusin hade en jätterolig aktivitet på sitt bröllop. Toastmastrarna hade slagit in ett paket som började hos bruden. Sedan skickades det runt med olika rim som avslutades med "nu ska du paketet ge till damen med vackrast klänning/med snyggast byst/med den vackraste ankeln/till herren med störst mustasch/längst.... slips/vackraste ögonen" etc. :) När det landade hos bruden igen visade det sig att de ändå inte skulle få öppna det föränn deras ettåriga bröllopsdag. 

  • Rosorochkärlek
    Chicita skrev 2013-06-25 11:26:05 följande:
    Jag gillar inte lekar alls på bröllop. Speciellt inte såna som är "obligatoriska", laglekar där man ska balansera ägg på sked, springa med en hoprullad tidning mellan knäna osv... 
    Sånt gör mig obekväm och det enda jag känner i sådana fall är att jag vill gå hem. Så tänk på att det kan finnas gäster bland dina som är som mig..

    Men jag har varit på en del bröllop (och andra fester) där dom delar ut hemliga uppdrag.
    Man kan antingen lägga upp det så att alla gäster får ett kuvert men uppmanas att inte visa innehållet för någon annan. I vissa kuvert står det bara någon personlig hälsning och i andra står det uppdrag.
    Alternativt är att toastmastern delar ut uppdrag personligen till vissa gäster.
    Viktigt här är ju att se till att man anpassar uppdragen efter gästens personlighet.

    Om man tar ett speciellt tillfälle då:
    Jag fick uppdraget att presentera mig för så många jag kunnat - men säga fel namn. Och sen ångra mig och säga rätt namn sen. (en enkel grej)
    En kollega fick uppdraget att prata engelska - ibland. Så hon kunde berätta något och så slog hon helt plötsligt över till engelska ett par ord och sen tillbaka till svenska.
    En kille vid vårt bord hade fått i uppdrag att agera värd för bordet, så han sprang och hämtade vin, hällde upp åt oss, såg till att hålla konversationen igång.
    Brudgummens morbror hade fått i uppdrag att utbringa en skål eller hålla tal per 5 minuter under middagen. Så han kunde alltså ta två skålar på raken och sen vänta 10 min till nästa gång om han ville, bara det i snitt blev en gång per 5 minuter...
    Efter middagen fick alla som gjort ett uppdrag ställa sig upp en i taget och så fick resten av gästerna bedöma om dom hade klarat uppdraget eller inte. De som hade klarat sitt uppdrag fick en chokladask

    Vi hade en tipspromenad. Men bara med tokiga frågor och alternativ. Typ "hur lång tid tar det att gräva ett dike?"
    1- 3 timmar
    X- Skaffa en grävmaskin
    2- Det beror på vem som gräver

    Sen hade vi gycklare, musik och eldshow också. Gycklarna och musikerna uppträdde i pauserna mellan de olika rätterna och sen körde gycklarna en eldshow efter tårtan Glad 
    Tänk så olika man är! Själv fullständigt avskyr jag hemliga uppdrag i ett sällskap där det är flera jag inte känner (bland vänner är det okej, då vet de ju att man gör något konstigt). Jag skulle helt enkelt bara struntat i det uppdraget.

    Fördelen med lekar och sådant är att det blir ett sätt för folk att börja prata med varandra, men det kan vara klokt att ha mer kluriga saker än att springa eller tävla. Många har ju finkläder på sig och inte alls lust att springa omkring i gräset eller var man nu är, men små klurigheter kan vara bra.

    Vi hade tipspromenadsfrågor där vi frågade om både gäster och brud/brudgum. Till exempel "Bruden gick på samma universitet som en av gästerna, vilken linje läste de? 1... X... 2..." och sedan fick de ett poäng för rätt svar och ett poäng om de kunde gissa vilken gäst det gällde. Det var en laguppgift.

    Ett bröllop jag var på hade som en uppgift ett bord med flera olika saker som knöt an till brudparet och så skulle man gissa vad de hette. Det var allså specialsaker inom de områden som brudparet jobbade/hade som hobby, och det var inte det lättaste.

    Ett "photo booth" är ju också en trevlig aktivitet, gör en liten hörna (eventuellt med lite tillbehör typ lösmustacher, fåniga hattar och kanske tomma ramar) och be någon vara fotograf och pricka av gästerna. Vi skickade sedan bilderna på gästerna med tack-korten, vilket var väldigt uppskattat.
    rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
  • Annica70

    Vi hade frågor om oss på vår tipspromenad och dom 3 sista var frågor som vi var tvungna att aktivera oss för att veta det rätta svaret.


    Ex: Vem rockar bäst? (Se vilken av oss som kunde rocka rokrign längst)


    Vem är mest snabbast? (spika i en spik fortast) mm


     

  • Chicita
    Rosorochkärlek skrev 2013-06-25 15:36:25 följande:
    Tänk så olika man är! Själv fullständigt avskyr jag hemliga uppdrag i ett sällskap där det är flera jag inte känner (bland vänner är det okej, då vet de ju att man gör något konstigt). Jag skulle helt enkelt bara struntat i det uppdraget.

    Fördelen med lekar och sådant är att det blir ett sätt för folk att börja prata med varandra, men det kan vara klokt att ha mer kluriga saker än att springa eller tävla. Många har ju finkläder på sig och inte alls lust att springa omkring i gräset eller var man nu är, men små klurigheter kan vara bra.

    Ett "photo booth" är ju också en trevlig aktivitet, gör en liten hörna (eventuellt med lite tillbehör typ lösmustacher, fåniga hattar och kanske tomma ramar) och be någon vara fotograf och pricka av gästerna. Vi skickade sedan bilderna på gästerna med tack-korten, vilket var väldigt uppskattat.
    rosorochkarlek.blogspot.com - Min bröllopsblogg med massor av inspiration
    Ja det är tur att man är olika, och det är ju bra om brudparet känner sina gäster.
    Som sagt jag förespråkar frivilliga aktiviteter. Oavsett vad det är. 
    Ett photobooth skulle jag sky som pesten då jag hatar att vara med på bild Flört
  • jimsan78

    Vi kommer låta gästerna gå en tipsrunda med frågor som tex, Vem suger bäst? De kommer senare under kvällen att tävla, kommer vara tre tävlande var gång och där kommer frågorna in... Vem suger bäst? De tre ska se vem som kan suga upp ett godissnöre snabbast, tugga det och svälja det. Kommer även ha andra frågor som tex, Vem är smartast? Vem är sexigast? mm. den som haft flest rätt på tipsrundan kommer få ett "fint" pris. 

Svar på tråden Lekar, spex och underhållning