• Webbredaktör Annelie

Ok att bära rött på bröllop?

Att bära rött på bröllop kan vara lite känsligt. Det finns en skröna som säger att en kvinnlig gäst som bär rött visar att hon har haft ett förhållande med brudgummen.
    Medan andra ser den röda färgen som kärlekensfärg och snygg att bära i till exempel en sommarklänning.

Vad tycker du - är det ok att bära rött?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ok att bära rött på bröllop?
  • Pyttis

det enda jag skulle ha svårt för var om någon komm i helvitt om det inte var typ en tärna så man vet om det, men rött skulle inte störa mig det minsta, skulle inte reagera alls :)

• Chicita

Jag skulle nog inte göra det själv, i alla fall inte helrött men det är mest för att jag inte passar så bra i rött Tungan ute.
    Men på vårt bröllop hade vi gäster i alla tre "fy-färgerna". Både vitt, rött och svart. Och det var helt ok med mig Glad 

• filibustern

ja de tycker jag inte är nå fel. fattar inte vitsen med de där.. bär man rött har man haft ett förhållande med brudgummen.... undra när den skrönan kom, och varför?

• afturelding

Jag har burit rött på bröllop, och jag fick många komplimanger för min klänning. Många (kanske majoriteten) av alla våra folkdräkter innehåller ju också rött, och det var vad man bar på bröllop och andra tillsättlingar i Sverige förr. Det är egentligen en engelsk tradition att man inte ska bära rött (liksom något gammalt, något nytt osv) och jag tycker inte att den riktigt passar in i Sverige, eftersom att vi har en lång historia av just rött i högtidsdräkter. 

Vi kommer ha flera gäster i folkdräkt och säkerligen ett par i helrött också, och de kommer säkerligen vara jättefina :)

• Smaulan89

Jag skulle inte ta en klarröd klänning på bröllop, men kommer att ha klarröda skor till min svarta klänning med vita prickar i höst på vännernas 50-tals bröllop

• ThereseV

Det är ju bara en myt. Jag tror t.o.m magdalena ribbing nämnde det i tv nu under prinsessbröllopet. Förhoppningsvis så dör den ut så smånigom för det är ju himla trist att utesluta en hel färg helt utan anledning..

• Sörön10

Nej nej bt!! Ta inte upp detta och låt det få fäste på nåt vis. Det har ju ALDRIG varit tabu med rött, det är vara nåt dumt påhitt! Snälla, motbevisa det istället! Skulle inte haft problem med rött eller någon annan färg förutom helvitt! Den är reserverad för bruden.

• annapia

Jag tycker absolut att man kan ha rött men jag skulle inte välja det själv på just ett bröllop.
    Knallröd, enfärgad klänning syns väl och drar gärna blickarna till sig som festens medelpunkt. Skulle inte vilja stjäla den uppmärksamheten från bruden helt enkelt.

• ThereseV

Om man enbart pratar om vilken uppmärksamhet färgen drar till sig, borde inte en knallgul, chockrosa eller liknande klänning vara lika illa i så fall? Jag tänker att folk generellt är rätt dåliga på att klä sig i färg och vilken stark färg som helst bode ju i så fall väcka uppmärksamhet. Jag tänker mig att tex en chockrosa eller knallgul borde väcka mer uppmärksamhet än en röd, som ändå är en väldigt klassisk färg. På alla bröllop jag har varit på så har det alltid funnits flera i helröda klänningar och jag har inte uppfattat dom som att dom stuckit ut..

• snowstars

Jag älskar rött och det är en av de färger som jag passar bäst i så jag skulle inte dra mig för att bära rött på ett bröllop.

• FrökenMäkelä
    Pyttis skrev 2013-06-24 09:16:09 följande:
    det enda jag skulle ha svårt för var om någon komm i helvitt om det inte var typ en tärna så man vet om det, men rött skulle inte störa mig det minsta, skulle inte reagera alls :)
  • TheD

Den enda färg jag inte kommer ha på mig vid bröllop är vitt. Alla andra färger tycker jag definitivt man kan ha som gäst.

• Mustikka

Det är ju väldigt onödigt att utesluta en röd färg pga någon gammal skröna. Rött är jätte fint och jag skulle inte bli störd om någon hade en röd klänning på sig. Vitt däremot skulle jag bli irriterad på. Det är bara bruden som ska få bära vitt tycker jag, lilla blomflickan räknas inte hon är en mini brud som också får ha vitt. Annars är det helt FEL enligt min synpunkt =)

• passionsblomman

Är det inte dags att med lite effektivitet och kraft i slaget knacka ihjäl den här myten?

Förövrigt tycker jag helt ärligt att det är på tiden att slopa alla färgförbud-vi lever i en tid då det absolut inte är säkert att bruden ens har vit klänning och dessutom ställer sig de flesta brudpar ett snäpp över den klädkod de själva satt för gästerna (inte så etikettsmässigt, men helt vedertaget uppenbarligen), så gäller det hela att synas, lysa och skina mest, så verkar de flesta av de brudar som är angelägna om det, själva lyckas styra upp den saken rätt effektivt redan där.

Man ska inte försöka överglänsa bruden, allmänt sett-det är väl egentligen det enda man kan försöka tänka på när man planerar sin utstyrsel som gäst. Helheten alltså, inte färgerna.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita
    passionsblomman skrev 2013-07-01 11:33:42 följande:
    Skriver under på det här Glad
  • Vichy
    ThereseV skrev 2013-06-24 13:33:15 följande:
    Om man enbart pratar om vilken uppmärksamhet färgen drar till sig, borde inte en knallgul, chockrosa eller liknande klänning vara lika illa i så fall? Jag tänker att folk generellt är rätt dåliga på att klä sig i färg och vilken stark färg som helst bode ju i så fall väcka uppmärksamhet. Jag tänker mig att tex en chockrosa eller knallgul borde väcka mer uppmärksamhet än en röd, som ändå är en väldigt klassisk färg. På alla bröllop jag har varit på så har det alltid funnits flera i helröda klänningar och jag har inte uppfattat dom som att dom stuckit ut..
    Eller hur! Var på ett bröllop där det faktiskt var någon som hade rött på sig.. men den personen stack inte ut hälften så mycket som den som kom i leopardmönstrat och chockrosa outfit! 
Svar på tråden Ok att bära rött på bröllop?